مسیرساز

چه میزان كالای اساسی و كانتینری در بنادر رجایی و امام است؟

چه میزان كالای اساسی و كانتینری در بنادر رجایی و امام است؟

به گزارش مسیرساز مدیركل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح علل اصلی موجودی (رسوب) كالا در بنادر شامل كالاهای اساسی و كانتینری، اعلام نمود كه بالغ بر ۱.۶ میلیون تن كالای اساسی آماده حمل از بنادر است.


روانبخش بهزادیان در گفتگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت موجودی كالا در بنادر كشور، اظهار نمود: موجودی كالا در بنادر، كالاهایی است كه از كشتی تخلیه شده و در محوطه های بندری در انتظار ورود به سرزمین اصلی است و بعد از ورود كالا به بندر و انتقال به محوطه های بندری، مهلت مشخصی برای انجام فرایندهای ترخیص كالا و انجام تداركات لازم به منظور حمل كالا از بندر برای صاحب كالا در نظر گرفته شده است و صاحبان كالا با عنایت به مهلت یاد شده و برنامه ریزی های حمل می توانند نسبت به خروج كالا از بندر اقدام نمایند و باید تصریح كرد كه مدت ماندگاری كالا در بنادر امكان دارد بنا به علل مختلفی به حداكثر مدت قانونی خود برسد.
۴ علت اصلی رسوب كالا در بنادر
مدیركل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح علل اصلی موجودی كالا در بعضی از بنادر، عنوان كرد: عدم توانایی صاحب كالا در دریافت مجوزهای قانونی لازم، ناهماهنگی و زمانبر بودن صدور مجوز جهت ترخیص كالا توسط نهادهای ذیربط، مشكلات اسنادی مربوط به ترخیص كالا و مشكلات مربوط به تبادلات بانكی و انتقال ارز از اصلی ترین علل رسوب كالا در یك بندر است.
بهزادیان در ادامه با اشاره به اینكه سازمان بنادر و دریانوردی یك سازمان دولتی و غیرانتفاعی است، اظهار داشت: این سازمان همواره به دنبال ترخیص كالا در حداقل زمان ممكن و آزاد سازی ظرفیت های انبارداری و پیشگیری از ازدحام در محوطه های بندری است و بر همین مبنا از ابزارها و اختیارات قانونی خود در اتخاذ تدابیر لازم در جهش كاهش میزان موجودی كالا در بنادر بهره برده است.
میزان موجودی كالاهای اساسی در بنادر
وی با اشاره به اینكه هم اكنون حدود ۴ میلیون تن كالای اساسی در بنادر كشور وجود دارد كه برنامه ریزی ای لازم در جهت خروج آنها صورت گرفته است، اعلام نمود: از این میزان رسوب كالا در بنادر بالغ بر ۱.۶ میلیون تن آماده حمل بوده و كلیه مجوزهای ترخیص آنها و ورود به سرزمین اصلی انجام شده است.
میزان موجودی كالای اساسی نهایی در بنادر
مدیركل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی میزان موجودی كالای اساسی نهایی در بنادر كشور را ۲.۴ میلیون تن اعلام نمود و اظهار داشت: این حجم از كالاها بعد از انجام مراحل اداری و قانونی به كشور حمل می شود؛ این در شرایطی است كه بخشی از این كالا در مرحله كارشناسی گمركی و بخشی دیگر هنوز اظهار نشده است.
بهزادایان افزود: بخش اعظمی از رسوب كالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) بوده كه طبق گزارش های اعلام شده موجودی كالای اساسی در این بندر ۳ میلیون تن است.
وی با بیان اینكه میزان موجودی كانتینر در بنادر ۹۷.۵ هزار TEU است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد كاهش داشته است، بیان كرد: عمده رسوب كانتینر در بندر شهید رجایی است و بخش عمده این كانتینرها حاوی كالاهایی است كه ترخیص آن ممنوع می باشد و مستلزم صدور مجوز توسط وزات صنعت، معدن و تجارت یا بانك مركزی است.
راهكارهای كاهش موجودی كالا از بنادر
مدیركل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در مورد راهكارهایی مربوطه برای كاهش موجودی كالا، بیان كرد: انجام تبادلات الكترونیكی كامل اطلاعات و اسناد بین نهادی ذیربط در ترخیص كالا با هدف به حداقل رساندن زمان ترخیص، ایجاد پنجره واحد (One-window) بین نهادی ذیربط به منظور تسهیل در ارتباط بین صاحب كالا و نهاد مربوطه، بازبینی در فرایندهای ترخیص كالا و حذف رویه های غیر ضرور و رفع مشكلات مربوط به تبادلات ارزی و مبادلات بانكی همچون راهكارهای كاهش موجودی كالا در بنادر است.
بهزادیان تصریح كرد: سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان یكی از متولیان اصلی در زنجیره حمل كالا اقدامات لازم در قالب وظایف قانونی خویش را اتخاذ نموده و خوشبختانه توانسته به میزان قابل ملاحظه ای سبب كاهش میزان موجودی كالا و ترخیص آن از بنادر شود.
دیگر اقدامات سازمان بنادر برای كاهش میزان موجودی كالا
وی به مهمترین اقدامات صورت گرفته در ترخیص كالا اشاره نمود و اظهار داشت: هماهنگی و اقدام فوری در مورد كالاهایی است كه مدت زمان نگهداری آن حسب قوانین و مقررات مربوطه منقضی می شود، استفاده از توان و تجهیزات و سایر امكانات بنادر در جهت ورود و خروج كالای اساسی، التزام به نرم های عملیات تخلیه و بارگیری از جانب سایر اپراتورها و شركت های تخلیه و بارگیری كالاهای اساسی و اعلام به ذیفنعان بندری برای استفاده و بهره مندی از شركت های قوی تخلیه و بارگیری و حمل كالاهای اساسی از بنادر كشور همچون اقدامات صورت گرفته است.
مدیركل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: هماهنگی با صاحبان عمده كالاهای اساسی از قبیل شركت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام كشور در استفاده از ظرفیت های بارگیری ریلی جهت انتقال كالا از بنادر و تشكیل كارگروه های مربوط به ترخیص و خروج كالاهای اساسی از بنادر كشور و رسیدن به راهكارهای اجرایی در این زمینه از دیگر اقدامات انجام شده است و به منظور ترغیب صاحبان كالا و تسریع در خروج كالا و كانتینر از بنادر، تخفیفی به میزان ۱۰ درصد از سهم سازمان از محل درآمدهای انبارداری به صاحبان كالا و كانتینری كه تا سقف ۴۵ روز نسبت به ترخیص و خروج كالا و كانتینر خود از بندر اقدام نمایند، در نظر گرفته شده است.
بهزادیان در انتها تصریح كرد: با عنایت به شرایط اقتصادی كشور به علت اعمال تحریم های غیر قانونی و ناعادلانه كشورهای غربی ضد حمل و نقل دریایی ایران، این سازمان از كلیه ظرفیت های قانونی خود برای یافتن راهكارهای واردات و صادرات در كشور و پاسخگویی به نیازهای مردم در زمینه های مختلف بخصوص كالاهای اساسی استفاده خواهد نمود.




منبع:

1398/04/03
14:29:31
5.0 / 5
4236
تگهای خبر: ابزار , حمل و نقل , شركت , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی