مسیرساز

یک اتفاق عجیب در رابطه با نهضت ملی مسکن

یک اتفاق عجیب در رابطه با نهضت ملی مسکن

مسیرساز: درحالی قرار بود متقاضیان تهرانی نهضت ملی مسکن با آورده 150میلیونی خانه دار شوند که این آورده و اقساط ماهانه به ترتیب به 1.1 میلیارد و 80 میلیون رسیده است.


به گزارش مسیرساز به نقل از خبر آنلاین، سال ۱۴۰۰ و همزمان با آغاز پروژه های نهضت ملی مسکن، قرار بر این بود متقاضیان در چارچوب ۸ قسط ۴۰ میلیون تومانی و در مجموع ۳۲۰ میلیون تومان صاحبخانه شوند. حتی رستم قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی، وعده داده بود که تهرانی ها با آورده ۱۵۰ میلیون تومانی امکان خانه دار شدن در پایتخت را خواهند داشت.
تسنیم نوشت: وی دی ماه ۱۴۰۰ اظهار داشته بود: طبق قانون جهش تولید مسکن، ۲۰ درصد از کل تسهیلات بانکی باید به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند و برای بانک هایی که همکاری نکنند جریمه سنگین درنظر گرفته شده است. بانک مرکزی این طرح را به همه بانکها ابلاغ کرده و سهم هر بانک مشخص شده است. خیلی از بانکها هنوز آغاز نکرده اند اما فکر نمی کنم این مساله مانعی جدی باشد.
وزیر اسبق راه و شهرسازی تاکید کرده بود: نگران پرداخت تسهیلات نیستیم چون بانکها موظف اند ۲۰ درصد مجموع تسهیلات خودرا به مسکن اختصاص دهند. سود این وام ها ۱۸ درصد است و اقساط آن طی ۲۰ سال بصورت پلکانی پرداخت خواهد شد. فردی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرد در ۲۰ سال آینده حدود ۱.۵ میلیارد تومان بازپرداخت می کند. افرادی که نام نویسی کرده اند نیز دو سال بعد از تحویل مسکن آغاز به پرداخت اقساط خواهند کرد.
قاسمی بیان نمود: با آورده ۱۵۰ میلیون تومانی، متقاضیان تهرانی می تواند صاحب خانه شود، چون زمین رایگان است و تمهیدات ضروری جهت کاهش هزینه های ساخت همچون تامین مصالح، پروانه کار ارزان، کاهش سهم هزینه نظام مهندسی و تخفیف های مالیاتی فراهم گشته است.

کم کاری بانکها دلیل فشار مضاعف بر متقاضیان

حبیب الله طاهرخانی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن و نحوه تامین مالی آنها می گوید: قراردادهای طرح ملی مسکن برعکس قراردادهای طرح مسکن مهر فیکس نیست و رقم غائی قرارداد تابع متراژ پروژه، نوع تکنولوژی ساخت و زمان بندی اجرای پروژه است.
وی اضافه کرد: آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی برمبنای پیشرفت پروژه پرداخت می شود. امکان دارد در بعضی پروژه ها پیشرفت مناسبی رخ ندهد و در این شرایط مطالبه آورده از متقاضیان افزایش یابد.
وی ادامه داد: در بعضی شهرها پروژه های نهضت ملی مسکن بدون تسهیلات بانکی شروع شده و بار تامین مالی پروژه بر دوش آورده متقاضیان افتاده است. در این حالت، توقف پروژه امکان دارد سبب تاخیرات مجاز و افزایش هزینه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اعلام ارقامی که بعضاً برای شهروندان دشوار است، ناشی از همین مساله است. در استان تهران و شهر پرند نیز پروژه هایی از این نوع داریم. وقتی تسهیلات بانکی وصل شده باشد، میزان آورده بین دو بخش آورده متقاضی و تسهیلات بانکی تقسیم می شود و مردم آورده کمتری در بازه های کوتاه پرداخت می کنند. اما اگر این تسهیلات وصل نشده باشد، فشار تامین مالی به متقاضیان منتقل می شود.
طاهرخانی اظهار داشت: درخواست ما از مردم اینست که همکاری لازم را به ویژه در پروژه هایی که تسهیلات ندارند، داشته باشند. ما نظارت های خودرا انجام می دهیم و به سرعت پروژه ها را به سیستم بانکی متصل می نماییم تا فشار کمتری به شهروندان وارد شود.
در چهار سالگی نهضت ملی مسکن، اما واقعیت امروز متفاوت از وعده های آن روزهاست. در حالی قرار بود بخش قابل توجهی از هزینه ها از محل تسهیلات بانکی تامین شود که به علت عدم پایبندی بانکها به تعهدات خود موجب شد فشار اصلی تامین مالی پروژه ها بر دوش متقاضیان بیفتد.
نمونه بارز این وضعیت را میتوان در پروژه های شهر جدید پرند مشاهده کرد؛ جایی که متقاضیان طی سال ۱۴۰۳ ناچار شدند آورده ای بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند. این در شرایطی است که مقایسه ارقام نشان داده است آورده ها نسبت به رقم اولیه ۳۲۰ میلیون تومان، بین ۱۱۹ تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.
شرایط در دیگر شهرها نیز تفاوت چندانی با پرند ندارد. بعنوان مثال، در شهریار پروژه های نهضت ملی مسکن با آورده ای معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تولید شده و درحال تحویل به متقاضیان است؛ رقمی که چند برابر وعده های اولیه بوده و بار مالی سنگینی بر دوش خانوارها گذاشته است.

منبع:

1404/06/17
10:40:17
5.0 / 5
20
تگهای خبر: تولید , راه و شهرسازی , ساخت , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است : ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۴

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی

مسیرساز، راهنمای جامع شما در دنیای حمل و نقل و جاده‌سازی ، آخرین تحولات و اخبار