مسیرساز

قطعه گمشده ماجرای سقوط بوئینگ 737 مكس پیدا می شود؟

قطعه گمشده ماجرای سقوط بوئینگ 737 مكس پیدا می شود؟

به گزارش مسیرساز شركت هواپیماسازی بوئینگ می خواهد ظرف ۱۰ روز آینده یك نسخه به روزرسانی شده از نرم افزار بكار رفته در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مكس را منتشر نموده و در اختیار ایرلاین های مختلف در جهان بگذارد.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، از آنجایی كه دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ ۷۳۷ مكس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط كرده و تمامی سرنشینان آن هم كشته شده و از بین رفته اند، خیلی از كشورها و ایرلاین های جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام نموده و یا به حالت تعلیق درآورده اند.
با اینكه در خیلی از كشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریكا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام نموده اند، شركت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود كه این هواپیما احتمالاً تنها یك نقص نرم افزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما تنها چند روز بعد آمریكا و كانادا هم تصمیم گرفتند حداقل تا زمان معلوم شدن علت ماجرای سقوط این دو فروند هواپیمای جدید، پرواز آنرا به حالت تعلیق درآوردند.
اما به نظر می آید كه هنوز ایرلاین های مختلف فعال در كشورهای جهان نظیر چین كه گفته می شود ۱۰۰ فروند از این نوع خاص از هواپیمای بوئینگ را در اختیار دارد، در مورد فعالیت آن گرفتار شك و تردید بوده و ترجیح می دهند حداقل تا زمان معلوم شدن علت حادثه مذكور، دست نگه دارند و اجازه پرواز به ۷۳۷ مكس را تا اطلاع ثانوی صادر نكنند.
حالا بوئینگ، این غول هواپیماسازی آمریكایی در جدیدترین اخبار انتشار یافته در رویترز، خاطرنشان كرده است كه عرض یك هفته تا ۱۰ روز آینده، مبادرت به انتشار نسخه به روزرسانی شده نرم افزار به كار رفته در جت بوئینگ ۷۳۷ مكس خواهد نمود.
هفته گذشته بود كه دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ ماكس تنها ۱۳ دقیقه پس از بلند شدن از زمین كه به نایروبی، پایتخت كنیا در حال پرواز بود، سقوط كرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن كشته شدند. با اینكه هنوز علت حادثه و سقوط هواپیما مشخص نشده است، اما خیلی از رسانه ها از نقص فنی و مشكل نرم افزاری در این هواپیمای جدید خبر دادند چراكه چند ماه پیش بود كه یك فروند از هواپیمای مذكور فعال در لیون ایر اندونزی هم تنها چند دقیقه بعد از بلند شدن از باند فرودگاه جاكارتا در آب های سواحل شرقی این كشور سقوط كرد، دقیقاً گرفتار سرنوشت مشابهی شد و تمامی ۱۸۹ مسافر و سرنشین آن ناپدید و كشته شدند.
نتایج بررسی های سازمان هوانوردی فدرال آمریكا با همكاری شركت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش تر نشان می داد كه سیستم جدیدی كه از حسگرهای پیشرفته در نوك دماغه جت به كار برده شده، باعث سقوط آن شده است. این بدان معناست كه حسگرهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به علت مشكلات نرم افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مركزی هواپیما مخابره كرده و این بدان معناست حتی در زمانی كه خلبان كنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودكار و اتوماتیك) می گذارد، این حسگرهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می كشانند و این امر باعث می شود كنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط كند. همین امر باعث شد كه اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شركت بوئینگ را لغو كند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه كند تا این غول هواپیماسازی از تكرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.



1397/12/26
15:08:35
5.0 / 5
4317
تگهای خبر: شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی