استاندار گیلان خبر داد
آزادسازی ۳۰ درصد اراضی پروژه راه آهن رشت - آستارا تا ۲ ماه آینده
به گزارش مسیرساز، از گیلان استاندار گیلان از آزادسازی ۳۰ درصد اراضی پروژه راه آهن رشت آستارا تا دو ماه آینده اطلاع داد و اظهار داشت: ۲۰ کیلومتر از پروژه ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت - آستارا، سال قبل به روسیه تحویل داده شد و امروز ۱۵ کیلومتر دیگر از پروژه را تحویل خواهیم داد.
هادی حق شناس امروز (پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت) در مراسم تحویل اراضی تملک شده پروژه راه آهن رشت - آستارا با اشاره به اینکه حالا رویداد مبارکی در حوزه زیرساختی گیلان و ایران رقم خورده است، اظهار نمود: کریدورهای حمل و نقلی در دو دهه گذشته، در ادبیات توسعه ای ایران جاری شده اند که مهم ترین آن، کریدور شمال به جنوب است.
وی ضمن اشاره به علاقه مندی روسیه به دسترسی به آب های گرم خلیج فارس از راه ایران با هدف حمل کالا، بیان نمود: ایرانی ها خاطره خوشی از طریق ابریشم دارند. موقعیت بی نظیر ایران، این امکان را به روسیه و کشورهای آسیای میانه و جنوب شرقی آسیا می دهد تا از فرصت کریدور شمال به جنوب استفاده نمایند.
استاندار گیلان میانگین روزانه ورود به بندر کاسپین را ۱۵ واگن و مرز آستارا را ۳۵ واگن دانست و افزود: هم اکنون ۵۰ واگن را روی ریل جابه جا می نماییم که با تکمیل راه آهن رشت - آستارا و اتصال به بندرعباس این تعداد، به ۱۵۰ واگن در روز می رسد.
او میانگین ظرفیت جابه جایی بار توسط کشتی های دریای خزر را حدود چهار هزار تن در روز دانست و اظهار نمود: اگر بخشی از این دفعه را به ریل منتقل نماییم، هم کاهش تعداد عملیات تخلیه و بارگیری و هم افزایش سرعت آن اتفاق می افتد.
وی ضمن اشاره به پیگیری های رئیس جمهوری از روند اجرای این پروژه، اظهار داشت: این کریدور با تشکیل منافع مشترک اقتصادی بین کشورها از راه حمل کالا، به ایجاد ثبات سیاسی و امنیت پایدار این کشورها کمک می کند.
استاندار گیلان از تحویل ۲۰ کیلومتر از پروژه ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت - آستارا به شرکت پیمانکاری روسیه پارسال اطلاع داد و بیان نمود: امروز ۱۵ کیلومتر دیگر از پروژه را تحویل خواهیم داد که تحقق ۲۰ درصد کل مسیر را به دنبال دارد. تا دو ماه آینده و بعد از تملک، ۱۰ درصد دیگر از مسیر را تحویل می دهیم.
وی با اشاره به اینکه با تأکید رئیس جمهوری و پیگیری مسؤلان، سال جاری مسیر پروژه را آماده خواهیم کرد، افزود: انتظار ما از پیمانکار روس، تسریع در انجام مطالعات زمین شناسی و آغاز عملیات اجرایی می باشد تا همزمان با تحویل اراضی، شاهد عملیات اجرایی و عبور بار از مسیر ریلی رشت به آستارا باشیم.
حق شناس اعتبارات موردنیاز برای آزادسازی اراضی را ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی را حدود ۱.۶ میلیارد دلار دانست و اضافه کرد: ۶۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۲ کیلومتری را به صورت متصل و غیرمتصل آزاد کردیم و امیدوارم پروژه با همت دولت چهاردهم و وزارت راه و شهرسازی به پایان برسد.
منبع: masirsaz.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب