مسیرساز
مدیر شبكه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو اعلام كرد

تولید روكش صندلی ایرلاین ها با 3 خاصیت

تولید روكش صندلی ایرلاین ها با 3 خاصیت

مسیرساز: شرکت های فناور ایرانی علاوه بر تولید روکش های صندلی هواپیما با 3 خاصیت ˮکندسوزˮ، ˮ آنتی باکتریال ˮو ˮآب گریزˮبودن، به دانش فنی تولید شیشه، فیلترهای داخل کابین، و پوشش های مبتنی بر نانو فناوری شدند که این روکش ها در ایرلاین ها کاربردی شده و 25 درصد از هواپیماهای داخلی با نانو رنگ های داخلی رنگ آمیزی می شوند.


رضا سلطانعلی زاده مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب یکی از بخش های تبادل فناوری صنعتی در ستاد نانو را بخش صنعت هوایی دانست و اظهار داشت: در این عرصه تا حالا حدود ۲۰ محصول تجاری سازی از طرف شرکت های دانش بنیان و فناور تولید و به ایرلاین های هوایی کشور ارائه شده است.
وی روکش های صندلی هواپیما و موکت های داخل کابین را همچون این محصولات نام برد و اظهار نمود: این محصول از طرف یکی از شرکت های فناور در طرح ها و رنگ های مختلف تولید شده است ولی الزاما مواد مصرفی داخل هواپیما باید به صورتی باشند که حداقل آتش سوزی را ایجاد کنند بدین جهت مواد استفاده شده در هواپیما نسوز و یا کُند سوز هستند تا زمان لازم برای نجات سرنشینان هواپیما وجود داشته باشد.
سلطانعلی زاده با تاکید بر اینکه روکش های صندلی بیشترین تاثیر را در گسترش آتش سوزی در هواپیما دارند، اشاره کرد: بدین جهت این شرکت روکش های صندلی کندسوز را با بهره گیری از نانو افزودنی ها تولید کردند. برمبنای استانداردها زمانی که این محصول در معرض شعله قرار می گیرند باید شراره هایی که از محصول جدا می شوند در بازه زمانی مشخص ۱۵ ثانیه تعداد ۳ قطره از روکش ریزش داشته باشند. روکش های تولید شده در کشور این استاندارد را پاس کرده است و الان همه خطوط هوایی از این محصول استفاده می نمایند.
مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو افزود: باتوجه به شیوع ویروس کرونا این شرکت روکش های آنتی باکتریال را با بهره گیری از نانو ذرات نقره، اکسید تیتانیم و یا اکسید روی ساخته است. این روکش بطور همزمان آنتی باکتریال و کند سوز است.
وی با اشاره به چالش های ایرلاین ها در بخش فرست کلاس اظهار داشت: برای ایرلاین ها بسیار مهمست که روکش های بخش فرست کلاس تمیز باشد و هزینه های تمیز کردن صندلی های فرست کلاس برای ایر لاین ها هزینه بر است بدین جهت این شرکت در کنار روکش های کند سوز و آنتی باکتریال، روکش هایی با خواص آب گریز ساخته است.
رفع چالش موکت های داخل کابین هواپیما با نانو
مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به چالش های موجود در کابین هواپیما، اظهار نمود: کانترهای سرو غذا که از روی موکت ها حرکت می کنند نباید جای چرخ آن بر روی موکت باقی بماند بدین جهت تعدادی از شرکتها با بهره گیری از نانو افزودنی ها، موکت هایی را معرفی کردند که این مشکل رفع شد.
وی با اعلان اینکه این موکت ها با بهره گیری از نانو سیلیکا تولید شده است، تصریح کرد: این محصولات از طرف ایرلاین های داخلی کاربردی شده است.
رنگ های نانویی با کاربرد در هواپیما
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، رنگ های هواپیما از دیگر دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و فناور است که به تولید داخل رساندند. در این راستا یکی از شرکت های دانش بنیان با تولید رنگ های نانویی بدنه هواپیما را تولید کرد به شکلی که ۲۵ درصد از هواپیماهای قابل رنگ شدن در کشور با بهره گیری از رنگ های نانویی این شرکت رنگ آمیزی شدند.
رنگ ضداسکایدرول بدنه هواپیمای این شرکت چسبندگی زیاد به زیرلایه، انعطاف پذیری و خواص مکانیکی مناسب، مقاومت شیمیایی زیاد در مقابل موادی مانند روغن اسکایدرول و همین طور مقاومت در مقابل شره شدن (Sagging) را فراهم نموده است.
علاوه بر آن یکی دیگر از شرکت های فناور تولیدکنندگان رنگ های نانویی، رنگ های ویژه ای برای رنگ آمیزی بدنه هواپیما ساخته است. این شرکت رنگ های نانویی برای صنعت هوایی تولید و به شرکت هایی نظیر هسااصفهان، سها، هوانیروز و پنها عرضه می کند.
فیلترهای نانویی
یکی دیگر از شرکت های فناور که سابقه طولانی در تولید فیلتر برای بخش نیروگاهی و راه آهن داشت، با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان، فیلتر سقفی مورد استفاده در هواپیما ایرباس را تولید و در اختیار این شرکت قرار داده است.
به سبب هزینه بالا و شرایط سخت واردات فیلتر هواپیما از خارج از کشور، شرکت هواپیمایی ماهان با تمرکز در بومی کرد اقلام مصرفی، به کمک این شرکت موفق به تامین فیلترهای سقفی هواپیمای سری ایرباس شده است. این فیلترها با بهره گیری از فناوری نانو تولید شده و نسبت به فیلترهای مشابه فاقد پوشش نانویی، از عملکرد بالاتری برخوردار می باشند.
شیشه های نانویی با کاربرد در هواپیما
یکی دیگر از شرکتها نیز مبادرت به تولید شیشه های نانویی جهت استفاده در هواپیماهای داخلی کرده است. هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ همچون هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می نمایند.
این شرکت هم اکنون روی ساخت شیشه های نانویی جهت استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می کند.
کاربرد نانو در آشیانه هواپیماها
صنایع هوایی مبادرت به استفاده از نانورنگ ترافیکی تولید شده در یکی از شرکت های نانویی در آشیانه هواپیما کرده است. استفاده از این رنگ ها سبب دوام بیشتر سازه ها و کاهش چشم گیر تعداد دفعات رنگ آمیزی در آشیانه هواپیما شده و در نتیجه هزینه های سالانه در صنایع هوایی را کاهش داده است.
علاوه بر آن شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو برای حل مشکل فرسایش کف آشیانه هواپیما از کف پوش نانویی یکی دیگر از شرکت های فناور بهره برده است. این کف پوش نانویی در مقابل یخ زدگی مقاوم بوده، شوک حرارتی بالا را تحمل کرده، در مقابل لغزش در سطوح خیس و روغن مقاومت می کند، استواری قابل توجهی در مقابل ترک و فرسایش داشته و همین طور سرعت نصب و ترمیم بالایی دارد.
این کف پوش های آشیانه هواپیما در مقابل کاربری های سنگین مقاومت قابل توجهی از خود به معرض نمایش گذاشته و ایمنی پرواز را می افزایند. در مجموع استفاده از این کفپوش های نانویی از تخریب کف سازه جلوگیری می کند.




منبع:

1400/01/20
21:56:06
5.0 / 5
155
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی