مسیرساز
حبیب زاده:

همه كارگران زیر خط فقر زندگی می كنند

همه كارگران زیر خط فقر زندگی می كنند

به گزارش مسیرساز عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: بر طبق برآوردهای صورت گرفته حدودا همه کارگران زیر خط فقر زندگی می کنند.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، افشین حبیب زاده رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در مراسم بزرگداشت روز کارگر که به همت شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: در روز کارگر باید مطالبات و خواسته های کارگران بدون پوشش و ملاحظه ای بیان شود تا مدیران بتوانند برای آنها برنامه ریزی کرده و ترتیب اثر دهند. وی یکی از موضوعات مهمی حوزه کارگری را برابری مزد و معیشت عنوان نمود و اظهار داشت: بر طبق برآوردهای صورت گرفته امروز تقریباً همه کارگران زیر خط فقر زندگی می کنند و کارگری نیست که بالای خط فقر زندگی کند. گذشته از اینکه تقریباً یک سوم از کل نیروهای حقوق بگیر کشور نیز زیر خط فقر در حال زندگی کردن هستند. حبیب زاده به مساله امنیت شغلی کارگران و اینکه وضعیت این دغدغه مهم هر روز بدتر می شود، پرداخت و افزود: در رابطه با مبحث معیشت و مزد یکی از خواهش های ما و درخواست های کارگران بحث هم ترازی حقوق و دستمزد است. امروز کارگران زیادی که در حوزه های مختلف شهری کار می کنند، دستمزدهای متفاوت دریافت می کنند. منظور از متفاوت هم تفاوت پرداختی به این کارگران با کارگران طرف قرارداد با شرکت «هادیان شهر» است. رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران افزود: عددی که امروز کارگران پیمانکاری دریافت می کنند، بسیار پایین است و در بهترین حالت می توان اظهار داشت که حداقل دستمزد را دریافت می کنند. این در حالیست که حداقل دستمزد، متعلق به کارگری است که بتازگی آغاز به کار کرده است نه کسی که ۱۰ سال سابقه کار دارد. چنین افرادی باید بر طبق جدول سازمان تامین اجتماعی حقوق و دستمزد دریافت نمایند که متاسفانه اینطور نیست. حبیب زاده با اشاره به مساله همسان سازی حقوق ها گفت: امسال در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری، همکاران ما کمک کردند و توانستیم عدد قابل توجهی را برای هم ترازی حقوق کارگران شرکت شهربان، معبربان و حریم بان در نظر بگیریم. البته در فروردین ماه پرداخت نشده و امیدواریم در آخر اردیبهشت ماه این مساله اجرائی و مابه تفاوت فروردین ماه هم پرداخت گردد. این عضو شورای اسلامی شهر تهران خواهان تسری دادن این هم ترازی میان تمام نیروهای شرکت های پیمانکاری شد و اظهار داشت: برای انجام این کار نیاز است درزمان برگزاری مناقصه، عددی که بعنوان پایه در نظر می گیریم عدد واقعی باشد و پیمانکاران بر سر آن عدد رقابت کنند نه اینکه رقابت آنها بر عدد زیر میانگین باشد تا از این طریق قراردادهایی به امضا برسد که بتوان این هم ترازی را در آن رعایت کرد. نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات رانندگان شرکت خودرو سرویس شهر اشاره نمود و اضافه کرد: مسئله دیگر در حوزه برابری مزد و معیشت به رانندگان شرکت "خودرو سرویس" بازمی گردد که شاهد تجمعشان بودیم. یکی از خواسته های آنها توقف طرح سامانه هوشمند ناوگان داخلی شهرداری (سهند) است که در حال اجراست. درخواست می کنم دستور توقف آنرا صادر کنید چونکه رانندگان از اجرای این طرح احساس ناامنی و عدم امنیت شغلی می کنند. وی افزود: شاید اجرای این طرح نقاط مثبتی داشته و موجب افزایش نظم شود اما همانطور که در نامه ای هم مطرح کردم، اجازه بدهید این طرح به کمیسیون حمل و نقل شورا بیاید و با حضور همکاران تمامی ابعاد این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نظرات ما هم شنیده شود و بعد اجرائی شود. حبیب زاده افزود: همانطور که می دانید با افزایش دستمزدها، بخشی نیز باید برای بیمه کارگران پرداخت گردد. رانندگان شرکت خودرو سرویس با توجه به این که طبق قرارداد منعقده میان شرکت خودرو سرویس و شهرداری از شروع تیرماه، اعمال افزایش حقوق دارند اما از شروع فروردین و به نرخ جدید حق بیمه خودرا پرداخت می کنند که این امر باعث شده دریافتی آنها از سال قبل هم کمتر شود. رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی به بیان مشکلات و مطالبات کارگران حوزه پسماند، فضای سبز و مترو پرداخت و اظهار داشت: در سال ۹۷ از طرف معاونت منابع انسانی شهرداری بخشنامه بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای حجمی شهرداری تهران ابلاغ گردید که تمام بندهای آن از قانون کار برداشته شده بود. در ابتدای کار اثرات آنرا شاهد بودیم اما هر چه جلو رفتیم شاهد بودیم که مفاد آن کمتر رعایت شد. رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران افزود: امروز کمتر کارگری وجود دارد که یک نسخه از قراردادش را در اختیار داشته باشد. کمترین حقی که قانون به کارگران می دهد این است که یک نسخه قرارداد در اختیار داشته باشد. تقریباً می توانم بگویم که اکثریت کارگرانی که با آنها صحبت کردم و یک نسخه قرارداد آنها را خواستم هیچکدام نسخه قرارداد نداشتند. وی در تشریح علت عدم ارائه نسخه قرارداد به کارگران اظهار داشت: کارفرمایان به سبب اینکه نمی خواهند آنچه که در قانون آمده است را رعایت نمایند، از ارائه نسخه قرارداد امتناع می ورزند چونکه در قرارداد میزان حقوق پایه، اضافه کاری، حق مسکن، حق اولاد و … ذکر می شود و کارگر از حقوق خود باخبر شده و در صورتیکه به آن میزان به او پرداخت نکنند، آنرا مطالبه خواهدنمود. وی اشاره کرد: به نظر من بخشنامه بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای حجمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و باید مجدداً مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد. رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران به لزوم تشکیل تشکل های صنفی کارگری پرداخت و اظهار داشت: در قانون برای تشکل های کارگری سه نوع شوراهای اسلامی کار، انجمن های صنفی و نمایندگان کارگرانی به رسمیت شناخته شده است. انتظار این است که حداقل یکی از این سه مجموعه در زیر مجموعه های شهرداری تهران وجود داشته باشند. به شخصه در رابطه با قسمتی از کارگران مترو نزدیک به دو و نیم سال است که پیگیر هستم اما هنوز موفق به تشکیل این مجموعه نشدند. وی ادامه داد: متاسفانه باتوجه به گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، هنوز در شهرداری تهران از ایجاد تشکل های کارگری واهمه وجود دارد. تجربه ما در خانه کارگر نشان میدهد که این شوراها و مجموعه های کارگری همیشه کمک کرده و مفید واقع شده اند. عضو شورای شهر تهران با اشاره به بحث جذب نیروهای رسمی در شهرداری که مقرر است در ماه های پیش رو اجرائی شود اشاره نمود و با تشکر از شهردار تهران اظهار داشت: از آقای حناچی تشکر ویژه دارم که مجوز جذب ۲۱۰۰ نیروی رسمی کار را از سازمان امور اداری و استخدامی ستاندن کردند که کار خیلی بزرگی بود. آقای حناچی و برخی دیگر از مدیران و همکاران ایشان باوجود ممانعت هایی که وجود داشت تلاش کردند و با پیگیری ها، توانستند مجوزهای لازم را ستاندن کنند. خواهش می کنم که پروسه جذب این نیروها از خرداد ماه شروع شود تا بتوان این تعداد نیرو را بوسیله آزمون جذب کرد. حبیب زاده به مشکلات نیروهای سازمان پسماند و سازمان ورزش نیز اشاره نمود و خواهان توجه ویژه به وضعیت قراردادهای آنها شد و افزود: نیروهای شهربان، معبربان و حریم بان، پلیس شهرداری هستند و کسی هم در این تردید ندارد. این افراد نیروهایی هستند که با تخلفات برخورد می کنند، پیگیری های لازم را انجام می دهند، احکام را ابلاغ می کنند و هم اینکه علاوه بر این موارد، سایر وظایف محوله را هم انجام می دهند. آیا شایسته است که پلیس شهرداری را به پیمانکار بسپاریم؟ زمانی که این نیروها به پیمانکاری محول شدند، کار اشتباهی انجام شد. حتما باید این نیروها بصورت مستقیم با شهرداری کار کنند و قرارداد آنها با شهرداری بسته شود تا بتواند وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد نه اینکه پلیس شهرداری را به دست پیمانکار بسپاریم که خود پیمانکاران با مشکلات زیادی مواجهند. وی افزود: همین موضوع درباب انتظامات سازمان پسماند و سازمان ورزش هم مطرح است که ابتدا قرارداد مستقیم با شهرداری بودند که بعدها به پیمانکاری تبدیل شدند.
حبیب زاده به تعویق افتادن بازنشستگی رانندگان شرکت واحد به سبب عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اشاره نمود و اظهار داشت: امیدوارم که سهم ۴ درصدی مشاغل سخت و زیان آور بودن رانندگان شرکت واحد بموقع پرداخت گردد. امروز همسان سازی و همترازی حقوق بازنشستگان در سراسر کشور مطرح است. باید به این مساله توجه جدی شود. رئیس فراکسیون کارگری درباب ایمنی کارگاه ها هم اظهار داشت: الان مهم ترین موضوع، محافظت از کارکنان در مقابل بیماری کرونا است. تا کنون اقدامات مهمی در این خصوص صورت گرفته است و امکانات لازم حتی در اختیار نیروهای پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری هم قرار گرفته اما باتوجه به شدت و حدت نیاز است به موضوع توجه بیشتری شود.


منبع:

1400/02/14
13:51:53
5.0 / 5
193
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی