مسیرساز

تخلف سازمان هواپیمایی و آسمان در حادثه تهران-یاسوج طبق بررسی های كمیسیون اصل ۹۰

تخلف سازمان هواپیمایی و آسمان در حادثه تهران-یاسوج طبق بررسی های كمیسیون اصل ۹۰

مسیرساز: سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه بررسی های كارشناسی شده این كمیسیون یخ زدگی در هواپیمای تهران یاسوج را تأیید می كند، تخلف شركت آسمان و عدم نظارت صحیح سازمان هواپیمایی كشوری در مورد شرایط بد جوی و لزوم جلوگیری از انجام پرواز را محرز دانست.


بهرام پارسایی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نشست كمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج اظهار داشت: این جلسه با حضور تیم بررسی سانحه تشكیل شد و پس از عرضه توضیحات بخش های مختلف تیم بررسی سانحه، كارشناسان كمیسیون توضیحات خویش را عرضه دادند. این توضیحات در حالی انجام شد كه سازمان هواپیمایی علی رغم مكاتبات این كمیسیون و بر خلاف صراحت قانون تابحال بخش زیادی از مدارك درخواستی را در اختیار كمیسیون قرار نداده و شركت فرودگاه ها هم به تعدادی از موارد پاسخ نداده یا جواب غیر مرتبط داده است.
وی با اشاره به اینكه یك تیم دانشگاهی هم با كمیسیون همكاری میكند، اضافه كرد: تیم تخصصی كمیسیون اصل ۹۰ به سه روش زیر اثبات كرد كه یخ زدگی در هواپیما سبب استال (واماندگی؛ سرعت و زمانی كه هواپیماها در این زمان و سرعت به سمت زمین خواهند رفت) هواپیما و نهایتا سقوط آن شده است. این سه روش به شرح زیر است:

۱.با استفاده از پارامترهای جعبه سیاه هواپیما و تعیین سرعت استال كه بسیار بالاتر از سرعت استال هواپیما است و مطابق كتاب پروازی هواپیما مربوط به زمان یخ زدگی است.

۲. تحلیل كاهش پرفورمنس هواپیما با عنایت به اینكه خلبان قدرت موتورها را به بیش از حداكثر قدرت لازم برای پرواز در ارتفاع ۱۴۷۶۰ متر افزایش داده لیكن هواپیما نتوانسته ارتفاع را حفظ كند. شروع كاهش ارتفاع زمانی بوده كه هواپیما توسط سیستم اتوپایلوت (خلبان اتوماتیك) كنترل می شده است و خلبان در شروع كاهش ارتفاع بی تاثیر بوده است. این موارد نشانه كاهش پرفورمنس هواپیما به علت یخ زدگی بوده است.

۳.با محاسبات آیرودینامیكی نیروهایی وارد بر هواپیما محاسبه شده و نشان داده شده است كه در شرایط پروازی اگر یخ زدگی اتفاق نمی افتاد نیروی وارد به هواپیما قادر بوده نه تنها ارتفاع هواپیما را حفظ كند بلكه سبب اوج گرفتن هواپیما با سرعت مناسب شود. محاسبات نشان داده است نیروهایی آیرودینامیكی برای حفظ ارتفاع این هواپیما حتی اگر وزن آن ۵۰٪ بیشتر بود كافی بوده است.
پارسایی افزود: تیم بررسی سازمان هواپیمایی كشوری دلیل مستندی برای رد موارد فوق ارائه نكردند و درخواست نمودند كه به صورت كتبی مكاتبه و بررسی و پاسخ داده شود. همینطور تیم بررسی سازمان هواپیمایی كشوری اصرار می كنند كه حتی با پذیرش یخ زدگی خلبان را مقصر معرفی كنند.
سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان كرد: بعضی از دلایل قید شده در گزارش سازمان هواپیمایی كشوری در خصوص مقصر بودن خلبان در كمسیون مورد بحث قرار گرفت و غیر مرتبط بودن آنها با سانحه و یا نادرست بودن آنها با ادله به تیم بررسی سانحه هواپیمای كشوری عنوان شد.

این نماینده مجلس همینطور اظهار داشت: تیم كمیسیون و همینطور تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی كشوری همگی اعلام نمودند كه به علت شرایط نامساعد و بسیاربد آب و هوایی و محدودیت های این نوع هواپیما، پرواز روز سانحه نباید انجام می گرفت. در این بخش تخلف شركت آسمان و عدم نظارت صحیح سازمان هواپیمایی كشوری وجود داشته است.
وی در مورد اشكالات فرودگاه یاسوج هم اظهار نمود: عدم تجهیز فرودگاه یاسوج به رادار و خرابی سیستم DME هم بحث شد كه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی كشوری اعلام نمود در قالب سفارش های ایمنی، اشكالات شركت فرودگاه ها اعلام شده و از كمیسیون اصل ۹۰ برای اجرایی شدن آنها درخواست همكاری كرد. در صورت پوشش راداری منطقه كه طبق برنامه پنجم توسعه باید انجام میگرفت این سانحه اتفاق نمی افتاد. مشكل مغایرت مكالمات هواپیما و مراقبت پرواز كه توسط شركت فرودگاهها پیاده شده با نوار مكالمات جعبه سیاه هم از موارد مربوط به این بخش است.
نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: بررسی های كمیسیون اصل ۹۰ كه توسط كارشناس و نماینده شركت ATR هم تایید شده است نشان داده است امریه صلاحیت پروازی (AD) مربوط به تجهیز هواپیمای سانحه دیده به سیستم تشخیص یخ زدگی با اینكه از سال ۲۰۰۹ توسط كشور طراح صادر گردیده است و حداكثر تا سال ۲۰۱۶ فرصت داشته است بر روی هواپیمای سانحه دیده انجام نشده است. در این مورد شركت آسمان نه تنها تخلف كرده بلكه مبحث را هم از سازمان هواپیمایی كشوری كتمان كرده است. در اظهاریه شركت آسمان به سازمان هواپیمایی كشوری عنوان شده است كه همه امریه های صلاحیت پروازی انجام شده است؛ البته ضعف نظارتی سازمان هواپیمایی كشوری در این مورد مشهود است.

هواپیماهای ATR به سیستم جدید تشخیص یخ زدگی مجهز شوند
پارسایی با اشاره به اینكه بیش از ۱۰ فروند هواپیما ATR از سال ۱۹۹۴ تا كنون بدلیل یخ زدگی دچار سانحه و یا حادثه جدی شده اند، اظهار داشت: با توجه به موارد فوق ما به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام میكنیم پیش از اینكه هواپیمای ATR دیگری در اثر یخ زدگی سقوط كند به دور از هرگونه تعصب و یا دفاع از عملكرد گذشته اقدام لازم جهت تجهیز این هواپیماها را به سیستم جدید تشخیص یخ زدگی مجهز كند.
وی در انتها اظهار داشت كه نهایتا نتیجه جمع بندی كمیسیون اصل نود در قالب گزارش به صحن علنی مجلس عرضه و به اطلاع مردم خواهد رسید و یك نسخه آن هم جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارارئه می گردد.



1397/05/11
23:53:50
5.0 / 5
4228
تگهای خبر: شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی