سهم ۹۴ درصدی حمل و نقل دریایی در تجارت كشور
به گزارش مسیرساز مدیركل تعرفه و موافقت نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نمود: سهم حمل و نقل دریایی از تجارت ایران حدود 94 درصد بوده و با توسعه زیرساخت های ریلی بنادر به دنبال افزایش این سهم و استفاده بیشتر تجار از قطار برای جابه جایی كالاهای شان هستیم.
محمدسعید اصل سعیدی پور در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: سالانه بیشتر از ۱۵۰ میلیون تن كالا از بنادر شمالی و جنوبی كشور عبور می كند و این میزان تجارت نشان میدهد به غیر از صادرات نفت خام، سهم حدود ۹۴ درصدی در بین دیگر شقوق حمل و نقل دارد.
وی ادامه داد: بیشتر از ۹۴ درصد صادرات كشور و بیشتر از ۹۳ درصد واردات بوسیله بنادر و به وسیله حمل و نقل دریایی صورت می گیرد كه البته به غیر از صادرات نفت خام تجارت فرآورده های نفتی همچون مازوت، گازوئیل، بنزین و قیر و غیره از این طریق انجام می شود.
مدیر كل تعرفه و موافقت نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در امتداد كاهش و به حداقل رساندن قیمت تمام شده كالا باید سهم حمل و نقل را در این میان كم نماییم كه در این راستا با همكاری شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سهم حمل و نقل ریلی كالاهایی كه به بنادر كشور وارد یا خارج می شوند را افزایش خواهیم داد.
سعیدی پور با بیان این كه همه بنادر كشور به شبكه ریلی متصل نیستند، اظهار داشت: با توجه به این كه زیر ساخت های ریلی حدودا در همه بنادر اصلی كشور وجود دارد، همه این بنادر به شبكه ریلی متصل نیستند و این امكان در بنادر رجایی، امام خمینی، خرمشهر و امیرآباد وجود دارد. بعنوان مثال در بندر شهید رجایی ۵۳ كیلومتر ریل داریم كه حتی اروپایی ها در بازدیدهایشان از آن تعجب كرده اند و برایشان قابل تحسین است.
وی اظهار داشت: با این وجود به دنبال توسعه شبكه ریلی و رسیدن آن به بنادر كشور هستیم و گرچه دراین زمینه مسئولیت با شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است اما ما به شدت از آن استقبال می نماییم. در این میان برخی تجار از ریل برای جابه جایی كالا استفاده نمی كنند و دلیل آنرا بالا رفتن هزینه های حمل و نقل شان عنوان می كنند اما با توسعه زیرساخت های ریلی بنادر اساسا این هزینه ها كمتر از حمل و نقل جاده ای خواهد شد.
مدیر كل تعرفه و موافقت نامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی به غیر از كاهش آلودگی ها و ترافیك مزایای بسیاری در جابجایی كالا بوسیله حمل و نقل ریلی بجای جاده ای وجود دارد كه می توان به خیلی از نتایج اجتماعی، عملیاتی، اقتصادی و غیره اشاره نمود. همین طور معافیت ها و تخفیف های بسیاری برای آن دسته از صاحبان كالا وتجاری كه ریل را برای جابه جایی كالاهای شان از بنادر انتخاب می كنند، در نظر گرفته ایم كه بعنوان مثال ۱۰ روز از پرداخت هزینه انبارداری معاف می گردند و كالای شان را مستقیما به ترمینال ریلی منتقل می نماییم. همین طور آماده هستیم تا تخفیفات ویژه دیگری نیز به این دسته از تجار ارائه دهیم.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب