مسیرساز
حناچی:

منكر زحمات گذشته نیستیم

منكر زحمات گذشته نیستیم

مسیرساز: شهردار تهران امروز با حضور در صحن شورای شهر به تشریح گزارش تحویل و تحول شهرداری طی دوران مدیریت پنجم شهری پرداخت و از کاهش فروش تراکم بازبینی در طرح تفصیلی سخن گفت.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، شهردار تهران، امروز در نشست علنی صحن شورای شهر تهران به تشریح گزارش تحویل و تحول شهرداری طی دوران مدیریت پنجم شهری پرداخت و اظهار داشت: این گزارش در چند محور تنظیم شده است که برمبنای تشکیلات معاونتی نیست و بیشتر برمبنای محورهای فعالیت مدیریت شهری بوده و بر انضباط در ساخت و ساز، بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، ترافیک، مشارکت شهروندی، ایمنی و محیط زیست، حفاظت از میراث تاریخی و هوشمند سازی و شفافیت و… است. وی یکی از مگا پروژه های شهرداری در دوره جدید کاهش فروش تراکم و رویکرد عدالت محوری و بازبینی در طرح تفصیلی و کاهش طبقات در پهنه R، کاهش ۶۳ درصدی پروانه های ساختمانی مغایر با مقررات از دیگر اقدامات این دوره عنوان نمود. حناچی افزود: بخش عمده ای از پروانه های صادره که خارج از قاعده بوده مربوط به مجوزهای دوره قبل بود و ناچار به اجرای آنها بودیم. از طرفی رشد بی رویه بلند مرتبه سازی که از دوره قبل شروع شده بود مهار گشت. البته شهرداری مخالف بلند مرتبه سازی نیست اما باید برمبنای قاعده باشد. شهردار تهران اشاره کرد: در بخش توسعه شهری در قالب طرح جامع عمل شده و افزایش ۶۶ درصدی طرح های موضعی و موضوعی در دستور کار قرار گرفته و همین طور طرح های مصوب هم ۲، ۵ برابر افزایش داشت که این هم از نتایج این دوره است، مانند طرح هایی درباره رود دره های کن، فرحزاد، جنوب میدان شوش و جوانمرد قصاب بوده است. حناچی یکی از نگرانی های حاکمیتی میان دولت و شهرداری را موضوع رشد جمعیت پذیری تهران عنوان نمود و اظهار داشت: در دوره جدید مهار روند روش جمعیت پذیری را داشتیم به این معنا که با کاهش صدور پروانه ظرفیت ایجاد جمعیت را متناسب با خدمات فراهم می نماییم. موضوعی که در دوره قبل رشد جمعیت پذیری مساله ای برایش نبوده است اما ما اعتقاد داریم در زمینه حاکمیتی هم مسئولیت داریم. وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی ریزدانه شهری در دوره ۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شد، اظهار داشت: بازآفرینی شهری و توسعه فضاهای عمومی، ۶ طرح بازآفرینی به مساحت بیش از ۲۳۱ هکتار، اجرای سه پروژه بهسازی محیطی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ هزار متر مربع و طراحی و اجرای بیش از ۸۴ هکتار میدان گاه شهری در این راستا انجام شد. شهردار تهران اظهار داشت: همین طور ۱۲۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سالهای ۹۷ تا ۹۹ در جهت مناسب کردن فضای شهر برای شهروندان، جمع آوری شد. حناچی پروژه هایی مانند؛ کارخانه سیمان ری به مساحت ۹ هکتار، راه اندازی ساختمان بلدیه، پروژه نیایش، میدانگاه امام خمینی، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا و میدانگاه امیرکبیر را در زمینه بازآفزینی شهری عنوان نمود. وی اظهار داشت: یکی از رخدادهای جالبی که در بررسی ها خودرا نشان داد، افرایش سهم خطوط در ایستگاه های بهره برداری شده در پهنه های جنوبی شهر تهران بوده است. بطوریکه سهم جنوب شهر تهران از مترو از کمتر از ۴۰ درصد به بالای ۵۵ درصد در این دوره رسیده است. وی افزود: در حقیقت بهره برداری ایستگاه های مناطق جنوبی تاثیر زیادی در بهسازی محیطی این مناطق داشته است. از جانب دیگر رشد ۶۸ درصدی هزینه های انجام شده هر کیلومتر مربع در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی و رشد ۶۰ درصدی هزینه های انجام شده به ازای هر نفر در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی نشان داده است شعارهایی که داده شده عملاً در بودجه نشسته و محقق شده است. حناچی به پروژه های توسعه محله ای اشاره و از آنها با عنوان «رویکرد طب سوزنی» یاد کرد و اضافه کرد: مجموع اعتبارات این بخش در بودجه سال ۹۸ به میزان ۳۷۷ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به میزان ۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به میزان سه هزار و ۷۴ میلیارد تومان رسید. شهردار تهران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ هم همه پروژه ها با معیار و اعلام نظر شورایاری محلات انجام شد و به محلات کم برخوردار بیش از گذشته توجه شد. بگفته او از سال ۹۸ تا امسال ۲ هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده که از این تعداد ۸۰ درصد در محله های کم برخوردار بوده است. حناچی درباره توسعه کمی و کیفی خطوط مترو در امتداد تکمیل شبکه ریلی شهری هم بیان کرد: ۴۰ کیلومتر مسیر مترو در این چهار سال بهره برداری شد و ۲۶، ۵ کیلومتر مسیر از خط ۶ و بهره برداری از ۱۲ ورودی ایستگاه های جدید انجام شد و مترو شهر جدید پرند نیز در دستور کار قرار دارد. شهردار تهران افزود: بهره برداری از ۳۲ ایستگاه مترو و ایستگاه های تبادلی در خطوط مختلف مترو و افتتاح میانگین ۸ ایستگاه در هر سال در دوره اخیر مدیریت شهری صورت گرفته است. وی افزود: در مقایسه با میانگین ۵.۷ ایستگاه در دوره ۱۲ ساله گذشته عملکرد مدیریت پنجم شهری حایز نکته ای بسیار مهم و قابل توجه است. حناچی اظهار داشت: در بحث مناسب سازی فضاها برای همه اقشار، شاهد اقداماتی همچون نصب ۳۰ درصد از کل پله های برقی و ۳۶ درصد از کل آسانسورها بودیم که در زمینه حمل و نقل عمومی طی ۲۲ سال بهره برداری مترو در این دوره مدیریت شهری این اقدام صورت گرفت. شهردار تهران اظهار داشت: در عین حال و در ادامه مناسب سازی شهر ۱۷۰ بازار میوه و تره بار مناسب سازی شده، در زمینه معابر ۵۲ هزار متر مربع مناسب سازی را شاهدیم، در پیاده روها ۲۶۱ کیلومتر مناسب سازی رخ داده همین طور ۱۵۴ باب ساختمان، ۲۷۹ ایستگاه بی ارتی مناسب سازی شدند. حناچی افزود: در این دوره یکی از اقدامات مهم مدیریت پنجم که در رضایتمندی شهروندان موثر بود، توسعه بازارها و میادین میوه و تره بار بود که از ۵۷ محله به ۶۴ محله افزایش پیدا کرد. وی افزود: تملک ۲۱ باغ و اراضی مشجر برای تبدیل به بوستان عمومی یکی دیگر از اقدامات این دوره بود که منجر به کاهش محله های فاقد بوستان از ۱۷ به ۹ محله را در بر داشت. حناچی با اشاره به اینکه در پایدارسازی اقدامات مالی، شهر را ارزان تر اداره کردیم، اضافه کرد: منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره منتهی به سالهای ۹۶ تا ۹۹ به نسبت دوره ۹۲ تا ۹۵ به قیمت ثابت، حدود ۴۲ درصد کاهش داشته اما باوجود این میزان کاهش بودجه، همان خدمات را در شهر به شهروندان ارائه کردیم. وی درباره میزان بازپرداخت ها، اظهار داشت: از سال ۹۲ تا شهریور ۹۶ مانده بدهی از سنوات قبل ۵ هزار و ۳۸ میلیارد تومان بوده و اصل تسهیلات دریافتی ۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بوده و پرداختی در ضمن همان دوره هم ۷ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است. شهردار تهران اظهار داشت: از مهر ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ مانده بدهی از سنوات قبل ۱۹ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی در این دوره ۴ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و پرداختی ۹ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی دو برابر میزان دریافت تسهیلات بازپرداخت داشتیم. حناچی با اشاره به اینکه طی این دوره از مدیریت شهری نه فقط به میزان ۱، ۹۷۴ میلیارد تومان از میزان بدهی ها کاسته شد، تصریح کرد: در گزارش بدهی های شهرداری تا آخر سال ۹۹ بابت سود و جرائم سایر تسهیلات دریافتی از بانک ها در سالهای گذشته معادل ۳۶ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان به بدهی های شهرداری اضافه شده است که از بدهی های اوراق مشارکت، پیمانکاران مناطق و تسهیلات و … تشکیل شده و مجموع این بدهی ها تا به امروز ۶۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: شهرداری تهران برای تسویه بدهی ها برای اولین بار ۵۸۵۰ فقره برات کارت به ارزش ۷۸۷ میلیارد تومان صادر کرده که با خیلی از پیمانکاران خرد از این طریق تسویه حساب کردیم. شهردار تهران با اشاره به اینکه در مقابل این بدهی ها مطالبات زیادی نیز وجود دارد، اضافه کرد: مطالبات از دستگاه های دولتی بابت عوارض پایدار و شهرسازی رقمی معادل ۲۲ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان، مطالبات از دولت بابت جرایم رانندگی و یارانه بلیط مترو و اتوبوس و بافت فرسوده و… رقمی معادل ۴ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان، مطالبات از معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه در مرحله تعیین قیمت کارشناسی به میزان سه هزار میلیارد، جمع مطالبات از دولت، دستگاه های دولتی، ارگان های نظامی تا آذر ۹۹ حدود ۳۰ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان، مطالبات از شهروندان بابت عوارض معوقه ۳۵۰۰ میلیارد تومان، ارزش به روز مطالبات از شرکت رسا تجارت؛ اصل بدهی، ۴، ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که شامل مرور زمان شده، که اگر با عوارض معوقه حساب نماییم به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان می رسد. او درباره صیانت از املاک شهر تهران اظهار داشت: در این دوره ۱۷۶۲ ملک را بوسیله ارسال لایحه به شورا برای اولین بار در شهرداری تعیین تکلیف کردیم و ۶۰۰ ملک را تخلیه کرده و اقدامات حقوقی ۳۰۰ ملک برای تخلیه در حال انجام می باشد که مجموع این املاک ۲۶۶۲ ملک است که در اختیار غیر بوده و درحال پیگیری برای بازپس گیری آنها هستیم. حناچی با اشاره به اینکه افزایش ذخایر املاک شهرداری را در این دوره شاهد بودیم، اظهار داشت: واگذاری ۱۲۸۳ ملک به مساحت ۷ هکتار به ارزش به روز شده ۵، ۱۰۰ میلیارد تومان و در مقابل آن تملک ۵۰۶ ملک به مساحت ۱۰۰ هکتار به ارزش تقریبی به روز شده ۱۰ هزار میلیارد تومان انجام شده است. وی ضمن اشاره به این مطلب که تعداد املاک تملک شده نسبت به واگذار شده تقریباً دوبرابر است اظهار داشت: مساحت املاک تملک شده نسبت به واگذار شده تقریباً ۱۴ برابر است. شهردار تهران افزود: در بحث چابک سازی نیروی انسانی، تعداد پرسنل از ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر در شهریور ۹۶ به تعداد ۵۹ هزار و ۴۷ نفر کاهش پیدا کرده است که ۱۳.۳ درصد کاهش نیروی انسانی بدون تعدیل گسترده و فله ای را نشان داده است. ضمن این که افزایش کیفیت نیروی انسانی را نیز در این دوره شاهد بودیم. وی بیان کرد: در توسعه حمل و نقل عمومی و تسهیل ترافیک، اولویت توسعه مترو نسبت به توسعه بزرگراهی در تخصیص بودجه را در دستور کار قرار دادیم. حناچی اظهار داشت: در سالهای ۹۲ تا ۹۵ حدود ۷۱ صدم درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص داشته اما در میان سالهای ۹۶ تا ۹۹ این رقم به ۳.