مسیرساز
شهردار تهران عنوان كرد؛

تکمیل خطوط مترو تهران ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

تکمیل خطوط مترو تهران ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

به گزارش مسیرساز شهردار تهران اظهار داشت: برای تکمیل خطوط باقیمانده مترو 180 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مسئله نیاز به اراده، فکر، ذهن و خلاقیت مردم دارد و شهر باید بر مدار قابلیت مردم اداره شود.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، علیرضا زاکانی، در نشستی با رؤسا و مدیران عامل سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران، گفت: این دیدار آخرین جلسه از سلسله جلسات با مدیران شهرداری است و تقریباً با همه سطوح مدیریتی این دیدارها اجرا شد. در این جلسات ارائه طریق و انتقال تجارب برای برون رفت از مشکلات و ایجاد شرایط بهتر بسیار مغتنم است. وی ادامه داد: در سه ضلعی شهر، شهروند و شهرداری، اوضاع شهر مناسب نمی باشد اما چیزی که بیش از همه آزار دهنده است بی هویتی، تبعیض و فاصله شمال و جنوب است. شهر در وضعیت فعلی زیبنده شهروندان نیست؛ آنها ناراضی اند و سرمایه های اجتماعی ما در طول انقلاب کمتر از همیشه است و شهرداری نیز باید در کنار سایر نهادها سهم خودرا دراین زمینه بپذیرد. شهردار تهران افزود: شهرداری با شرایط مطلوب فاصله جدی درد تا به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل گردد و این مساله نیاز به تغییر ماهوی دارد. آنچه که ناظر به آینده باید رقم بخورد این است که شرایط را به سمتی ببریم که یک الگو بسازیم و اگر به تعبیر رهبری معظم، این کار را انجام دهیم نماد کارآمدی نظام اسلامی را به اثبات رساندیم. زاکانی افزود: با این کار شهرداری به درجه بالایی از کارآمدی و خدمتگزاری می رسد و رضایتمندی مردم حاصل شده و شهر شرایط زیست، آسایش و رفاه را پیدا کرده و می تواند پیشرفت، نماد سازی و نمود سازی جدی برای کشور و حتی فراتر از کشور داشته باشد. وی اشاره کرد: خط تلاش اول این است که آینده مطلوب و چشم انداز مناسب را خوب تعریف نماییم و برنامه های عملیاتی در رابطه با آنرا بصورت دقیق استخراج نماییم و با هویت دادن به مردم و نخبگان شرایط را به سمتی ببریم که بتوانیم از همه ظرفیت ها در جهت تحقق این آینده مطلوب بهره ببریم. شهردار تهران اضافه کرد: باید ظرفیت حاکمیتی و حکومتی، قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی و حکومتی را ناظر به این آینده مطلوب با خود هم داستان و همراه نماییم و بدون این کار، انباشتگی مشکلات مرتفع نخواهد شد. بطورمثال در ۷ خط موجود مترو علاوه بر ۲۳ ایستگاه، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید واگن می خواهیم و ۳۶۴ واگن موجود از رده خارج شده و بیش از دو سوم آن نیاز به اورهال دارد. زاکانی عنوان کرد: ۱۰ سال است که دولت سهم خودرا در اتوبوس و مترو نداده و بررسی طلب های شهرداری از دولت نشان میدهد که بدهی های دولت سر به فلک می کشد. بطورمثال با وزارت نفت مذاکره کردیم و پیشنهاد دادیم که اگر نمی تواند پول بپردازد، تهاتر نماییم تا با بهره گیری از آن امکانات بیاوریم. در حقیقت این نهادها باید سهم خودرا از پایتخت بودن بپردازند و علاوه بر وظایف قانونی خود باید این همکاری فراتر از قانون رقم بخورد. وی تصریح کرد: خط بعدی ناظر به حضور جدی مردم در صحنه برای تغییر است و بدون مردم بطور قطع در این کار ناکام خواهیم بود. برای تکمیل خطوط باقیمانده مترو ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مسأله نیاز به اراده، فکر، ذهن و خلاقیت مردم دارد و شهر باید بر مدار قابلیت مردم اداره شود. اما مردم اعتماد ندارند و در سالهای قبل با شهرداری نیز رابطه خوبی نداشتند و ما وظیفه داریم این ضعف و کمبود را جبران نماییم و با نوکری، خدمت و فداکاری اعتماد آنها را جلب نماییم. شهردار تهران اظهار داشت: نکته دیگر بحث یکپارچه و بر پایه فناوری دیدن شهر و ساختن یک شهر هوشمند است. اگر بناست که مترو بسازیم باید بلیط آنرا ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم. هم اکنون اما از ۶ هزار تومانی که محاسبه شده دو هزار تومان سهم ما و دو هزار تومان سهم مردم است و دولت نیز که سهم خودرا نپرداخته است. با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت و باید برای توسعه ساخت مترو از امکانات مردم و مجموعه بخش خصوصی، خرید راهبردی نماییم. در حقیقت مردم سهم خودرا بپردازند و مابقی را بوسیله خرید راهبردی انجام دهیم. وی اشاره کرد: در شهر هوشمند فرد پولدار و ثروتمند باید سهم خودرا که طبیعتاً بیشتر است بدهد و افرادی که در مضیقه هستند حتی سهم اندک خودرا نیز نپردازند. در حقیقت شهر باید مطابق با اقتضائات اداره شود نه بصورت مساوی و این کار با هوشمندی امکان پذیر است و با هوشمندسازی خرید راهبردی به یک ارائه خدمت واقعی تبدیل می شود. زاکانی تصریح کرد: هوشمندسازی امری قهری و به مدلول این است که بتوانیم ظرفیت های فناوری و نخبگان را به هم پیوند دهیم و شهر هوشمند را بسازیم. اگر بخواهیم هر کدام از این سطوح را شروع نماییم نقطه شروع را باید از شهرداری بگذاریم و باید بصورت توأمان به روح و جسم شهر دقت نماییم. در حقیقت اگر تحولات کالبدی در شهر انجام نشود شهر گرفتار عقب افتادگی می شود و این کار نیز ضرورت دارد اما مقدم بر آن، به یک تحول نرم افزاری در فرهنگ و اجتماع نیاز دارد.

وی توضیح داد: شهر را برای شهروندان می خواهیم و با این تاکید، ۲۱ هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد که حتی یک مورد آن نیز برای ما مناسب می باشد. شهردار تهران اظهار داشت: در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت که تعریف شده، برای این چارچوبهای ذکر شده همه معاونت ها مکلفند برنامه های خودرا عرضه کنند تا شرایط کمی و کیفی تحقق این برنامه را داشته باشیم. در ابتدای کار اقدامات جدی را خواهیم داشت تا سند مورد نظر تهیه شود و این امر با کارگروه های مختلف شروع شده است. زاکانی افزود: نخستین کار ویژه ما نگهداشت شهر است. باید پیشتازی ارائه خدمت را در شهر آنگونه داشته باشیم که در مسائلی مانند پسماند، فضای سبز، رفت و روب شهر و خدمات شهری بصورت جدی در چند ماه اول قدم برداریم و دوره های خاصی برای تشدید خدمت فراهم نماییم. نکته دیگر ناظر به خدمات اجتماعی است و شهرداری محور همه ظرفیت های مختلف قرار بگیرد و در مطالبی مانند کودکان کار و معتادین متجاهر چهره شهر را تغییر دهد. وی عنوان کرد: بخش سوم جنبه فرهنگی-تبلیغی دارد بطوریکه اگر شهر قانون مداری و نظم و آرامش را به ما القا کند، قابل تحمل می شود. خط تلاش بعدی ناظر به رفاه و ایجاد نشاط و تفریح است، یکی از مسائل کرونا این است که جامعه را گرفتار از هم گسستگی و مردگی می کند و باید تهران را زنده نماییم و سهم خودرا در این رابطه بپردازیم. شهردار تهران اشاره کرد: خط تلاش پنجم ناظر به کرونا است، باید خدمات و ظرفیت های شهرداری در بخش های مختلف را به هم پیوسته نماییم و خودمان میدان دار خدمت شویم و با ایجاد یک قرارگاه در سطح خدماتی، کار خودرا ارائه نماییم. وی با اشاره به این که اشتباه دولت قبلی این بود که همه مسئولیت در زمینه کرونا را به وزارت بهداشت سپرد، اشاره کرد: بهداشت و درمان قسمتی از موضوع کرونا و واکسن قسمتی از بهداشت و درمان است. در حقیقت دولت نمی تواند به تنهایی متکفل همه ابعاد این مساله باشد و نیازمند خدمات اجتماعی و توجه به کسانی که از این مساله لطمه دیدند، هستیم. در وهله بعد نیازمند خدمات فاصله گذاری اجتماعی هستیم تا شهر را زنده نماییم و آنرا تعطیل نکنیم. باید بتوانیم با ایجاد شرایط خاص خدمت رسانی و فاصله گذاری اجتماعی مناسب، امور مختلف و خدمت رسانی های گوناگون در شهر مانند سینماها و مدارس را ادامه دهیم.


منبع:

1400/06/25
23:41:47
5.0 / 5
842
تگهای خبر: خدمات , ساخت , شركت , شهردار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی