مسیرساز

چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟

چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟

به گزارش مسیرساز تعدادی از کسب وکارهای آنلاین سفر در اعتراض به کاهش دستوری کارمزد از شرکتهای آنلاین فعال در فروش بلیت اتوبوس و ایجاد انحصار و محدود و مسدودسازی خدمات، از توقف و محدود کردن فروش آنلاین بلیت اتوبوس از مبدأ تهران تا اطلاع ثانوی خبر دادند.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، بررسی ها اما نشان داده است فروش آنلاین بلیت اتوبوس بعد از یک روز توقف کامل، در حال حاضر به صورت محدود در این پلت فرم ها ادامه دارد. یکی از این کسب و کارهای آنلاین سفر توضیح می دهد: "فروش بلیت اتوبوس از مبدأ تهران متوقف شده است و فقط بلیت دو شرکت اتوبوسرانی به صورت محدود عرضه می شود؛ چون که این دو شرکت مسافربری به رویه دستوری انجمن صنفی شرکتهای مسافربری معترض هستند و با حذف واسطه و حفظ شرایط قبلی، فروش مستقیم بلیت به این پلت فرم ها را ادامه می دهند. ما هم بعنوان کسب و کار آنلاین با قطع فروش بلیت اتوبوس سایر شرکت ها از مبدأ تهران، فعلاً و فقط بلیت اتوبوس های این دو شرکت را می فروشیم."
انجمن شرکتهای مسافربری در ۲۰ دیماه ۱۴۰۰ به شرکتهای مسافربری و آژانس ها اطلاع داده که پورسانت یا کارمزد فروش اینترنتی بلیت را به دو درصد کاهش داده است، درحالی که بعضی از کسب و کارهای آنلاین گفته اند مبلغ کارمزد قبلا سه تا پنج درصد بوده و با وضع جدید و کاهش کارمزد و با وجود هزینه های پشتیبانی و خدمات و ضررهای مالی گاه و بیگاه، فروش اینترنتی بلیت اتوبوس جذابیتی نمی تواند داشته باشد.
درحالی که بعضی از این کسب و کارهای آنلاین معتقدند این اقدام انجمن صنفی شرکتهای مسافربری، نوعی انحصارگیری و بازی در زمین واسطه ها است، اما احمد نوذری ـ رئیس کانون انجمن های صنفی شرکتهای حمل و نقل مسافر ـ گفته که شرکتهای فروش آنلاین از هر بلیت اتوبوس، تا پنج درصد سود دریافت می کنند که فشار زیادی را به شرکتهای حمل و نقل وارد می نماید و برای همین در ابلاغیه جدید، تصمیم گرفته شد این کارمزد به دو درصد کاهش پیدا کند.
او این مطلب را هم اضافه کرده که قیمت اتوبوس تا ۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و هزینه های شرکتهای حمل و نقل به شدت زیاد شده است.
حالا سه کسب و کار آنلاین سفر که مدعی اند بیشتر از ۷۰ درصد بازار فروش آنلاین بلیت اتوبوس را در اختیار دارند، با انتشار اطلاعیه ای در اعتراض به این تصمیم، اعلام کردند: "در روزگار سخت اقتصادی و شرایط نگران کننده همه گیری کرونا، کسب وکارهای آنلاین نقشی جدی در تسهیل و تسریع عرضه خدمات و کاهش دغدغه مردم عزیز کشورمان داشته اند و در این سال ها با عرضه راهکارهای ابتکاری و کم هزینه، پیشران توسعه صنعت حمل و نقل بوده اند.
حال، اما اقلیتی بار دیگر نقش آفرین شده و در اقدامی بی سابقه، با ترجیح منافع سنتی-صنفی بر منافع جامعه، تصمیم به محدودکردن فروش اینترنتی بلیت اتوبوس های بین شهری گرفته اند تا در آستانه سفرهای نوروزی منتظر بازگشت به روزگار بازار سیاه بلیت اتوبوس و سردرگمی مردم باشیم. تصمیمی که این روزها به نام «حمایت از حقوق مسافران و شرکتهای مسافربری» از جانب «انجمن صنفی شرکتهای اتوبوسرانی» ابلاغ گردیده، ما کسب وکارهای آنلاین را در کنار عموم جامعه و شرکتهای عرضه دهنده خدمات، به شکل جدی نگران آینده خدمات حمل و نقل اتوبوسی کرده است.
کاهش دستوری، بدون توجیه و بیشتر از ۵۰ درصدی کارمزد فروش محصولات از کسب وکارهای آنلاین این حوزه، شامل اشکالات گوناگونی است که در ایام اخیر توسط کارشناسان مختلف از زوایای بسیاری بررسی شده، اما باردیگر لازم است تاکید نماییم که این اقدام بی هیچ تردیدی، نه به نفع مردم و نه به نفع صنعت حمل و نقل و تدوین کنندگان آن خواهد بود؛ چونکه صدمات و خسارات این طرح به جامعه و کسب وکارهای بومی، به مراتب بیشتر از کمک به آنها است.
برخی ایرادات وارده به طرح فوق:
۱- ضررده بودن فعالیت آنلاین در این رده محصول و عدم تمایل شرکت ها به خدمت رسانی ذیل این شرایط (با توجه به این نکته که تمام هزینه های پشتیبانی مسافر بر عهده شرکتهای آنلاین عرضه کننده این خدمات است.)
۲- نبود هیچ راه جایگزین برای خدمت رسانی آنلاین در شرایط فعلی و سردرگمی در بازار بلیت اتوبوس
۳- محدودیت در تهیه بلیت آنلاین، بازگشت ازدحام به ترمینال ها، افزایش مشکلات کنترلی و بالا رفتن خطر مبتلا شدن به بیماری کرونا
۴- مهیا شدن بستر برای فساد در تهیه بلیت، همچون خرید با رابطه، پشت پرده و بدون شفافیت. افزایش دلالی و درنتیجه افزایش نارضایتی مردم
۵- صدمه اقتصادی به شرکتهای مسافربری
امضاکنندگان این بیانیه صریحا اعلام می کنند که رشد و توسعه در فضای رقابت ایجاد می شود و کیفیت خدمات با تسهیل و تنوع انتخاب کاربران بالا می رود. ایجاد انحصار، محدودسازی سرویس دهندگان آنلاین و مسدود کردن خدمات آنان به هیچ وجه به صنعت حمل و نقل جاده ای کمک نکرده و نخواهد کرد. ما با تاکید بر نیروی توانمند انسانی و شناخت داده محور از سلیقه هموطنان، در بستر رقابتی سالم، افق جذب اعتماد کاربران را نقشه راه خود می دانیم، آنچه بی گمان بدون احتیاج به مداخلات سلبی میسر بوده و سبب ادامه حرکت در راه رشد شرکتهای عرضه خدمات فروش اینترنتی بلیت خواهد شد.
در این بین، مهم ترین حمایت وزارت و نهادهای سیاست گذار از کسب وکارهای اینترنتی ایران، کاهش دخالت ها، رفع ده ها مجوز و محدودیت غیرضروری و تغییرات بدون هدف خواهد بود که هر روز درحال تحمیل شدن به این صنعت است. بالاترین سرمایه این گروه اعتماد کاربران و امید همکارانمان است. این گونه اقدامات سلبی علاوه بر لطمه به اعتماد کاربران، امید نیروی انسانی فعال در این صنعت را کاهش داده و جامعه را گرفتار تحمل سختی و خطرات جبران ناپذیر خواهد نمود."
در این بیانیه همینطور از مراجع تصمیم گیر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور درخواست شده است "از تجربه های شکست خورده پیشین درس گرفته و با ورود به این موضوع، از اقداماتی که با منطق دنیای دیجیتال امروزی سازگار نیست، جلوگیری کند".
امضاکنندگان این بیانیه در انتها اعلام نموده اند که "تا رفع مشکلات ایجادشده و برای احقاق حقوق مسافران، از فروش آنلاین بلیت اتوبوس (از مبدا تهران) در پلت فرم های خود تا "اطلاع ثانوی" صرف نظر خواهند کرد. این در شرایطی است که ما همچون گذشته، آمادگی همه جانبه خویش را برای مشورت فنی و کمک به سازمان های ذی صلاح اعلام می کنیم".
با این حال، نوذری ـ رئیس کانون انجمن های صنفی شرکتهای حمل و نقل مسافری ـ گفته که این اقدام هیچ تاثیری در خدمات رسانی به مردم ندارد و از بین شش شرکت بزرگِ فروش، سه شرکت و همینطور پایانه ها فروش بلیت را همچنان ادامه می دهند. این درحالی است که آن کسب و کارهای آنلاین سفر معتقدند با توقف فروش آنلاین در سه پلتفرمی که بیشتر از ۷۰ درصد بازار را پوشش می دهد، نه تنها درگاه فروش اینترنتی بلیت اتوبوس از بین می رود که باردیگر مردم به پایانه ها روانه خواهند شد، بازار سیاه شکل می گیرد، واسطه ها قدرت پیدا می کنند و عقب گردی ۱۰ ساله خواهیم داشت.
بحث بر سر کاهش کارمزد فروش بلیت اتوبوس درحالی بین کسب و کارهای آنلاین و انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل مسافری ادامه دارد که قرار نیست ما به ازای کاهش کارمزد فروش آنلاین، قیمت بلیت اتوبوس کمتر شود، چنان که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای چندی قبل حتی با وجود لغو محدودیت های کرونا، خاطرنشان کرد قرار نیست قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا کند و این توجیه را آورد که راننده ها در دوران کرونا به خاطر کاهش تعداد مسافر ضرر کرده اند و قیمت بلیت اتوبوس بابت هر نفر کیلومتر، پایین تر از هزینه آن است.




منبع:

1400/11/27
20:01:04
5.0 / 5
476
تگهای خبر: بازار , حمل و نقل , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی