مسیرساز
انتقاد سالاری؛

طولانی شدن تهیه شناسنامه سبب از بین رفتن خیلی از باغات شده است

طولانی شدن تهیه شناسنامه سبب از بین رفتن خیلی از باغات شده است

مسیرساز: رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران از فرایند طولانی تهیه شناسنامه باغات پایتخت انتقاد نمود.



به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، در جلسه امروز شورا و در جریان بررسی لایحه شناسنامه تك باغات و اراضی مشجر درباب وضعیت باغات شهر تهران اظهار داشت: ما در شهر تهران دو دسته باغ داریم، باغات به هم پیوسته و انبوه مانند باغات كن، فرحزاد، سوهانك، ازگل و كوهسار كه نیاز به تشخیص باغ و غیرباغ بودن در شورا ندارند و باغ بودن آنها مسجل است و باید برای آنها طرح های موضعی تدوین شود كه خوشبختانه با پیگیری های كمیسیون های تخصصی شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست برای باغات كن و فرحزاد پس از رفت و برگشت های چندساله، طی ماههای گذشته طرحهای تهیه شده به تصویب رسید و ابلاغ گردید.

وی افزود: امیدواریم در طول مدیریت شهری دوره پنجم با اجرایی شدن مفاد طرحهای باغات پیوسته، فضاهای تفرجگاهی جذاب برای حضور مردم در این باغات و صیانت از آنها كه حالا وضعیت نابهنجاری دارند احداث شود.

سالاری افزود: سایر باغات شهر، تك باغات هستند كه به سبب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرجع تشخیص باغ و غیرباغ شوراهای شهر هستند و پرونده این باغات جهت تشخیص به صورت تك تك به شورا می آید. در مجموع بررسی هایی كه سازمان بوستان ها و معاونت خدمات شهری با عنایت به تصاویر هوایی و بررسی پرونده ها انجام داده اند، كلیه قطعات و پارسل های بالای ۵۰۰ متر مربع سوژه تشخیص باغ و غیرباغ است.

سالاری با اشاره به اینكه ۳۵هزار هكتار از قطعات بالای ۵۰۰ متر مربع در تهران شناسایی شده اند، گفت: برمبنای تصاویر ماهواره ای، ۹۰۰۰ هكتار این قطعات دارای سبزینگی هستند كه این میزان، ۱۲۹۶۰ پارسل است.

رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اشاره كرد: از این ۹۰۰۰ هكتار، ۱۷۰۰ هكتار باغات پراكنده و ۷۴۰۰ هكتار باغات بهم پیوسته هستند. كه سازمان بوستان ها در امتداد قانون حفظ و گسترش باغات برای ۶۱۸۳ قطعه مبادرت به تهیه شناسنامه باغات كرده است كه از این میزان ۱۶۱۴ قطعه دارای حكم باغ هستند و ۴۵۶۹ قطعه فاقد حكم باغ هستند.

وی ادامه داد: سوژه لایحه امروز این باغات هستند و شهرداری تهران لایحه ای داده و می خواهد دیگر شورا به تك تك پرونده تشخیص باغات ورود نكند. در اصل شهرداری تهران طی سال ها و دهه های گذشته باید باغات را شناسایی و احصا می كرد و شناسنامه آنها را تهیه و مجوز شورا را می گرفت و بعنوان یك لایحه در طرح تفصیلی قرار می داد.

سالاری درباب تصمیم مشترك كمیسیون های شهرسازی و معماری و كمیسیون سلامت و محیط زیست اظهار داشت: حالا شهرداری تهران شناسنامه های تهیه شده را به شورا ارسال كرده است تا ما تصمیم بگیریم و سپس بررسی های ما بر روی لایحه شناسنامه، به این جمع بندی رسیدیم تا این پرونده ها به كمیسیون ماده هفتم بروند و آنجا فرایند قانونی طی شود و نهایتا نظریه كارشناسی آن كمیسیون به شورا بیاید. كمیسیون تخصصی شورا باز نظر خودرا به صورت كلی اعلام و تبدیل به یك مصوبه شورا شود و دیگر نیاز نباشد تك تك پرونده باغات در صحن شورا بررسی شود، چونكه امكان دارد این روند ۱۰ سال طول بكشد و این طولانی شدن در تشخیص باغ باعث شده خیلی از باغات ما از بین برود.

به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، در نهایت سپس بحث و بررسی این لایحه با تغییراتی در جزئیات به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

1397/09/27
16:42:37
5.0 / 5
4255
تگهای خبر: احداث , خدمات , شهردار , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی