مسیرساز
بررسی دستاوردهای سید الشهدای خدمت،

رشد صادرات تعاونی ها در دولت آیت الله رئیسی

رشد صادرات تعاونی ها در دولت آیت الله رئیسی

به گزارش مسیرساز، در دولت آیت الله رئیسی میزان صادرات بخش تعاون از بخش های دیگر پیشی گرفت. به گواه فعالان بخش تعاون در دولت سیزدهم تعاونی ها صادرات محور شدند و بیشتر از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی در کشور صادرات به کشورهای هدف انجام گرفت.



به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، بخش تعاون همچون ارکان مهم اقتصادی می باشد که از ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار می باشد و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه های خرد مردمی دارد.

میزان صادرات تعاونی ها در دولت سیزدهم با رشد ۱۴ درصدی مواجه بوده و بیشتر از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی صادرات به کشورهای هدف انجام شده است.در طول سال های اخیر تعاونی ها نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و شناسایی بازارهای هدف صادراتی داشته اند و بخش اعظمی از عرضه محصولاتی همچون خرما، فرش، پسته، خاویار و زعفران به کشورهای دیگر توسط تعاونی ها صورت می گیرد.

به روایت آمار صادرات بخش تعاون از آغاز سال ۱۴۰۱ تا نیمه نخست ۱۴۰۲ بیشتر از ۱.۷ میلیارد دلار بوده و برابر اعلام گمرک ایران، صادرات غیرنفتی تعاونی ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی داشته است.

در دولت سیزدهم حجم صادرات تعاونی ها افزوده شد و به گواه فعالان این بخش تعاونی ها صاردات محور شدند؛ به نحوی که در ۳ سال قبل صادرات بخش تعاون از دیگر بخش های اقتصادی پیشی گرفت و اتحادیه های متنوع تعاونی در سرتاسر کشور به منظور تکمیل زنجیره صادرات تعاونی ها تشکیل شده است.

به اعتقاد کارشناسان با اینکه رشد صادرات تعاونی ها قابل تامل است ولی باید ارتقا یابد چونکه تعاون بعنوان دومین رکن اقتصاد کشور باید در زمینه صادرات جایگاه بهتری داشته باشد.

در همین راستا چندی پیش ویس کرمی - معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش حجم صادرات بخش تعاون اطلاع داد و اظهار داشت: صادرات تعاونی ها طی دولت سیزدهم با رشد ۱۴ درصدی مواجه بوده و بیشتر از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی در کشور صادرات به کشورهای هدف انجام شده است.



وزارت تعاون در دولت سیزدهم در جهت توسعه و تقویت تعاونی های صادراتی، تفاهمنامه ای با گمرک ایران منعقد کرد که بر مبنای آن شرایط ترخیص کالاهای شرکتهای تعاونی با سرعت بیشتری صورت گیرد.

توسعه و تشکیل شرکتهای خدمات مدیریت صادرات از دیگر برنامه های مهم معاونت تعاون وزارت تعاون بود و در این راستا، وزارت تعاون راه اندازی شورای صادرات بخش تعاون را در دستور کار قرار داد.

علیرغم آنکه صادرات ایران به مقصد ۵ کشور دنیا صورت می گیرد اما تعاونی ها به علت تنوع و گستردگی به بیشتر از ۱۲ کشور دنیا صادرات دارند.

پیشتر بهمن عبدالهی - رئیس اتاق تعاون ایران در گفتگو با ایسنا، حضور در بازارهای جهانی را مورد تاکید قرارداده و اظهار داشته بود: هم اکنون توسعه صادرات محصولات حرف اول را در دنیا می زند و بر این اساس باید حضور تعاونی ها در بازارهای هدف تقویت شود.

وی پشتیبانی و همراهی دستگاههای دولتی از فعالان اقتصادی را همچون الزامات توسعه بازارهای صادراتی بخصوص تعاونی ها عنوان نمود و اظهار داشت: ادغام تعاونی های هم رشته و شبکه سازی سبب می شود تا تعاونی ها در قالبی بزرگتر در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند.

هم حالا بیشتر از ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی کشورمان به مقصد کشورهای چین، عراق، هند، ترکیه و امارات است اما تعاونی ها به علت تنوع بسیار به بیشتر از ۱۲ کشور دنیا همچون روسیه، پاکستان و افغانستان صادرات دارند.

بی تردید حضور بخش تعاون در بازارهای دنیا و توفیق در امر صادرات در رشد و توسعه اقتصاد کشور موثر است و در ۳ سال دولت سیزدهم گامهای موثری در جهت رشد صادرات بخش تعاون و توسعه صادرات غیرنفتی برداشته شده است.

به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، مهم ترین مزیت تعاونی ها نسبت به سایر مدلهای اقتصادی تاب آوری، انعطاف پذیری و قابلیت رقابت پذیری است. تعاونی ها برای حضور در بازارهای جهانی انگیزه بالایی دارند و می توانند در صورت حمایت و مانع زدایی از مسیر صادرات در جهت ارزآوری برای کشور گام بردارند.





منبع:

1403/03/06
13:19:33
5.0 / 5
283
تگهای خبر: بازار , تولید , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی