مسیرساز

بهره برداری از ۱۹ ایستگاه مترو در تهران

بهره برداری از ۱۹ ایستگاه مترو در تهران

مسیرساز: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اقدامات انجام شده در عرصه حمل و نقل انبوه بر در دوره اخیر مدیریت شهری را تشریح نمود.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباب اقدامات انجام شده در ۳ سال و نیم اخیر مدیریت شهری پیرامون توسعه شهر در عرصه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: هم اکنون خطوط تحت بهره برداری سامانه مترو تهران شامل ۶ خط داخل شهری و یک خط برون شهری به طول ۳۱۰ کیلومتر با ۱۶۰ ایستگاه است. سامانه مترو شهر تهران دارای ۱۵۰۷ دستگاه واگن مشتمل بر هزار و ۱۸۱ دستگاه واگن یک طبقه، ۲۶۰ دستگاه واگن دوطبقه و ۶۶ دستگاه لوکوموتیو است که هم اکنون با بهره بردن از ۱۴۰۲ دستگاه واگن، بطور متوسط روزانه تعداد ۲ میلیون سفر در این سامانه انجام می گیرد. هرمزی با اعلان اینکه بهره برداری از ۳۹ کیلومتر مسیر به همراه ۱۹ ایستگاه و تکمیل ۲۰ ورودی جدید ایستگاهها (افزایش طول شبکه مترو تهران به ۳۱۰ کیلومتر با ۱۶۰ ایستگاه) از اهم کارهای این دوره مدیریت شهری است، اشاره کرد: همین طور اورهال ۴۳۹ دستگاه واگن و انعقاد قرارداد تامین قطعات یدکی موردنیاز اورهال ناوگان و تجهیزات ثابت مترو به ارزش ۳، ۵۷۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات این دوره است. اورهال ۵۰ واگن مترو در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ هرمزی با اشاره به عملکرد نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بهره برداری از ایستگاه شهید رضایی در خط ۶، بهره برداری از ۲ ایستگاه توحید و بوستان گفتگو در خط ۷، بهره برداری از ۲ ورودی جدید ایستگاه های بعثت و مرزداران در خط ۶، بهره برداری از ۶ ورودی جدید ایستگاه های برج میلاد، مهدیه، رودکی، بریانک، مولوی و مدافعان سلامت در خط ۷، بهره برداری از ورودی میانی زیرگذر عابر پیاده بزرگراه محمدعلی جناح در خط ۴ و اورهال ۵۰ دستگاه واگن (شامل ۴۹ دستگاه واگن یک طبقه و یک دستگاه واگن دوطبقه) از اقداماتی بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد. احداث ۱۱ کیلومتر مسیر و ۶ ایستگاه مترو در سال ۱۴۰۱ هرمزی با اشاره به عملکرد ریلی شهرداری در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: بهره برداری از ۲ کیلومتر مسیر شمالی به همراه ۲ ایستگاه هفده شهریور و شهید دادمان در خط ۷، بهره برداری از ۹ کیلومتر مسیر میانی به همراه ۴ ایستگاه ولیعصر (عج)، شهدای هفتم تیر، لاله و کارگر در خط ۶، بهره برداری از پایانه و پارکینگ اکباتان در خط ۴، بهره برداری از ۳ ورودی جدید ایستگاه های یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهید رضایی در خط ۶، بهره برداری از ورودی جدید ایستگاه مدافعان سلامت در خط ۷ و اورهال ۱۵۸ دستگاه واگن (شامل ۱۵۴ دستگاه واگن یک طبقه و ۴ دستگاه واگن دوطبقه) نیز از اهم اقدامات انجام گرفته در سال ۱۴۰۱ بود. بهره برداری از ۲۸ کیلومتر مسیر ریلی در ۱۴۰۲ وی با اعلان اینکه سالیان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فعالیت شهرداری تهران در عرصه تجهیز، نوسازی و اورهال ناوگان ریلی گسترش پیدا کرد، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ اقداماتی مانند بهره برداری از ۱.۵ کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه ارم سبز تا علامه جعفری به همراه ایستگاه علامه جعفری در توسعه غربی خط ۴، بهره برداری از ۲ کیلومتر مسیر به همراه ایستگاه میدان کتاب در خط ۷، بهره برداری از ۵.۵ کیلومتر مسیر به همراه ۶ ایستگاه شهر زیبا، شهران، کوهسار، آیت الله کاشانی، شهدای کن و بهار شیراز در خط ۶، بهره برداری از ۱۹ کیلومتر مسیر حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند به همراه ایستگاه پرند، پایان عملیات حفاری مکانیزه تونل توسعه جنوبی خط ۶، بهره برداری از ۲ ورودی جدید ایستگاه های بریانک و شهید دادمان در خط ۷ و ۳ ورودی جدید ایستگاه های شهر زیبا، شهران و تکمیل فضای تقسیم مسافر ایستگاه تقاطعی تربیت مدرس در خط ۶، شروع عملیات اجرائی توسعه شمالی خط ۷ و کلنگ زنی پروژه راه اندازی خط ۸، بهره برداری از پست برق جنوبی (کیان شهر) به عنوان اولین پست برق مستقل خط ۶ مترو، پست برق ایستگاه سهروردی در خط ۳ و راه اندازی سامانه سیگنالینگ در محدوده شمالی خط ۷، انجام عملیات تکمیلی شفت میدان دریاچه، اتمام عملیات مونتاژ دستگاه TBM نخست و شروع عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ مترو و همین طور شروع عملیات اجرای سازه نگهبان شفت ایستگاه جنت آباد و شفت ایستگاه میدان اتریش و اورهال ۱۳۱ دستگاه واگن از طرف مدیریت شهری انجام شد. آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو هرمزی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ نیز این روند ادامه پیدا کرد و منجر به بهره برداری از ایستگاه میدان خراسان در خط ۶ مترو، شروع سیر آزمایشی قطار ملی مترو در خط پرند، شروع عملیات اجرائی پروژه راه اندازی خط ۹ مترو تهران، حفاری مکانیزه ۶۱۹ متر از خط ۱۰ (۵۳۴ متر در سال ۱۴۰۳) و شروع ورود قطعات دومین دستگاه حفار مکانیزه، بهره برداری از ورودی شمال شرقی ایستگاه مترو تئاتر شهر، بهره برداری از ورودی شمالی ایستگاه سهروردی در خط ۳ مترو، بهره برداری از ورودی شمال شرقی ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس در خط ۶، تکمیل پست برق دائم خط مترو پرند، شروع عملیات اجرائی پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو (به سمت پردیس مسافری شرق)، بهره برداری از گالری تقسیم مسافر بین خطوط ۴ و ۶ شبکه مترو تهران در ایستگاه میدان شهدا، بهره برداری از سامانه هواساز جدید در ایستگاه مترو شهید زین الدین (خط ۳)، شروع فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو در آذر ماه، شروع اتصال فاضلاب ایستگاه های مترو به شبکه فاضلاب شهری و اتصال ۴ ایستگاه مترو حر، کمیل، رودکی و پایانه مهرشهر و تکمیل بهسازی خط ۵ مترو و اتمام بهسازی ۸ کیلومتر از مسیر نیمه جنوبی خط ۱ مترو شد. هرمزی با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن اظهار داشت: در ابتدا تعداد ناوگان این قرارداد ۶۳۰ دستگاه بود که به ۷۹۱ دستگاه واگن افزوده شد. این قرارداد با گشایش LC توسط بانک شهر و پرداخت قسمتی از پیش پرداخت وارد فاز اجرائی شد. البته مدت زمان قرارداد و تفاهم جهت تحویل نخستین رام قطار بعد از ۱۲ ماه کاهش پیدا کرد و طراحی پایه و گرفتن تأیید کنسرسیوم به پایان رسید. وی به قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز پرداخت و اشاره کرد: ساخت بدنه ۳ رام قطار در دست اقدام قرار گرفت و با اتمام عقد قراردادهای تامین سیستم رانش، مجموعه کامل بوژی، بدنه کامل، ترمز و درب، پیگیری عقد قراردادهای سیستم PIS کابل و کوپلر، ۳ رام قطار تا تابستان ۱۴۰۴ تحویل خواهد شد. ورود ۵۳ رام تراموای چرخ لاستیکی بعد از گرفتن تاییدیه های لازم هرمزی با اشاره به راه اندازی تراموا در پایتخت اظهار داشت: مطالعات راه اندازی دو خط تراموا در سطح طرح جامع حمل و نقل غائی و در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسید. همین طور مطالعات اجرائی خط ۱ تراموا در راه تهرانپارس به آزادی با تست موفقیت آمیز یک دستگاه تراموای چرخ لاستیکی به پایان رسید و جلسات مربوطه با وزارت کشور بمنظور تأیید مطالعات مزبور در دست برگزاری است. به زودی جلسه غائی جهت صدور تاییدیه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انجام خواهد شد. در مطالعات مزبور خط یاد شده با ۵۳ دستگاه تراموای چهار ماژوله پیش بینی شده است و بعد از ارائه لایحه و گزارش فنی تست های اولیه به شورای شهر تهران و گرفتن تاییدیه آن شورا پروسه انعقاد قرارداد واردات ۵۳ رام تراموای چرخ لاستیکی جهت در دستور کار قرار می گیرد. اورهال ۱۰۰ دستگاه واگن در سال ۱۴۰۳ وی اظهار داشت: اورهال ۱۰۰ دستگاه واگن (شامل ۹۸ دستگاه واگن یک طبقه و ۲ دستگاه واگن دو طبقه) نیز از دیگر اقدامات اثر گذار در سال ۱۴۰۳ بود که سبب دمیدن نفس تازه به ناوگان ریلی شد.


منبع:

1404/02/13
11:17:56
5.0 / 5
26
تگهای خبر: احداث , بزرگراه , ترافیك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است : ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۴

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی

مسیرساز، راهنمای جامع شما در دنیای حمل و نقل و جاده‌سازی ، آخرین تحولات و اخبار