۷ درصد رسیده است. شهردار تهران عنوان کرد: در زمینه نوسازی، بهسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی عدم تحویل اتوبوس و مینی بوس از طرف دولت را در ضمن سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ باوجود پرداخت سهم حدود ۸۲ درصدی دولت در سال های گذشته را شاهد بودیم. وی ادامه داد: ورود و به کارگیری ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و بازسازی ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و تک کابین، برنامه ریزی برای خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس دو کابین، ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و ۱۰۰ دستگاه میدل باس بوسیله شرکت ایران خودرو دیزل، ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی و برنامه ریزی برای بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده نیز در این بخش انجام شده است. حناچی اظهار داشت: افزایش سهم اتوبوس های دارای استاندارد یورو ۴ به ۳.۵ درصد محصول این دوره است. شهردار تهران اظهار داشت: در توسعه زیرساخت های شهری راه اندازی مسیل و بهسازی رودخانه ها ۲۰ کیلومتر، ۲۳ مورد، راه اندازی پل، تونل و زیرساخت های شهری، ۲۹ کیلومتر، ۳۱ مورد و راه اندازی و بازسازی ساختمان ها و محوطه های تاریخی، ۱۲۰ هزار متر مربع و ۱۱ مورد را داشتیم. شهردار تهران در ادامه گزارش خود، به پروژه های در دست اجرا در زمینه توسعه زیرساختی شهری اشاره نمود و توضیح داد: راه اندازی مسیل ها و بهسازی رودخانه ها از ۱۱.۱ کیلومتر به تعداد هفت مورد و راه اندازی پل، تونل و زیرساخت های شهری به طول ۹ کیلومتر به تعداد ۱۵ مورد، بهسازی محوطه های تاریخی به تعداد ۲۲ مورد در دستور کار قرار دارد. وی راه اندازی فاز یک بزرگراه شهید بروجردی، راه اندازی دور برگردان شمال به شمال شهید باقری، راه اندازی جبهه شرقی زیرگذر پیاده چهار راه گلوبندگ و زیرگذر پیاده راه احدت تقاطع شهید نواب از دیگر پروژه های در دست اجرا عنوان نمود. حناچی بیان کرد: در این دوره پارکینگ یک هزار و ۲۷۸ واحدی جنب پردیس سینمایی ملت با توافق با آستان قدس رضوی راه اندازی شد و پارکینگ ۵۵۹ واحدی طبقه فوقانی امیر کبیر و پارکینگ مینایی هم در دستور کار است. شهردار تهران به مشارکت های اجتماعی و رضایت شهروندی اشاره نمود و اظهار داشت: در کنترل لطمه های اجتماعی ظرفیت تخت های گرمخانه ها افزایش یافت و در سال ۱۳۹۹ به ۲ هزار تخت رسید. ظرفیت شناسایی و جذب افراد لطمه دیده اجتماعی از ۱۷ هزار و ۹۸۳ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۸۹ هزار و ۱۰۳ نفر در سال ۱۳۹۹ رسید. وی با بیان این که تعداد مراکز پرتو از ۱۴ مرکز در سال ۹۵ به ۲۵ مرکز در سال ۹۹ رسید، اضافه کرد: تعداد افراد پذیرش شده در مراکز اجتماعی از ۴ هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۳ هزار نفر در سال ۹۹ افزایش پیدا کرد و نکته مهم تر این بود که در زمستان های دو سال قبل هیچ کارتن خواب و بی خانمانی از سرما جان خودرا از دست نداد. حناچی افزود: در این بخش همین طور کاهش ۵۷ درصدی میانگین زمان پاسخگویی در سامانه ۱۸۸۸ از ۸۲ روز به ۲۶ روز و کاهش پاسخگویی در سامانه ۱۳۷ در سال ۹۵ از ۱۸۲ ساعت به ۱۶۳ ساعت در سال ۱۳۹۹ رسید. شهردار تهران در تشریح عملکرد در زمینه ایمنی و محیط زیست پایدار بیان کرد: سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری از ۰.۳ درصد به ۰.۹ درصد افزوده شده، در حقیقت این اعداد تعداد سفر درون شهری است و نه تفریحی. طول مسیر ویژه دوچرخه در سال ۹۶، ۵۰ کیلومتر بوده و در سال ۹۹ به ۲۴۶ کیلومتر رسیده است. علاوه بر اینها راه اندازی اپلیکیشن دوچرخه و اجرای پروژه دوچرخه های اشتراکی از طرف بخش خصوصی تاثیر زیادی در ترویج حمل و نقل پاک داشت. حناچی در ادامه از افزایش سهم اعتبارات حوزه تاب آوری شهری و کاهش سهم اعتبارات نامرتبط با وظایف ذاتی مدیریت شهری آگاهی داد و اظهار داشت: در سال ۹۲ تا ۹۵ سهم کمک شهرداری به بیرون ۷ درصد و ۰.۱۸ درصد مربوط به آتش نشانی و ۰.۱۲ درصد مربوط به بحران بوده است. این میزان در سال ۹۹ به یک درصد کاهش پیدا کرده و نرخ تغییر سهم اعتبارات کمک به منفی ۸۵ درصد رسیده است. بگفته او؛ در توسعه زیرساخت های مدیریت بحران، افزایش ۲۲ برابری تعداد شتاب نگاری های لرزه ای، افزایش ۲، ۲ دهم برابری بهره برداری از پنج پایگاه مدیریت بحران جدید مساحت محدوده شناسایی مستعد زمین لغزش، افرایش ۵، ۶ دهم برابری ایستگاه های شتاب نگاری که نقش مهمی در هوشمندی و تاب آوری شهری دارد. حناچی از توسعه زیرساخت ها در زمینه آتش نشانی و توافق این سازمان با نهادهای مختلف آگاهی داد و اضافه کرد: تا به امروز و در دوره جدید ۱۴ ایستگاه آتش نشانی اضافه افزوده شده بطوریکه در سال ۹۶، هفت ایستگاه، سال ۹۷، ۲، ۱۳۹۸ سه ایستگاه و در سال ۹۹، چهار ایستگاه راه اندازی شد. در سال ۱۴۰۰ هم ۶ ایستگاه بهره برداری خواهد رسید. در زمینه ایمنی شهر در مقابل سیل، راه اندازی مسیل ها و بهسازی مسیرهای رودخانه به طول ۲۳ کیلومتر اجرا شد و ۱۱ کیلومتر به تعداد هفت مورد هم در دست اجرا است. شهردار تهران به کاهش تولید و افزایش بازیافت پسماند اشاره نمود و اظهار داشت: برای اولین بار ۳۶ هزار کمپوست به فروش رسید و در زمینه پسماند پزشکی ۴۰ خودرو به GPS تجهیز شد. همین طور حجم زباله های رقمی حدود ۳ هزار تن کاهش پیدا کرده است. وی درباره حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر، توضیح داد: بازوی اصلی میراث فرهنگی در تهران شهرداری تهران است و با همکاری میراث فرهنگی ۴۵ بنا ثبت گردید و برنامه ثبت جهانی خیابان ولیعصر هم درحال پیگیری است. بگفته حناچی؛ در زمینه احیای باغات، تملک ۲۱ باغ به وسعت ۱۰ هکتار و کاهش ۹۶ درصدی پروانه های صادرت در باغات انجام شده البته این رقم ۹۶ درصد آدم را یاد آمارهای خاص می اندازد. وی تعداد بوستان های تهران را ۲ هزار و ۳۰۰ بوستان عنوان نمود و اضافه کرد: به میزان مساحت بوستان ها ۵۳ درصد در سال ۱۳۹۹ افزوده شد و کوشش برای کاهش استفاده از منابع آب های زیر زمینی با استفاده از آب چرخانی و لایروبی در بوستان ها ادامه دارد. شهردار تهران ضمن اشاره به اقدامات در زمینه هوشمندسازی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم در این عرصه، سامانه تهران من بود که اکنون بیش از سه میلیون کاربر دارد. شبکه فیبر نوری هم به طول ۱۰۵ کیلومتر توسعه پیدا کرد و شهرداری الکترونیک با هوشمندسازی سامانه های درون شهرداری محقق شد. نتیجه این اقدامات سبب شفافیت در بودجه شده است. وی به اطلاعات انتشار یافته در سامانه شفاف اشاره نمود و اضافه کرد: برمبنای قولی که به شهروندان تهران داده بودیم، این سامانه افتتاح شد. تا پیش از این، این گلایه از شهرداری وجود داشت که اطلاعات به آسانی در اختیار قرار نمی گرفته اما در این دوره اطلاعات ۱۲ عنوان اصلی و ۳۴۰ عنوان فرعی در این سامانه وجود دارد. حناچی این را هم اظهار داشت که بطور قطع منکر زحمات گذشته نیستیم و اگر تحولی در این دوره رخ داده مربوط به شعاری بوده که به مردم داده شد. ما قول دادیم و بر اساساً قولمان عمل کردیم. عمل به شعار تهران شهری برای همه شروع شده و امیدواریم در آینده هم ادامه پیدا کند این نتیجه آرایی بوده که مردم تهران نمایندگانشان دادند.


منبع:

1400/03/11
21:07:59
5.0 / 5
986
تگهای خبر: آسانسور , استاندارد , بازار , بازسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی