مسیرساز

بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین آلات مکانیزه راه آهن ایران ممکن نیست

بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین آلات مکانیزه راه آهن ایران ممکن نیست

به گزارش مسیرساز، معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به ارتباط ریلی بین ایران و افغانستان اظهار داشت: پیش بینی ما این است که بهسازی این خط بطور کامل انجام نشده برای اینکه باید ماشین آلات مکانیزه برای اصلاح نقصها این خط اعزام شود و بررسی ها نشان میدهد هیچ ماشین آلات ریلی از کشور خارج نشده است.


سید مصطفی داودی در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه خط آهن سنگان ـ خواف ـ شمتیغ ـ روزنک توسط جمهوری اسلامی ایران و با هزینه ایران، برای مساعدت با توسعه کشور افغانستان راه اندازی شد، اضافه کرد: از این پروژه حدود ۶۰ کیلومتر از شمتیغ تا روزنک در کشور افغانستان است که قرار بود تا هرات ادامه پیدا کند.
وی افزود: در سال ۱۳۹۹ این پروژه با سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر بر ساعت، توسط روسای جمهور دو کشور راه اندازی شد و در سال ۱۴۰۰ باتوجه به اتفاقات سیاسی کشور افغانستان، این خط در قسمت های مختلف از قبیل زیرساخت، ساختمان و ارتباطات به شدت لطمه دید و بیشتر دستگاه های ارتباطی این مجموعه نیز تخریب شد یا دزدیده شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار داشت: بعد از استقرار حکومت جدید در افغانستان، در سال ۱۴۰۱ از ایران تقاضا شد که ارتباط ریلی بین دو کشور برقرار شود و در تقاضا اعلام گردید نقصها احصاشده توسط تیم فنی قبلی راه آهن ایران، رفع شده است. در فروردین سال ۱۴۰۲ باتوجه به حساسیت موضوع و بنا به دستور مدیرعامل راه آهن قرار شد بالاترین سطح فنی راه آهن ایران، از این محور بازدید کند که به همراه یک تیم فنی از این محور بازدید کردم.
داودی افزود: در بازدید از این محور مشاهده شد که خط قبلی، فقط مقداری بزک شده و در حقیقت نواقصی رفع نشده است. در حقیقت بنظر می رسد اعلام رفع نقصها به سبب عدم اطلاع فنی نیروهای افغانستان است. چون کشور افغانستان خط آهن زیادی ندارد، نیروی فنی نیز ندارد و افرادی که در راه آهن افغانستان کار می کنند بتازگی توسط راه آهن ایران آموزش دیده اند. در بازدید از این محور که همراه با مدیرعامل راه آهن افغانستان انجام شد نکات مهم و نقصها به وی اطلاع رسانی شد.
وی افزود: این خط توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایران راه اندازی شده و آنها هم برای وضعیت فعلی خط پیشنهاد سرعت سیر ۳۰ کیلومتر بر ساعت (صرفا برای قطار عملیات همچون حمل ریل و تراورس جهت آماده سازی خط) را داده بودند در صورتیکه در خطوط باری ما، در خط باکیفیت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت امکان سیر تجاری وجود ندارد برای اینکه لطمه زیادی به لکوموتیو وارد می شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار داشت: بازدید تیم فنی راه آهن از این خط آهن، تاییدکننده این مساله بود که سرعت سیر در این محور حداکثر ۳۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطار عملیات است. بحث ارتباطات نیز بررسی گردید و متاسفانه دستگاه های ارتباطاتی مخصوص راه آهن وجود نداشت. در جلسات مدیرعامل راه آهن ایران با افغانستان، راه آهن ایران از نظر مساعدت، برای رفع نقصها اعلام آمادگی کرد که مورد استقبال طرف افغان قرار گرفت.
داودی افزود: بعدها در جلسه ای که در دفتر وزیر و با حضور آقای کاظمی قمی برگزار گردید، آقای کاظمی قمی برای انجام امور راه اندازی و بهره برداری در افغانستان، شرکتی را معرفی نمود که به سبب این که آن شرکت فاقد سابقه، تجربه و امکانات و ادوات ریلی بود، با مخالفت ما مواجه گردید. برای اینکه کشور ما خط آهن برای طرف افغانستانی راه اندازی کرده و اگر در عرصه بهره برداری نتوانیم خدمات خوب و صادقانه ای ارائه دهیم ذهنیت منفی در طرف افغان به وجود آمده و زحمات در حیطه ساخت نیز هدر می رود.
وی اشاره کرد: هر چند شرکت راه آهن مسئولیتی در این حیطه ندارد ولی چون شرکتی فاقد تجربه و امکانات و به نام کشور ایران، به این عرصه ورود کرده مخالفت خودرا اعلام کردیم برای اینکه اگر سانحه ای در این خطوط اتفاق بیفتد به نام ایران تمام می شود. اخیراً شنیده ایم نقصها این خط رفع شده، اما تا حالا هیچ درخواست رسمی از راه آهن افغانستان برای بازدید از این خط، به راه آهن ایران داده نشده و اعلام نظر رسمی راه آهن ایران از این محور ریلی، منوط به بازدید از نقطه به نقطه این خط است.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار داشت: پیش بینی ما این است که بهسازی این خط بطور کامل انجام نشده برای اینکه باید ماشین آلات مکانیزه برای اصلاح نقصها این خط اعزام شود و از آنجائیکه کشور افغانستان با هیچ کشوری اتصال ریلی ندارد، این ماشین آلات الزاما باید از خطوط ریلی ایران وارد افغانستان شود که بررسی ها نشان میدهد هیچ ماشین آلات ریلی از کشور خارج نشده است.
داودی اضافه کرد: گمان می رود بهسازی انجام شده در این محور، سطحی بوده برای اینکه در آن محور از ریل های UIC60 با تراورس بتنی استفاده شده و قابلیت بهسازی دستی در خطوط ریلی سنگین وجود ندارد. وقتی در عرصه ریلی کاری به انجام می رسد باید درست و اصولی باشد و آن خط آهن 100 درصد قابلیت بهره برداری داشته باشد. نمی شود چندین هزار میلیارد برای راه اندازی آن محور هزینه شود و با یک اشتباه کوچک توسط مجموعه ای خارج از وزارت راه و شهرسازی، حیثیت ریلی کشور از بین برود.




منبع:

1403/02/13
13:35:53
5.0 / 5
1620
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی