مسیرساز
با تصویب شورای شهر تهران؛

گام های مثبت برای تهران دوستدار سالمند برداشته می شود

گام های مثبت برای تهران دوستدار سالمند برداشته می شود

مسیرساز: اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه بخشنامه مصوبه شهر دوستدار سالمند را به تصویب رساندند.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، در دویست و نود و ششمین جلسه علنی شورا، ادامه لایحه شهردار تهران درباب «آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» مورد بررسی اعضا قرار گرفت و محمد سالاری گزارش مشترک کمیسیون‎ های شهرسازی، معماری و فرهنگی-اجتماعی و برنامه-بودجه را ارائه نمود.
سالاری گفت: این لایحه حدود دو ماه پیش بررسی شده و تا ماده سوم آن مورد بررسی قرار گرفت اما از ماده چهارم به کمیسیون ارجاع شد و حال باردیگر به صحن شورا ارسال شده است.
وی در ماده چهارم خدمات قابل ارائه به سالمندان بوسیله صدور کارت جامع سالمندی را به شرح زیر معرفی کرد:
۱: ارائه خدمات مراکز رفاهی و تفریحی وابسته به شهرداری تهران، مانند باغ پرندگان و برج میلاد و..
۲: ارائه خدمات فرهنگی و هنری در مراکز وابسته بهش رهداری مانند سینماها و موزه‎ها و...
۳: ارائه خدمات آموزشی مراکز وابسته بهش هرداری از قبیل سراهای محلات و فرهنگ‎سراها
۴: ارائه خدمات ورزشی مانند مجموعه‎های ورزشی وابسته به شهرداری
۵: ارائه خدمات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفت: در تبصره های ماده واحده پیشنهادی نیز آمده است:
تبصره ۱: ستاد شهر دوستدار سالمند موظف است ریز خدمات قابل ارائه را حداکثر تا فروردین هر سال با هماهنگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بهص ورت سالانه اطلاع رسانی کند.
تبصره ۲: تمامی سازمان‎ های شهرداری تهران بر حسب موضوع مربوطه موظفند به اجرای مصوبات ستاد شهر دوستدار سالمند
تبصره ۳: مراکز برون‎سپاری شده شهرداری نیز مشمول این مصوبه بوده و مسئولیت صحت اجرای این مصوبه بر عهده بالاترین مقام واحد برون‎سپاری کننده می‏باشد.
ماد ۵: اعتبار کارت ویژه خدمات تکریم سالمندی، سالیانه به مبلغ ۵ ملیون ریال شارژ و از فروردین ماه هر سال در اختیار شهروندان مشمول به شرح زیر قرار می‎گیرد.
۱: استفاده رایگان از فضاهای ورزشی مراکز وابسته به شرهداری تهران به مبلغ یک ملیون ریال است و رد صورت اتمام شارژ سالیانه، امکان استفاده از این اماکن با ۵۰ درصد تخفیف فراهم شود.
۲: استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی دو ملیون ریال از شارژ سالیانه است.
۳: استفاده سالیانه از مراکز تفریحی و فرهنگی نیز یک ملیون ریال از شارژ سالیانه را شامل می‎شود.
۴: استفاده از خدمات آموزشی نیز یک ملیون ریال از شارژ سالیانه است.
تبصره ۱: شهروندان در بهره‎مندی از یک یا چند مورد از خدمات مذکور در حد سقف مبلغ کارت دارای حق انتخاب هستند.
ماده ۶: سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران موظف است ظرف دو ماه بعد از ابلاغ این مصوبه نسبت به تامین تمامی زیرساخت‎های سخت‎افزاری و نرم‎افزاری اجرای این دستورالعمل از حمله ثبت ‎نام و…، اقدام نماید.
سالاری در ادامه تصریح کرد: دبیرخانه اجرای این دستورالعمل در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تشکیل می‏گردد و موظف به صحت‎سنجی و بررسی مدارک بارگذاری شده شهروندان مشمول می‎باشد.
سید حسن رسولی در مخالفت با این لایحه گفت: ایجاد هزینه بوسیله ارائه تخفیفات بیشتر به سالمندان در حوزه حمل و نقل در اواسط سال علاوه بر مخدوش کردن نظام بودجه ریزی و تخصیص منابع شهرداری تهران، بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حمل و نقل می شود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ارتباط با لایحه بخشنامه مصوبه شهر دوستدار سالمند اظهار داشت: دو ایراد اساسی به این لایحه وارد است که یکی از آن مربوط به ماده ۵ آنست. خلاصه ماده ۵ این است که به همه شهروندان بالای ۶۰ سال تهرانی و همین طور کارکنان شهرداری بالای ۶۰ سال که بازنشسته شده باشند و والدین آنها اول هر سال بن ارائه دهیم.
رسولی اضافه کرد: این مصوبه به لحاظ بار مالی قابل احصا نیست. علاوه بر این ما نمی توانیم وسط سال این حجم از بار مالی را به شهرداری تحمیل نماییم. این در حالیست که ما کارت منزلت و تخفیفاتی در این عرصه ارائه کردیم. ماده ۵ این لایحه نظام بودجه‎ریزی و تخصیص منایع را در شهردار تهران مخدوش می کند و چون قابلیت اجرائی ندارد، هدف تکریم بازنشستگان به سبب نامتناهی بودن جامعه هدف را لوث می‎کند. همین طور می‎تواند بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حمل و نقل عمومی وارد کند.
محسن هاشمی هم در ادامه اظهار داشت: این مساله بار مالی شدیدی را ایجاد می‏کند. سابقا چنین نبود اما بعد از ارجاعب ه کمیسیون بار مالی آن افزوده شد.
هاشمی از کمیسیون برنامه و بودجه درخواست نمود که به این مساله ورود کند.
وی اضافه کرد: تمهیداتی هم برای اطلاعات غلط صورت نگرفته است. مثلاً شخصی در رفسنجان زندگی می‎کند، اما آدرس وی در تهران ثبت شده است. چگونه می‎خواهیم بفهمیم که او ساکن تهران است؟ ممکنست آمار بسیار بالاتر از سالمندان تهران برود.
محمدجواد حق‎ شناس در موافقت با لایحه اظهار داشت: ما پیگیر شدیم که تهران را شهر دوستدار سالمند معرفی نماییم. در این شهر در طول دهه اخیر شاهد افزایش فقر و فاصله طبقاتی بودیم و تمام تلاش شورا برای مقابله با این فقر بوده است. تعداد افراد بالای ۶۰ سال طبق آمار سال ۹۵ نه دو میلیون، بلکه یک میلیون و صدهزار نفر است.
وی اضافه کرد: همین حالا هم خدمات ارائه می‎شود اما مورد محاسبه قرار نمی‎گیرد. این لایحه برای افزایش کارامدی شهر است.
مرتضی الویری هم طی تذکری اظهار داشت: این لایحه بسیار دیر، در چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت به کمیسیون بودجه ارسال شد که بعد از آن هم روز تعطیل بوده است!
حسن خلیل آبادی نیز در مقام موافق اظهار داشت: این لایحه مدت‎هاست که درحال پردازش و اجراست و لایحه فعلی فقط برای ساماندهی است.
وی اضافه کرد: این لایحه برای افراد فرودست است، فرد ثروتمند که سوار مترو نمی‎شود که بخواهد از این کارت استفاده نماید.
وی با تاکید بر این که افراد سالمند سال ها در این شهر زیسته، عوارض پرداخت کرده و عمر گذرانده اند، اشاره کرد: حال امروز در حالت پیری، ناتوانی و مکلات مالی باید به این افراد خدمت نماییم و همین خدمات جزئی هم باید تداوم یابد.
خلیل آبادی اظهار نمود: در شهرداری هزینه هایی صورت گرفته که ارتباطی هم با این سازمان نداشته است، حال که به این قشر متعهد شده ایم و خدمات مذکور برعهده شهرداری است، نباید در قبال آنان کوتاهی نماییم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اشاره کرد: مبلغ این کارت که اغلب ۵۰۰ هزار تومان است، رقمی نیست که برای شهرداری بار مالی داشته باشد، اما حذف آن برای ما یک مورد منفی است، چونکه طی سالیان گذشته شهرداری به سالمندان کمک کرده، حال ارجاع مجدد لایحه «آئین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» به کمیسیون ها اهانت به شورا است، پس تقاضا می کنم اعضاء به این پیشنهاد رای ندهند.
در ادامه بهاره آورین طی تذکری اظهار داشت: این لایحه یک دفعه در دستور صحن شورای شهر آمده و اعضا تا ماده سوم آنرا مصوب کرده اند. این در حالیست که حالا مصوبات مورد اشاره در بخشنامه حاضر قید نشده اند.
وی اضافه کرد: در زمان بررسی اولیه این بخشنامه در صحن شورای شهر وقتی به ماده ۴ رسیدیم که ماده اصلی لایحه است، باتوجه به بار مالی زیادی که این ماده دارد (حداقل هزار میلیارد تومان) و از آنجائیکه این دفعه مالی قبلاً در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی نشده بود، قرار شد لایحه به کمیسیون بازگشت داده شود و در کمیسیون مشترکی با حضور کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود.
عضو شورای شهر تهران اشاره کرد: با وجود تصمیمی که در صحن گرفته شد، هیات رئیسه محترم این لایحه را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع ندادند تا امروز که بررسی آن مجدداً در دستور صحن قرار گرفت. متاسفانه وقتی مصوبات مشمول مرور زمان می شوند اینطور مشکلات به وجود می آیند.
آروین با اشاره به این که بر طبق بخشنامه مزبور همه افراد بالای ۶۰ سال مشمول دریافت کارت جامع سالمندی می شوند، اظهار داشت: اولاً سن سالمندی در همه اسناد کشور ۶۵ سال است و در جلسه قبل هم همین سن تصویب شد؛ ثانیاً صِرف این که افراد بالای ۶۰ سال باشند، برای واجد شرایط شدن نسبت به دریافت چنین کارتی کافی نیست. در مورد یارانه هم همین مشکل وجود داشت؛ چونکه همه افراد فارغ از نیازمندی یا عدم نیازمندی نسبت به دریافت آن اقدام نمودند و بودجه کفاف نمی داد.
وی افزود: اشکال مهم تر مربوط به منابع تامین بودجه این لایحه است. ارائه دهندگان این لایحه بار مالی آنرا در کدام یک از ردیف های بودجه دیده اند؟ مقرر است شهرداری اعتبار این کارت های جامع سالمندی را بوسیله کدام ردیف بودجه محقق سازد؟ آیا تنها مقرر است در صحن شعار دهیم و به عملیاتی شدن طرح ها و لوایح فکر نکنیم؟ خواهشم این است که دوستان موافق به این پرسش پاسخ دهند.
در نهایت بازگشت مجدد لایحه «آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» به کمیسیون به رای گذاشته شد اما با ۹ رای موافق از اعضای شورای شهر تهران به تصویب نرسید. در ادامه اعضای شورا به بررسی مواد باقیمانده لایحه مورد اشاره پرداختند.
سپس حجت نظری در موافقت با این لایحه اظهار داشت: مکرراً در صحن مواردی را پیش‎بینی کردیم که اتفاقاً سقف هزینه‎های شهرداری را برای آن متصور شدیم و بعضاً هزینه کمتر از سقف بوده است. این که یک خبرنگار حق تردد در منطقه طرح ترافیک داشته باشد، آیا هرروز باید در طرح ترافیک حضور داشتهب اشد تا پول استفاده شده حلال شود؟
وی اضافه کرد: امکانات شهرداری برای درامدزایی نیست، بلکه جهت استفاده عمومی کسانی است که امکان بهره‎مندی از بخش خصوصی را ندارند.
سید حسن رسولی نیز در مقام مخالف گفت: برخی دوستان می‎فرمایند اگر مواد ۵ و ۶ عملی شوند، افراد غیر نیازمند مراجعه نمی‎کنند. اما این امر از لحاظ مالی و محاسباتی اشکال دارد. باید فرض را بر این بگیریم که تمامی سالمندان مراجعه خواهند کرد. چونکه کلیه سالمندان و بازنشستگان شهرداری را شامل می‎شود.
در اختتام رسولی پیشنهاد بازگشت لایحه به کمیسیون را مطرح نمود و سپس رئیس شورا پیشنهاد بازگشت لایحه به کمیسیون را به رای گذاشت اما این پیشنهاد با ۹ موافق به تصویب نرسید.
ناهید خداکرمی نیز سه پیشنهاد ذیل ماده ۴ ارائه داد. پیشنهادات او درباره توانمندسازی سالمند در طراحی و اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی شهر، پشتیبانی از خانواده های دارای سالمند معلول و ایجاد مراکز رفاهی برای سالمندان بود که با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید. در نهایت رای گیری کل ماده ۴ با تغییرات انجام گرفت وبا ۱۴ رای موافق تصویب گردید.
در ادامه محمد سالاری درباره ماده ۵ پیشنهادی ارائه داد.
سالاری اظهار داشت: در مقدمه ماده ۵ آمده است مبلغ ۵ میلیون ریال برای مشمولان شارژ شود، ما باید بنوسیم این میزان در اختیار متقاضیان این خدمت در سامانه تهران من قرار گیرد. فقط ۱۰ درصد از شهروندان از این امکان استفاده می نمایند.
این پیشنهاد رای گیری شد و با ۱۹ رای موافق تصویب گردید.
در ادامه زهرا صدر اعظم نوری با طرح سوالی مطرح کرد: در بندی از لایحه اشاره شده است که مشمولان از فضای ورزشی وابسته به شهرداری بصورت رایگان تا سقف یک میلیون ریال استفاده کنند وپس از اختتام این سقف بتوانند ۵۰ درصد تخفیف دریافت نمایند. آیا اعداد ارقام این تخفیفات محاسبه شده است.
سالاری در پاسخ به صدر اعظم نوری اظهار داشت: استفاده از فضای ورزشی همین الان رایگان است. این اعداد به جهت اینکه خدمات شهرداری ثبت گردد. در این بند آمده است که در فضای ورزشی اگر شارژ کارت ۱۰۰ هزار تومانی افراد بالای ۶۵ سال به اتمام رسید با تخفیف بتوانند از خدمات استفاده کنند. در این زمینه قرار نیست شهرداری هیچ هزینه ای بکند. اساساً این یک نوع سرمایه گذاری برای سلامت و نشاط شهروندان است.
در ادامه کل ماده به رای گذاشته شد و با ۱۵ رای موافق تصویب گردید.
ماده ۶ پیشنهادی نداشت و با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.
در نهایت کلیات لایحه با تمام اصلاحات انجام شده به رای گذاشته شد با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.


منبع:

1400/03/03
10:10:07
5.0 / 5
987
تگهای خبر: ترافیك , تردد , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی