مسیرساز
رییس اسبق سازمان راهداری اعلام كرد

راهی به نام جاده مرگ نداریم

راهی به نام جاده مرگ نداریم

به گزارش مسیرساز یکی از وعده های وزیر راه و شهرسازی خداجافظی با جاده های مرگ و ناایمن بود اما رئیس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این تعریف را از جاده های کشور قبول ندارد و آنرا غیرمنصفانه می داند.



به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، رستم قاسمی دوم شهریور ماه و قبل از سخنرانی در جلسه بررسی صلاحیتش در صحن علنی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «در دومین گام امیدوارم بزودی خدمت را به سطحی برسانیم که به جای نگرانی از ناوگان فرسوده و جاده های مرگ؛ مطالبه مردم عزیز از ما راه اندازی ناوگان حمل و نقل سبز باشد. یقین داریم که می شود و می توانیم.»

این مساله در حالی از جانب وزیر راه و شهرسازی پیش از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس عنوان شد که، داوود کشاورزیان –رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- آنرا قبول ندارد. وی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: تعبیری که از طریق های کشور بعنوان جاده های مرگ یاد می شود را قبول ندارم و وضعیت راه های کشور از نظر استانداردهای بین المللی آنقدر وخیم نیست که این گونه آنرا توصیف نماییم. ازاین رو استفاده از واژه جاده های مرگ غیر کارشناسی و غیر منصفانه است.

وی اضافه کرد: جاده های کشور از نظر استاندارد با استانداردهای جهانی فاصله چندانی ندارد. از طرفی باید این مساله را بپذیریم که در کشور ما عمده حمل و نقل به وسیله جاده انجام می شود و سهم حمل و نقل ریلی بسیار پایین است. ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد و بیشتر از یک درصد خودرو ها را داریم که درحال تردد هستند. ازاین رو اگر همه ساله در دنیا بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در جاده ها و حوادث جاده ای کشته می شوند و اگر ایران یک درصد این تلفات را حدودا دارد، مساله عجیب و غریبی نیست. هر چند تعداد تلفات جاده ای در هر سال باید به حداقل ممکن برسد و داغدار شدن حتی یک خانواده ایرانی هم قابل توجیه نیست که بتوان از کنار آن به آسانی گذشت.

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه نباید فکر نماییم تنها کشوری هستیم که تلفات جاده ای داریم، افزود: همه باید تلاش نماییم که تعداد تلفات جاده ای کمتر شود اما این تنها به جاده ها بر نمی گردد و فرهنگ رانندگی هم باید اصلاح گردد و به نظر من بیشترین نقش را در تصادفات جاده ای، فرهنگ رانندگی دارد.

کشاورزیان ضمن اشاره به این که نمی توان همه جاده ها را تبدیل به آزاد راه کرد، اظهار داشت: به اعتقاد من راه های کشور استاندارد است و بعنوان مثال جاده چالوس که عرض آن در بعضی نقاط در حد هفت متر است را نمی توان با آزادراه مقایسه کرد و وجود تصادفات را نمی توان به صورت کلی به آن ربط داد اما از طرفی باید سازمان راهداری تلاش کند تا نقاط حادثه خیز را و بعنوان مثال ورودیُ خروجی و دوربرگردان های غیر استاندارد را حذف کند چون که این تعداد ورودی و خروجی و دوربرگردان در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

وی افزود: حدود ۸۰ هزار کیلومتر انواع محورهای مواصلاتی اصلی همچون راه، بزرگراه، آزادراه و... در کشور داریم که تنها در ۳۰۰۰ کیلومتر آن عوارض دریافت می شود و در بقیه این محورها بایستی از محل بودجه عمومی خرج نگهداری و تعمیرات آنها کرد اما با وجود افزایش هزینه های راهسازی و مصالح مورد نیازی مانند قیر، سیمان و...، منابع سازمان راهداری رشد چندانی نداشته است و مجموعه پولی که راهداری برای این کار در اختیار دارد کمتر از ۲۰ درصد نیازش بوده و ازاین رو طبیعی است که نتواند بموقع عملیات های ضروری برای تعمیر و نگهداری راه های کشور انجام دهد و حتی گاها مشاهده می شود که بودجه کافی برای یک خط کشی ساده در محورهای مواصلاتی ندارد.

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار نمود: با وجود این که راه های بسیاری مانند تعیین مالیات جاده ای برای رانندگان عنوان شد و قرار بود تصویب شود، هیچ گاه این کار به سرانجام نرسید و سال به سال از ارزش اعتبارات راهداری کاسته شده است.




1400/06/24
15:09:38
5.0 / 5
258
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی