مسیرساز
رسولی:

به دنبال اختتام دادن به حیات، حیاط خلوت های شهرداری هستیم

به دنبال اختتام دادن به حیات، حیاط خلوت های شهرداری هستیم

به گزارش مسیرساز عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: عبارت مصطلحی در فرهنگ سازمانی شهرداری مطرح بود و هست که سازمان ها حیاط خلوت شهرداری هستند. با این ساماندهی ما به دنبال اختتام دادن به حیات این حیاط خلوت ها هستیم.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان لایحه اساسنامه های ۱۹ سازمان وابسته به شهرداری تهران و بخشنامه های مالی و معاملاتی واداری و استخدامی سازمان ها موضوع ماده واحده و بند «ج» ماده ۹ اساسنامه نمونه ضمیمه مصوبه اصلاحیه مصوب اساسنامه نمونه سازمان های وابسته به شهرداری تهران سید حسن رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گزارش کمیسیون برنامه بودجه را قرائت کرد. رسولی گفت: دوره پنجم شورای شهر تهران از شروع تشکیل خود به دنبال ساماندهی وضعیت سازمان های وابسته به شهرداری تهران بود. به این منظور در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۹۸ اساسنامه ای واحد که ارکان سازمان ها را تعیین تکلیف می کند به تصویب رسید و مراحل تأیید خودرا طی کرد. برمبنای بندهای این ماده واحده همه سازمان های وابسته به شهرداری تهران بایستی به لحاظ انجام ماموریت ها و وظایف با ماموریت های تخصصی پنج گانه شهرداری تهران تطابق پیدا کنند؛ یعنی باید در حوزه شهرسازی، عمرانی، خدمات شهری، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی و حمل و نقل و ترافیک باشند. رسولی اضافه کرد: بند بعدی مصوبه این بود که آن دسته از سازمان هایی که وظایف و ماموریت های مشابه انجام می دهند در یکدیگر ادغام شوند. بر این اساس شهرداری تهران پیشنهادی را در تاریخ ۲۵ شهریورماه امسال به شورا ارائه داد که به تصویب نرسید. پس ازآن عدم تصویب جلسات مختلفی با کمیسیون ها و شهرداری داشتیم. آنچه امروز ارائه می شود نکاتی است که در عمل به بند «ب» آن ماده واحده یعنی درباره حذف یا ادغام و همین طور بخشنامه های اداری، مالی و استخدامی این سازمان ها است که باید صحن شورا درباره آنها تصمیم گیری کند. خزانه دار شورا افزود: عبارت مصطلحی در فرهنگ سازمانی شهرداری مطرح بود و هست که این سازمان ها حیاط خلوت شهرداری هستند. با این ساماندهی ما به دنبال اختتام دادن به حیات این حیات خلوت ها هستیم. برای بار چندم یادآوری می کنم که در پرونده آقای شریفی که هیچ کدام از ابعاد آن هنوز هم برای ما بعنوان نمایندگان مردم روشن نیست و هنوز نمی دانیم چه مقدار از حق الناس و حقوق شهرداری تضییع شده است، یکی از بسترهای بروز این تخلف بخشنامه مالی و معاملاتی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بود. نایب رییس کمیسیون برنامه وبودجه اضافه کرد: ما سه تیپ بخشنامه برای این سازمان ها مدنظر داریم. سازمان هایی که کمترین گردش مالی را دارند، سازمان هایی که حد متوسط را دارند و سازمان هایی که مثل سازمان نوسازی یا سازمان سرمایه گذاری بالاترین گردش مالی را دارند. بخشنامه هایی برای آنها تنظیم شده است و درباره آنها به توافق رسیده ایم.
بگفته رسولی برخلاف موضوعی که مصطلح شده است ما در کمیسیون برنامه وبودجه و در کمیته تشکیلات و منابع انسانی به هیچ عنوان به دنبال حذف و کوچک سازی نیستیم بلکه به دنبال متناسب سازی هستیم. رسولی در حوزه ساماندهی سازمان ها اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک و حوزه معاونت عمرانی ما سازمان هایی داریم که مثل سازمان پایانه ها بلا وجه تشکیل شده اند. بلا وجه بودن آن ازاین جهت است که شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل بین شهری برمبنای اسناد بالادستی فاقد مسئولیت و اختیار است ولی یک سازمان عریض و طویلی به نام سازمان ترمینال ها و پارک سوارها دارد. درعین حال کمیسیون حمل و نقل و ترافیک هم تائید کرده حسب ماده ۵۵ قانون شهرداری ها برخلاف حوزه حمل و نقل بین شهری صفرتا صد مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در داخل شهر بر عهده شهرداری تهران است و ساختار سازمانی شهرداری ما سازمان و واحدی برای انجام این مسئولیت ندارد. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: پیشنهاد اولی که بعنوان گزارش عرض می کنم این است که سازمان پایانه ها تغییر نام و تغییر وظیفه و ماموریت پیدا کند. بر این اساس با شهرداری و کمیسیون حمل و نقل هم هماهنگ کرده ایم که این به نام سازمان حمل و نقل بار و پایانه ها تغییر یابد. درواقع پایانه ها آخرین حوزه مأموریتی این سازمان است آن هم در حد مدیریت اموال غیرمنقولی که در اختیارداریم. رسولی در ادامه اضافه کرد: پیشنهاد دوم مربوط به سازمان فنی و عمرانی شهر تهران و سازمان عمران مناطق شهر تهران است. این دو سازمان به نمایندگی از شهرداری مدیریت پیمان سپاری و انجام مطالعات پروژه های عمرانی را بر عهده دارند. عیناً وظایف آنها متجانس و از یک جنس است. پیشنهاد ما این است که این دو سازمان که ماموریت های مشابه دارند در یکدیگر ادغام شوند و بعنوان سازمان فنی و مهندسی شهر تهران تغییر نام پیداکرده که تمامی امور طراحی و نظارت فنی و مدیریت پیمان سپاری را بر عهده داشته باشند. وی افزود: ما برای مدیریت امور بازنشستگان شهرداری یک سازمان امور بازنشستگی و یک صندوق بازنشستگی داریم. شهرداری تهران همانند راه آهن، هواپیمایی و برخی دیگر از سازمان ها تابعی از سازمان های استخدامی فعلی مثل لشگری، کشوری و یا تامین اجتماعی نیستند و خودشان دارای صندوق خاص هستند. درعین حال در این عرصه امور اداری مربوط به تبدیل وضعیت کارکنان ثابت شهرداری از شاغل به رسمی همانند سایر سازمان های بازنشستگی در این عرصه انجام می شود. پیشنهاد ما این است که بخش اداری امور بازنشستگان همچنان در امور معاونت برنامه ریزی باشد و بخش صندوق آن که ماهیت اقتصادی دارد به حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری بیاید. خزانه شورا اظهار داشت: در دوره ای که نعیمی پور ریاست هیأت مدیره متروی را برعده داشتند ماه ها کار و تلاش بمنظور استفاده از منابع ارزی و توان فنی برای تولید واگن ملی اساسنامه ای انجام شد. آقای نعیمی پور رفتند اما محصول این شرکت به بار نشسته و امروز هم آقای شهردار آنرا اعلام نمودند که این هم پیشنهاد پنجم ما است. رسولی اضافه کرد: پیشنهاد ششم با موافقت مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران است. این پیشنهاد ادغام حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با سازمان حمل و نقل ترافیک است. ایراد حقوقی درباره این ادغام توسط آقای علیخانی عنوان شد که ما آنرا بررسی کردیم. ایراد این بود که نکند یک نفر دارای دو شغل باشد. برمبنای بررسی انجام شده، معاون شهردار و رئیس سازمان حمل و نقل حمل و ترافیک شهرداری هر دو یک پست سازمانی است یعنی پست اول حذف می شود و مشمول قانون تصدی بیش از یک شغل نیست. نایب رییس کمیسیون برنامه وبودجه اظهار داشت: عبارت مصطلحی در فرهنگ سازمانی شهرداری مطرح بود و هست که سازمان ها حیاط خلوت شهرداری هستند. با این ساماندهی ما به دنبال اختتام دادن به حیات این حیاط خلوت ها هستیم. در پرونده آقای شریفی که هیچ کدام از ابعاد آن هنوز هم برای ما بعنوان نمایندگان مردم روشن نیست و هنوز نمی دانیم چه مقدار از حق الناس و حقوق شهرداری تضییع شده است، یکی از بسترهای بروز این تخلف بخشنامه مالی و معاملاتی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بود.


منبع:

1399/12/19
15:04:03
0.0 / 5
1264
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی