مسیرساز

راه سازی در ایران در گیر و دار مشکلات قیر

راه سازی در ایران در گیر و دار مشکلات قیر

بر مبنای اظهارات مسؤلان وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگترین موانع سر راه ساخت راه های کشور مشکل تأمین قیر و افزایش قیمت آن بوده و به قول معاون وزیر راه و شهرسازی آسفالت بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر جاده با همین مشکل دست به گیربان است.



به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، مشکل افزایش قیمت ناگهانی و بسیار زیاد قیر که طی دو سال قبل شش برابر و در ۲۰ سال قبل ۴۰۰ برابر شده است، مصرف آنرا در کشور با اختلال مواجه کرده و خیلی از پروژه های عمرانی کشور که عموما از جانب بخش های دولتی در دست اجرا یا مدیریت است به علت همین مسائل با کندی و توقف رو به رو شده اند.

خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- روز گذشته در حاشیه همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات درباره مشکل قیر و تأمین آن برای پروژه های راه سازی اظهار نمود: هر سال تولید و مصرف آسفالت در کشور به علت افزایش قیمت قیر کاسته می شود بگونه ای که از تولید ۱۲ میلیون تن آسفالت در سال ۱۳۹۵ به ۶ میلیون تن پارسال رسیده و از طرفی دیگر طی ۱۸ ماه گذشته قیمت قیر ۶ برابر افزوده شده و از ۲ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است.

وی اضافه کرد: جالب اینجاست که برای تولید قیر هیچ مواد وارداتی نداریم اما در یک ماه گذشته قیمت آن علیرغم این که نرخ دلار افزایش نداشته ۵۰ درصد بیشتر از گذشته شده است و این درست نیست که فروش قیر به داخل و برای اجرای پروژه های ملی با نرخ صادرات قیر یکی باشد چون که تولید قیر با سوبسید داخلی انجام شده و برای این پروژه ها باید با همین سوبسید ارائه شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراضافه کرد: قیمت و دیگر مشکلات تأمین قیر در حالی است که ۹۰ درصد مصرف داخلی آن توسط بخش های دولتی صورت می گیرد. ازاین رو مقرر شد تا مطابق قانون قیر بر مبنای قیمت گذاری در بورس با نرخ مجانی ارائه شود در وهله نخست مقرر است ۶ هزار میلیارد تومان قیر برای این پروژه ها به ما تحویل دهند.

خادمی خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه بیشتر از ۵۰ درصد از تولید حدود ۴ میلیون تنی قیر در هر سال در داخل مصرف می شود به جای آن که قیمت گذاری آنرا در بورس انجام دهیم باید راهکاری برای ایجاد توافق بین تولید کننده و مصرف کننده در نظر بگیریم تا قیمت ثابتی برای آن تعیین شود چون که هر قدر این مشکلات ادامه داشته باشد تولید آسفالت هم پایین می آید و پروژه های مهمی مانند پروژه های راه سازی به مشکل خواهد خورد. بعنوان مثال وزارت راه و شهرسازی سالانه حدود یک و نیم میلیون تن قیر نیاز دارد و الان بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت داریم که امیدواریم با تحویل سریع تر قیر بتوانیم آسفالت را در این پروژه ها برای سال جاری یا سال آینده انجام دهیم.

البته رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- هم درباره تأمین و تخصیص قیر مجانی اظهار داشت: قیر مجانی مقرر است در واقع بر مبنای قانون در اختیار قرار گیرد و جلسات گوناگونی در این حوزه برگزار شده و وزارت نفت هم در این حوزه همکاری مناسبی داشته است و امیدواریم این مورد در کمیسیون عمران تصویب شود.





منبع:

1400/08/19
12:14:29
5.0 / 5
831
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی