مسیرساز
مدیرعامل اسبق ایران ایر اعلام كرد

فرصت سوزی دولت یازدهم با خرید هواپیماهای ATR

فرصت سوزی دولت یازدهم با خرید هواپیماهای ATR

به گزارش مسیرساز مدیرعامل اسبق ایران ایر اعتقاد دارد که باید FATF را بپذیریم و تحریم های ظالمانه برداشته شود تا بتوانیم از راه روش های مختلف تأمین مالی موجود در دنیا ناوگان فرسوده هوایی را با خرید هواپیماهای نو و دست دوم نوسازی نماییم و از این طریق کارایی شرکتهای هواپیمایی را ارتقاء دهیم و این تنها راه است.



داوود کشاورزیان در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: هم اکنون تعداد زیادی از هواپیماهایی که در ناوگان شرکت های هواپیمایی هستند، زمین گیر شدند و وقتی ریشه یابی می نماییم به این نتیجه می رسیم که به کمبود نقدینگی بر می گردد. با شرکت های هواپیمایی که درباره آن صحبت می نماییم متوجه می شویم که با درآمدی که از محل فروش بلیت دارند، نمی توانند دخل و خرج شان را با هم تراز کنند.

وی اضافه کرد: در این شرایط قیمت تمام شده برای خرید و واردات یک فروند هواپیمای ایرباس ۱۰ تا ۱۵ ساله به اندازه ای است که حداقل هزینه یک ساعت پرواز برای هر مسافر ۵۰ دلار می شود که معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است در صورتیکه در جلسات شورای عالی هواپیمایی صحبت از قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده که واقعا جوابگوی این هزینه ها نیست.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) در واکنش به این مساله که به تازگی ایرلاین ها قیمت را تا همین حدود افزایش داده اند، اظهار داشت: البته هواپیماهایی (مانند هواپیماهای بوئینگ، ایرباس و MD که سال ساخت آنها بیشتر از ۲۰ سال است) هزینه تمام شده کمتری دارند و ایرلاین ها با این ناوگان بهتر می توانند دخل و خرجشان را مدیریت کنند.

کشاورزیان افزود: شرکت های هواپیمایی داخلی از نظر ساختاری، نیروی انسانی و آموزش به شکلی نیستند که بتوانند خدماتی بهتر از این ارایه کنند. از شرکتی که پنج هواپیما از پنج تایپ مختلف دارد نمی توان انتظار معجزه داشت چون که هر هواپیما بسته به کروی پروازی، ظرفیت و کترینگ دارای خصوصیت های خاص خودش است. بعنوان مثال وقتی یک هواپیمای فوکر برای پرواز مشهد برنامه ریزی می شود، نمی توان در صورت بروز مشکل یا نقص فنی MD یا ایرباس را با آن جایگزین کرد ازاین رو یا باید پرواز لغو شود یا با تاخیر چند ساعته مجدادا برقرار شود.

فرصت سوزی دولت گذشته با خرید هواپیمای ATR

وی اشاره کرد: متاسفانه از فرصت نوسازی که در دولت قبلی به وجود آمد، به درستی استفاده نشد. چون که با تحلیل نادرست منابعی صرف خرید هواپیماهای ATR برای ایران شد که با وجود با کیفیت بودن این هواپیماها، از نظر فنی چندان برای ایران مناسب نبود چون که در نهایت ۷۰ مسافر با ATR آنهم در مسیرهای کوتاه و با ارتفاع کمتر قابل جابه جایی است. اما می توانستیم به جای آنها هواپیمای ۳۰۰ نفره یا هواپیمای توربو پلاس خریداری و وارد کرد.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) با اشاره به این که صرف منابع دولت برای خرید هواپیماهای ATR اشتباه بود، اشاره کرد: به نظر من اگر هواپیماهای دست دوم با عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله به جای ATR می خریدند بهتر بود و هیچ مشکلی نداشت چون که دراین زمینه نگهداری مهمتر است و اگر درست نگه داری شود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و هم اکنون شرکت های هواپیمایی داخلی توان خرید هواپیماهای نو را ندارند و ساز و کارهای مالی موجود هم اجازه آنرا نمی دهد. البته ممکنست کشور دیگری هواپیمایی به ارزش ۷۰ میلیون دلار خریداری کند و ۳۰ میلیون دلار آنرا چهار ساله پرداخت کرده و در نهایت آنرا فاینانس کند یا بفروشد.

کشاورزیان افزود: روش های مالی بسیاری در دنیا برای خرید هواپیما وجود دارد که فشار زیادی به شرکت های هواپیمایی وارد نمی گردد اما در ایران با شرایط کنونی چنین امکاناتی برای ایرلاین ها فراهم نیست و تنها منبع مالی که وجود دارد این است که ایرلاین های داخلی می توانند حدود ۱۰ میلیون دلار پول بدهند تا هواپیمای ۱۵ ساله خریداری کنند. البته اگر تحریم ها برداشته شود روابط بین بانکی مان درست شود و اجازه دهیم شرکت هایی که تأمین مالی می کنند، آنقدر روش های تأمین مالی مختلف وجود دارد که ایرلاین های داخلی می توانند هواپیما نو و دست دوم خریداری کنند.

وی اشاره کرد: شرط آن احیای برجام و پذیرش FATF است در غیر این صورت کشورهای دوست ما هم نمی توانند با ما در شرایط تحریم کار کنند. اگر بهتر بخواهیم این ادعا را ثابت نماییم می توانیم به چین بعنوان یکی از قدرتمندترین کشورها از نظر اقتصادی و عراق بعنوان نزدیک ترین کشور به ایران اشاره نماییم که در شرایط تحریم نمی توانند با ایران همکاری کنند. عراق حتی پول برقی که از ما می گیرد را نمی تواند پرداخت کند.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) اظهار نمود: منظور از نشدن این است که نفت را باید با هزار واسطه و زیر قیمت بفروشید و برای واردات هم با هزینه های اضافه بسیار باید این کار را انجام دهیم و ما در این شرایط منابع محدودی داریم. ازاین رو باید در امتداد رفع تحریم ها گام برداریم. چون که در شرایط کنونی حتی اگر شرکت ها به ما هواپیما بفروشند، پول خرید هواپیمای نو را نداریم. البته خرید هواپیماهای دست دوم هم با نگهداری مناسب مشکلی ندارد.





منبع:

1400/07/07
22:32:39
5.0 / 5
780
تگهای خبر: خدمات , ساخت , شركت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی