مسیرساز
شهردار تهران؛

بهبود حمل و نقل عمومی پایتخت یک روزه محقق نمی گردد

بهبود حمل و نقل عمومی پایتخت یک روزه محقق نمی گردد

به گزارش مسیرساز شهردار تهران اظهار داشت: بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی چیزی نیست که امروز اراده و فردا محقق شود، البته بن بستی در شهر تهران وجود ندارد.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، علیرضا زاکانی، در برنامه تلویزیونی «بدون توقف»، درباره چرایی ازدحام در مترو تهران، بیان نمود: مترو نقش ویژه و اساسی در حمل و نقل عمومی دارد. سندی هم برای شهر تهران تا سال ۱۴۲۰ تنظیم شده است که با تکمیل خطوط مترو، یک سوم مسافران شهر تهران از راه مترو جابجا خواهند شد و سهم ۱۰ میلیون مسافر از ۳۰ میلیون مسافر روزانه شهر تهران در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون هفت خط مترو در مدار بهره برداری هستند و ساخت چهار خط جدید دیگر در راه ابتدایی قرار دارد، اضافه کرد: حدود ۳۲۰ ایستگاه در مجموعه مترو طراحی شده است که از این تعداد ۱۴۲ ایستگاه فعال در خطوط هفت گانه فعال می باشند و حدود ۲۶ ایستگاه ساخته نشده است. البته ۱۳۸ ایستگاه هم باید در چهار خط جدید ساخته شود.
زاکانی در ادامه اظهار داشت: طبق سند ریلی شهر تهران تا سال ۱۴۲۰ باید خطوط مترو تهران تکمیل شود. ساخت هر کیلومتر مترو احتیاج به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
وی ضمن اشاره به تکمیل نبودن ۱۱ خط مترو، اظهار داشت: بر همین اساس، تمامی نقاط تهران از مترو بهره مند نیستند. حتی بخش هایی از این هفت خط موجود هم تکمیل نشده اند و احتیاج به ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی دارند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه خطوط فعال موجود هم برای سرویس دهی مطلوب احتیاج به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن دارد، اظهار داشت: هم اکنون فقط هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن وجود دارد و از این تعداد هم بالغ بر ۱۰۰ دستگاه واگن به دلیل ورود سیل به مترو از مدار خارج شده و بخش دیگر هم به دلیل فرسودگی از کارافتاده است بنابراین گفته می شود که بیشتر از ۳۶۴ دستگاه واگن به صورت دائمی از مدار خارج است. البته دو سوم از هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن موجود هم احتیاج به تعمیرات و بازسازی دارد.
زاکانی ضمن اشاره به کم بودن خطوط مترو و کمبود و فرسودگی واگن ها، اظهار داشت: شهرداری در دوره جدید برنامه ریزی بسیار جدی برای مجموعه مترو انجام داده است تا ضمن افزایش سرعت توسعه مترو با اولویت تأمین ۷۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط هفتگانه، برنامه ریزی برای ساخت خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ هم صورت گیرد. ساخت ۱۵۳ کیلومتر از مجموع چهار خط جدید احتیاج به ۲۰۰ همت دارد.
وی با تاکید بر این که مشکل اساسی مترو منابع مالی است، توضیح داد: ۲۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل خطوط فعلی و ساخت خطوط جدید عدد کمی نیست؛ کل بودجه درآمدی سال قبل شهرداری ۳۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد و غیر نقد بود.
شهردار تهران با بیان این که ۷۰۰ دستگاه واگن برای بازسازی به شرکت واگن سازی تهران تحویل داده می شود، اضافه کرد: طی بازدید اخیر از شرکت واگن سازی تهران در مدت زمان ۶ ساعت، متوجه شدم که ظرفیت جدی برای تولید واگن در تهران، اراک و زنجان وجود دارد. این ظرفیت و توان داخلی باعث می شود تا به سرعت به سمت تولید واگن از راه سه شرکت مذکور پیش رویم.
زاکانی در ادامه اظهار داشت: طبق تعهد وزارت کشور برابر قانون، ۶۳۰ دستگاه واگن برای شهر تهران باید از کشور چین تأمین شود که مقدمات واریز سهم ۱۵ درصدی اولیه دولت انجام شده است. تحویل ۶۳۰ دستگاه واگن نیازمند ۵ سال زمان است و بعد از دو سال از آغاز قرارداد، اولین واگن ها تحویل مجموعه مترو خواهد شد.
وی ضمن اشاره به تولید انبوه قطار ملی اظهار داشت: یک رام قطار ملی هفت واگنه توسط توان داخلی ساخته شده است و بعد از دریافت مجوزهای استاندارد جهانی وارد خطوط خواهد شد. قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن ملی هم در دستورکار قرار گرفته است. بنا بود که سرعت گام ها در راه بهبود وضعیت مترو افزایش یابد اما محدودیت منابع سبب شده تا این سرعت کاهش پیدا کند.
شهردار تهران با بیان این که ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران با موانعی همچون فرسودگی ناوگان موجود مواجه می باشد، یادآورد شد: پایتخت احتیاج به ۷ هزار دستگاه اتوبوس دارد اما زمان تحویل مدیریت شهری، ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس فعال بود که بخش خیلی از این تعداد فرسوده است و روزانه از مدار خارج می شود.
زاکانی در ادامه اظهار داشت: از روز نخست، اولویت ما حمل و نقل بود و در بودجه سال ۱۴۰۱، بیشترین سهم بودجه به حمل و نقل تخصیص یافت. شهرداری در ۶ ماه نخست، ۱۷۵ دستگاه اتوبوس بیشتر از ۷۰۰ میلیارد تومان خریداری کرد؛ درحالی که در چهار سال قبل از این حرف ها نبود. تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان در ابتدای کار که تنش مالی وجود داشت، نشان از اولویت حمل و نقل عمومی برای شهرداری دارد.
وی با اشاره به اینکه بن بستی در شهر تهران وجود ندارد، اظهار داشت: ۷۲ هزار دستگاه تاکسی و ۶ هزار دستگاه ون در شهر تهران وجود دارد که ۹۸ درصد ون های موجود و بیشتر از ۵۰ درصد تاکسی ها فرسوده می باشند.
شهردار تهران با تاکید بر این که بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی چیزی نیست که امروز اراده و فردا محقق شود، توضیح داد: زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم با مدیریتی مواجه بودیم که برای پرداخت حقوق سه ماه، منابع مالی قرض گرفته بود. مدیریت شهری جدید در بخش کوتاه مدت، اقدامات فوری در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی پیش بینی نمود. البته در این زمان شهرداری کوشش کرد تا توسعه مترو غیرفعال نشود و بر همین مبنا سه ایستگاه مترو به همراه چند ورودی ایستگاه افتتاح شود. همینطور در این زمان بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس هدف گذاری شد. ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده هم نوسازی شد.
زاکانی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در ارتباط با سال ۱۳۹۵ است و طی این سال ها کسی نبوده است که منابع مالی سهم ۱۵ درصدی را تأمین کند اما دوره مدیریت شهری جدید مقدمات پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت را فراهم نمود. ۴۲۰ دستگاه واگن دیگر هم از راه تولید داخل دنبال خواهد شد.


منبع:

1401/02/27
11:32:22
5.0 / 5
309
تگهای خبر: استاندارد , بازسازی , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی