در گزارش مسیرساز عنوان شد
تكمیل خطوط مترو اولویت اصلی است، میلیاردها تومان زیر خاك دفن شد
به گزارش مسیرساز مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران اظهار داشت: با عنایت به محدودیت های بودجه مترو یكی از اولویت های ما تكمیل نقصها خطوط گذشته است تا ظرفیت سفر در خطوط فعلی افزایش پیدا كند.
به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت در تمام این سال ها با مشكل كمبود اعتبارات رو به رو بوده است. هرچند سهم اصلی بودجه شهر به توسعه حمل و نقل اختصاص داشته اما بی بهره بودن این حوزه از بودجه ملی سبب شده شبكه حمل و نقل تهران با چالش های اساسی رو به رو شود. طی سالهای گذشته رشد كمی قابل توجهی در توسعه شبكه حمل و نقل ریلی بوجود آمده اما این حوزه همچنان چالش های اساسی دارد همچون آن می توان به عدم تكمیل دسترسی های ایستگاهها، عدم تكمیل هواكش های میان تونلی، عدم ایجاد تسهیلات كافی در ایستگاه ها در زمان بهره برداری بخصوص برای اقشار كم توان، پوشش ناكافی در اتصال به شبكه های اتوبوسرانی و تاكسیرانی اشاره نمود. توسعه پایانه ها و تعمیرگاه های مترو هچ گاه به موازات توسعه خطوط انجام نشده است. همینطور غفلت از نصب تجهیزات و تاسیسات در ایستگاه ها و تونل های ساخته شده باعث عدم امكان بهره برداری از سرمایه گذاری عظیم انجام شده، می شود. كم توجهی به ناوگان مورد نیاز خطوط مترو به نحوی كه با راه اندازی خطوط و ایستگاه های جدید به اجبار برخی از قطارها كه در خطوط قبلی مترو در حال فعالیت بوده اند به خطوط جدید انتقال یافته و این امر سبب كاهش ظرفیت خطوط قبلی شده است از دیگر چالش های متروی پایتخت است. تكمیل فهرست نقصها مترو درسال نخست تغییر مدیریت شهری ۲۰ میلیارد تومان اعلام شده بود. علی امام مدیرعامل متروی تهران با حضور در خبرگزاری مهر از تلاش مدیران مترو برای مرتفع ساختن نقصها گذشتگان سخن گفت. به اعتقاد او به جای دفن هزاران میلیارد در زیر زمین باید با تكمیل نقصها خطوط گذشته ظرفیت استفاده از خطوط را افزایش داد. اولین سوال ما از وی درمورد كمبود های ایستگاه هایی است كه سال ها از زمان افتتاح آن گذشته است.
خطوط مترو همیشه به تدریج تكمیل شده است
او در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: طی سال های گذشته، زحمات زیادی برای توسعه مترو كشیده شده و فعالیت های زیادی برای بهره برداری از خط یك تا پنج مترو انجام شده است. همینطور طی دوره های مختلف، خطوط مترو به بهره برداری رسیده اما به تدریج و بعد از بهره برداری تكمیل شده است. از گذشته به علت محدودیت هایی كه مترو با آن روبرو بوده، رسم شده فاز به فاز افتتاح می شود. درحال حاضر خطوطی كه از قدیم وارد مدار بهره برداری شده اند همچنان با نواقصی روبرو هستند و در هنگام بهره برداری، تكمیل می شوند.
علی امام افزود: هیچ گاه در طول تاریخ متروی تهران این گونه نبوده كه خطوط صد درصد كامل باشند و سپس به بهره برداری برسند بلكه هر ایستگاه در صورتیكه حداقل های شرایط بهره برداری را داشته، وارد مدار شده و در فرصت های بعدی، تكمیل می شد. همینطور مشاهده می نماییم در بعضی خطوط همچنان در بخش های ساختمانی، نواقصی وجود دارد و ورودی های دوم و سوم ایستگاه هایی كه از قدیم به بهره برداری رسیده، هنوز تكمیل و افتتاح نشده است یا خطوط با سامانه تجهیزاتی حداقلی، به بهره برداری رسیده و سپس این سیستم ها، تكمیل و مجهز به سیستم تهویه شده است. علاوه بر این، برخی خطوط گرفتار كمبود پست های برق بوده، برخی سیستم هواكش های میان تونلی و... در مترو استاندارد این است كه برای آنكه مشكلی در جریان بهره برداری و حركت قطارها ایجاد نشود كه منجر به توقف خدمات رسانی شود، از هر موضوع، دو مورد وجود داشته باشد. به صورت مثال دو پست برق كه در صورت قطع یكی از پست های برق، دیگری وارد مدار شود اما در زمان افتتاح ها این گونه نبوده كه این موارد پیشبینی شود بلكه بعد از بهره برداری، تكمیل شده است.
توجه به ایجاد خطوط جدید؛ غفلت از تكمیل خطوط قدیمی مترو
مدیرعامل شركت متروی تهران با اشاره به اینكه در مقاطع زمانی، هزینه زیادی به مترو، تزریق و صرف ایجاد خطوط جدید شده و هم از تكمیل خطوط قبلی غفلت شده است، اظهار داشت: نتیجه این مسائل را در عدم استفاده كامل از ظرفیت مترو مشاهده می نماییم. به صورت مثال خیلی از خطوط، فاقد پایانه و دپو پاركینگ هستند. در خطوط ۳ و ۴ كه سال ها از افتتاح آن می گذرد، ما دپو پاركینگ نداریم. در خط ۳ اصلاً دپو پاركینگ وجود ندارد و در خط ۴ هم فاز اول پایانه كلاهدوز به بهره برداری رسیده و هنوز پایانه اكباتان به بهره برداری نرسیده است. خطوط موجود با نواقصی كه قبل از این به صورت كامل در مورد آن اطلاع رسانی شده، به مدیریت جدید شهرداری رسیده است. ما می توانستیم خطوط جدید ایجاد نماییم یا منابع محدود نقدینگی كه در اختیار داشتیم را به سمت تكمیل خطوط قبلی كه بسیار واجب و حیاتی بود، تزریق نماییم.
در مقاطع زمانی، هزینه زیادی به مترو، تزریق و صرف ایجاد خطوط جدید شده و هم از تكمیل خطوط قبلی غفلت شده است
امام اضافه كرد: نبود پاركینگ در خط ۳، هزینه و زحمت زیادی برای شركت بهره برداری مترو بوجود می آورد. هر قطار برای خدمات رسانی مستمر، احتیاج به وارسی های دائمی دارد. مترو، ماشین بزرگی است كه روزانه كیلومترها حركت می كند، ازاین رو هر شب این قطارها احتیاج به وارسی دارند تا گرفتار مشكل نشده باشند یا بخش های مختلف آنها ایراد خاصی پیدا نكرده باشد. این قطارها بعد از آخر خدمات رسانی، باید به دپوپاركینگ ها منتقل شود و زیر قطار و تجهیزاتی كه بر روی سقف آنها وجود دارد، مورد بازنگری قرار گیرد كه به علت نبود تعمیرگاه و دپوپاركینگ در بعضی خطوط، به شدت گرفتار محدودیت هستیم. چنین قطارهایی باید با طی كیلومترها مسافت، به پایانه های فتح آباد و صادقیه، برای تعمیرات دوره ای بروند كه كاری غلط و غیراصولی، زمانبر و هزینه بر است.
اعتبار میلیاردی مترو صرف چه شد؟
وی با اشاره به اینكه در سال های پایانی مدیریت شهری گذشته، با وجود آنكه ركود ساخت وساز و اُفت درآمدهای شدید شهرداری شروع شده بود اما هزاران میلیارد به مترو تزریق شد، اظهار داشت: آن زمان این اعتبارات از منابع شهرداری نبود بلكه مدیریت آن زمان به شدت از تسهیلات بانكی برای توسعه مترو همچون خطوط ۶ و ۷ استفاده نمود. در سال ۹۶-۹۵، سه هزار میلیارد تومان به خط ۶ مترو تزریق شد كه با این اعتبار، حفاری تونل، لاینینگ و خیلی از فعالیت های ساختمانی انجام شد. در خط ۷ هم از تسهیلات بانكی قابل توجهی استفاده شد و در مجموع، مدیریت شهری برای مترو، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به یك بانك خصوصی متعلق به كلانشهرها بدهكار شد؛ بانكی كه به علت تعهدات گذشته، در مدیریت جدید امكان عرضه تسهیلات به شهرداری تهران را نداشت چونكه سایر شهرداری ها هم در آن سهامدار بوده و این گلایه را داشتند كه چرا به میزانی كه به تهران كمك می شود، به آنها كمك نمی گردد همینطور تعهدات مالی شهرداری تهران با آنها تسویه نشده بود. ما مجبور بودیم رضایت آنها را فراهم نماییم. همینطور ادامه ركود ساخت وساز، منابع شهرداری را هم به شدت با محدودیت روبرو كرده بود. این در شرایطی است كه بخش زیادی از این درآمد هم باید صرف حقوق و دستمزد و نگهداشت شهر می شد.
اوراق مشاركت به كمك مترو آمدمدیرعامل شركت متروی تهران با اشاره به اینكه نگهداشت شهر یكی از موضوعات مهمی است كه نمی توان به بهانه توسعه، آنرا از اولویت خارج كرد، افزود: تصور كنید تنها چند شب زباله های تهران جمع آوری نشود! ازاین رو ما با محدودیت درآمدی در شهرداری و عدم امكان استفاده از تسهیلات بانكی روبرو بودیم و تنها موضوعی كه توانست در این مدت به كمك مترو بیاید، انتشار اوراق مشاركت بود كه جهت استفاده از این فرصت هم موانع زیادی داشتیم همچون اینكه یكی از بانك ها باید عاملیت انتشار اوراق را به عهده بگیرد كه به علت بدهی های بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان شهرداری به سیستم بانكی، پیدا كردن چنین بانكی دشوار بود. همینطور به علت سود بانكی كم این اوراق، مردم چندان از آن استقبال نمی كنند و باید یكی از شركت های تأمین سرمایه بورس، حاضر به خریداری این اوراق می شد كه باز هم پیدا كردن چنین شركتی دشوار بود. بعد از آن به تائیدیه بانك مركزی نیاز داشتیم كه باز هم به علت تعهدات سابق شهرداری، بانك مركزی مجوزهای لازم را صادر نمی كرد. به علت این فشارها و چالش ها، كارها بسیار عقب افتاد و با وجود فروش اوراق مشاركت در اسفند سال ۹۶، آذر سال ۹۷ مترو از ۷۰۰ میلیارد تومانی كه مجوز گرفته بود، استفاده نمود. همینطور به علت مشكلاتی كه در قراردادهای خط ۶ وجود داشت و بر مبنای ضوابط پروژه های عمرانی كشور، بسته نشده بود، ارگان های نظارتی اجازه انتشار اوراق را به ما نمی دادند كه بعد از توضیحات بسیار، این ارگان ها را قانع كردیم كه به خاطر مردم، اجازه انتشار اوراق داده شود و خوشبختانه قبل از تزریق اعتبارات، برنامه ریزی های لازم را برای مترو انجام دادیم و مشاهده كردید كه خیلی سریع در انتها سال ۹۷، ۷.۵ كیلومتر از بخش شمالی خط ۷ و در ابتدای سال ۹۸، ۹ كیلومتر ازبخش جنوبی خط ۶ مترو را به بهره برداری رساندیم.به دلیل مشكلاتی كه در قراردادهای خط ۶ وجود داشت و بر مبنای ضوابط قرارداد پروژه های عمرانی كشور، بسته نشده بود، ارگان های نظارتی اجازه انتشار اوراق را به ما نمی دادند
وی تاكید كرد: یكی از اولویت های مهم ما در این دوره، مرتفع ساختن نقصها خطوط بهره برداری شده بود. با وجود محدودیت های بودجه ای، ایستگاه مهدیه كامل شده، همینطور سیستم سیگنالینگ این خط تكمیل شده، ورودی دوم ایستگاه قائم كه به علت نزدیكی به یكی از دانشگاه ها، بسیار ضروری بود، بوجود آمده است. علاوه بر این، ورودی دوم ایستگاه شادمان درخط ۴ یا ورودی دوم ایستگاه شیخ الرئیس به راه افتاده است. ۸ هواساز و هواكش میان تونلی در خط ۳ به راه افتاده است.
امام افزود: پست های مربوط به خطوط ۳ و ۴ در حال تكمیل شدن است و چند ماه دیگر وارد مدار بهره برداری می شود. پست برق نوبنیاد و قلعه مرغی و پست برق شیخ بهایی برای خط ۷ هم بوجود آمده است. انشاءالله به مرور نقصها خطوط قبلی را برطرف می نماییم كه با شرایط بهتری، بهره برداری از خطوط صورت گیرد.زیر ۵۰ درصد از ظرفیت خطوط مترو فعلی استفاده می شود وی در مورد اینكه تكمیل نقصها تا چه میزان می تواند در افزایش ظرفیت سفرهای مترو مؤثر باشد؟ خاطرنشان كرد: برای افزایش ناوگان، احتیاج به دپو پاركینگ و تعمیرگاه است. با افزایش ناوگان و كاهش سرفاصله ها، باید سیستم ایمنی كامل تر شود چونكه با كاهش هِدوی، تعداد قطارهای بیشتری در زمان واحد در خطوط وجود دارد ازاین رو سطح ایمنی هم باید افزایش پیدا كند. مدیرعامل شركت متروی تهران با اشاره به اینكه هم اكنون هر خط مترو، ظرفیت یك میلیون سفر در روز را دارد، اظهار داشت: هم اكنون تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سفر در هر خط انجام می شود یعنی زیر ۵۰ درصد از ظرفیت خطوط استفاده می شود. اگر هدوی خطوط به دو دقیقه برسد، رقم ۷ میلیون سفر در روز برای ۷ خط محقق خواهد شد و برای این تعداد مسافر و سفر، نیاز است كه ورودی های دوم و سوم ایستگاه ها راه اندازی شود تا شاهد ازدحام مردم در خروجی ها نباشیم یا بعضی از ایستگاه ها همچنان فاقد پله برقی است كه احتیاج به تجهیز آنها به پله برقی داریم.لزوم افزایش سطح ایمنی با كاهش سرفاصله های قطارهای مترو امام با اشاره به كاهش هدوی خط ۳ مترو از ۹ دقیقه به ۷.۵ دقیقه اضافه كرد: هم اكنون سیگنالینگ كل خط، كامل و همینطور سیگنالینگ ایستگاه اقدسیه در خط ۳ هم تكمیل شده است. وی در پاسخ به این پرسش كه آیا تابحال در متروی تهران، ایستگاهی به صورت كامل به بهره برداری رسیده است؟ اظهار داشت: درستش این است كه ما منابع كافی برای تجهیز ایستگاه ها بر مبنای طراحی های انجام شده، داشته باشیم. اعتبار كافی داشته باشیم تا همزمان كه مترو در حال ساخت است، معارضین ملكی و تأسیساتی را برطرف كرده و همزمان با بخش ساختمانی، تجهیزات هم تكمیل شود و در كنار اینها، ناوگان مورد نیاز خطوط هم تأمین شود تا یك خط كامل با هدوی استاندارد به مردم تحویل داده شود اما هیچ گاه چنین اعتباری برای مترو فراهم نبوده و مترو همیشه با محدودیت اعتبار روبرو بوده است و می بینیم كه هنوز خطوط ۱ و ۲ مترو كه سال ها از بهره برداری آن گذشته است، با هدوی چهار دقیقه فعالیت می نمایند.در صورت تأمین اعتبارات لازم، از شهریور ماه تا آخر سال در خط ۷، ماهانه یك ایستگاه را به بهره برداری می رسانیم؛ امیدواریم تا آخر سال ۷ ایستگاه از خط ۶ هم به بهره برداری برسد اما تكمیل خطوط ۶ و ۷ تا آخر امسال محقق نخواهد شدتكمیل خطوط ۶و۷ مترو به پایان امسال نمی رسد امام با اشاره به اینكه در زمانی كه با محدودیت اعتبار روبرو می باشیم، باید اولویت های مترو را مشخص نماییم، اظهار نمود: در سال های گذشته ۶۰۰۰ میلیارد به مترو تزریق كردند كه مدیریت وقت مترو، آنرا صرف راه اندازی خط ۶ كرد. خط ۶ با ۸۸ درصد پیشرفت فیزیكی در بخش ساختمانی كه حتی بعضی از ایستگاه های آن تكمیل شده، اما در بخش تجهیزات تنها ۸ درصد پیشرفت داشته است این یعنی میلیاردها تومان در زیر خاك دفن شده است؛ پول هایی كه برای مترو نتیجه بخش نبوده اما می توانستیم با این اعتبارات به جای تونل سازی، نقصها گذشته را برطرف نماییم تا با افزایش ظرفیت مترو، به رفاه مسافران كمك نماییم. استراتژی ساخت تونل جدید، بدون توجه به تجهیزات، استراتژی درستی نیست. ما باید از گذشتگان درس بگیریم. مدیرعامل شركت متروی تهران در مورد بهره برداری ایستگاه های مترو تا آخر سال توضیح داد: ۸.۵ كیلومتر از بخش شرقی خط ۷ حد فاصل ایستگاه بسیج تا مهدیه با دو ایستگاه میدان بسیج و میدان محمدیه، بزودی به بهره برداری می رسد. ایستگاه محمدیه، یك ایستگاه تقاطعی با خط یك است كه بسیار به سود استفاده كنندگان مترو خواهد بود. همینطور تلاش می نماییم در صورت تأمین اعتبارات لازم، از شهریور ماه تا آخر سال در خط ۷، ماهانه یك ایستگاه را به بهره برداری برسانیم. امیدواریم تا آخر سال ۷ ایستگاه از خط ۶ هم به بهره برداری برسد اما تكمیل خطوط ۶ و ۷ تا آخر امسال محقق نخواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب