مسیرساز
جمالی نژاد مطرح كرد؛

عدم توجه به جلو مهم ترین علت وقوع تصادفات

عدم توجه به جلو مهم ترین علت وقوع تصادفات

به گزارش مسیرساز رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اظهار داشت: بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰، عدم توجه به جلو و عدم رعایت به حق تقدم بوده است.


به گزارش مسیرساز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد، در نشست مشترک استانداران سراسر کشور که با دستور کار سفرهای نوروزی و کنترل حوادث جاده ای به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، سخن می گفت، اضافه کرد: برخی خصوصیت های ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱، همزمانی نیمه شعبان و تقارن پنج شنبه آخر سال که شاهد افزایش زیارت اماکن زیارتی، گلزار شهدا و اهل قبور هستیم با آغاز سفرهای نوروزی، افزایش طول سفرها با عنایت به محدودیت های سه سال قبل و آغاز پر حجم سفرها و بازگشت متراکم به دلیل شروع ماه مبارک رمضان پس از تعطیلات، برشمرد. ایشان در ادامه لزوم ها و انتظارات عمده در این ایام از دستگاههای مرتبط همچون استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، شهرداری ها، پلیس راهور نیروی انتظامی و راهداری ها را برگزاری منظم شورای راهبری ترافیک استان ها و شورای ترافیک در استان و شهرستان ها در جهت ارتقا ایمنی و پیگیری دقیق اجرای مصوبات آنها، توسعه و تجهیز معابر شهری به سامانه های هوشمند، اهتمام لازم در رفع نقاط حادثه خیز، همکاری در ساماندهی موتورسیکلت سواران، همکاری در برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی و اهتمام لازم در اجرای آیین نامه مدیریت ایمنی سوانح رانندگی عنوان نمود. رئیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، اهتمام لازم در اجرای آیین نامه جدید طراحی معابر شهری بخصوص آرام سازی و مدیریت سرعت، تمرکز بر تکنیک های مدیریت تقاضای سفر بخصوص در کلانشهرها، احراز آمادگی کامل اعضا شورای ترافیک استان و سازمان های مسئول برای طرح نوروزی، پیشبینی و احراز آمادگی برای پاسخگویی مؤثر در شرایط بحرانی و در صورت اجرای محدودیت های کرونا همکاری شهرداری و راهداری ها با پلیس راهور در گلوگاه های کنترلی، تأمین و تجهیز استفاده از سامانه های هوشمند برای اعمال محدودیت های کرونایی را دیگر لزوم های طرح تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ ذکر کرد. جمالی نژاد همینطور بر بررسی وضعیت سامانه های موجود و آماده به کار بودن برای بهره گیری در طرح نوروزی، ساماندهی علایم، پاکسازی، تقویت، تابلوهای راهنمای مسیر در شهرهای طول مسیر، ساماندهی ورودی و خروجی شهرها و صنوف این محدوده، تعطیلی عملیات های عمرانی در سطح معابر شهری و ساماندهی، تقویت و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید نمود. معاون عمرانی وزارت کشور بر همکاری راهداری ها با پلیس راهور و مدیریت شهری در شهرهای فاقد کمربندی در شرایط خاص آب و هوایی و مشارکت در عملیات راهداری تصریح کرد و اظهار داشت: از مجموع ۴۶۱ شهرستان، ۲۳۷ شهرستان فاقد کمربندی بوده و بار ترافیک جاده ای از میان گذر شهرها عبور می کند و همینطور شاهد وقوع تصادفات خسارتی و جرحی در شهرهای فاقد کمربندی به علت تداخل ترافیک جاده ای در حین عبور از میان گذرهای شهرهای فاقد کمربندی، عدم تطبیق سرعت معبر، فراوانی تقاطع ها، انشعابات متنوع خیابان ها، نوع کاربری شریان ها و ظرفیت محدود معابر درون شهری هستیم؛ ازاین رو این مورد نیازمند توجه مضاعف می باشد. رئیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور همینطور به روند جان باختگان تصادفات درون شهری در ۱۰ سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: از سال ۱۳۹۰ تابحال با عنایت به اقدامات انجام شده خصوصاً توسط شهرداری ها شاهد کاهش جانباختگان در تصادفات درون شهری بودیم که ادامه این روند و رسیدن به چشم انداز صفر از اولویت های کاری و برنامه ای مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ می باشد. وی سپس به روند جان باختگان تصادفات درون شهری یازده ماهه ۵ سال قبل اشاره و اظهار نمود: بیشترین کاهش در استانهای خوزستان، اصفهان، لرستان، مازندران و تهران بزرگ و بیشترین افزایش در آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد، کرمانشاه و سمنان بوده است ولی در این بخش همچنان نیازمند برنامه ریزی های مختلف تمامی دستگاههای دولتی و غیردولتی، مدیریت شهری، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها هستیم برای کاهش آمار می باشیم. جمالی نژاد در ادامه به توزیع فراوانی جان باختگان سوانح ترافیکی از نظر نوع در سال ۹۹-۱۴۰۰ اشاره نمود و اظهار داشت: ۴۲ درصد عابرین پیاده و ۳۶ درصد راکب موتورسیکلت بوده اند و استانهای همدان، البرز، کرمانشاه، مازندران و مرکزی بیشترین افزایش جان باخته عابر پیاده در این زمان را داشته اند واستان های قم، بوشهر، سمنان، گلستان، و هرمزگان بیشترین افزایش جان باخته راکبان موتورسیکلت را داشته اند. او همینطور در تشریح توزیع فراوانی جان باختگان سوانح ترافیکی از نظر مکان در سال ۹۹-۱۴۰۰ اظهار نمود: سال ۹۹ مطابق گزارش های ارسالی، ۳۳ درصد جان باختگان سرصحنه تصادف، ۵ درصد حین انتقال و ۶۱ درصد در مراکز درمانی و در سال ۱۴۰۰ به باعث آمارها ۳۱ درصد سرصحنه، ۵ درصد حین انتقال و ۶۳ درصد در مراکز درمانی فوت شده اند. وی افزود: بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰، عدم توجه به جلو و عدم رعایت به حق تقدم بوده است که برنامه مدیریت شهری برای ایجاد شرایط سفری ایمن برای هموطنان در نوروز سال ۱۴۰۱ به استانداران ابلاغ گردیده است و در روزهای سفرهای نوروزی پایش های مستمر برای تحقق آن صورت خواهد گرفت.


منبع:

1400/12/24
13:41:14
5.0 / 5
388
تگهای خبر: ترافیك , حمل و نقل , دستگاه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی