سالنامه اقتصاد ۱۴۰۲،
آخرین وضعیت ناوگان هوایی در کشور
مسیرساز: به گزارش مسیرساز، هم اکنون ۱۸۰ فروند هواپیما عملیاتی در صنعت هوایی کشور فعال است و رسیدن به۲۵۰ فروند هواپیما تا آخر سال گذشته به علل مختلف به نتیجه نرسید و برنامه آن به سال جاری موکول شد.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، خرید بلیت هواپیما همچون دیگر روش های حمل و نقل، در یک سال قبل با چالش هایی همراه بود؛ از یک سو قیمت بلیت که شرکتهای هواپیمایی در کوشش برای یکسان سازی آن متناسب با تورم بودند و از طرفی، کمبود ناوگان هوایی که معادله عرضه و تقاضا را به هم زده و پیشی گرفتن تقاضای موجود از ظرفیت فعلی، کمبود بلیت هواپیما را سبب گشته است.
مسؤلان صنعت هوایی کشور و در صدر آنها محمد محمدی بخش - رئیس سازمان هواپیمایی - بارها عنوان کردند که با عنایت به جمعیت فعلی کشور، به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم، اما تعداد این هواپیماها ۳۳۰ فروند است، آن هم در حالیکه کمتر از ۲۰۰ فروند هواپیمای فعال و سرخط وجود دارد. البته به قول محمدی بخش، سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۴۰۰، تعداد هواپیماهای سرخط از ۹۸ فروند به به ۱۷۵ فروند افزوده شد و این کار با نهضت تعمیر قطعه صورت گرفت.
محمدی بخش فروردین ماه ۱۴۰۲ در رابطه با تعداد هواپیماهای فعال در صنعت هوایی کشور گفته بود قبل از نوروز، تعداد زیادی هواپیمایی که زمین گیر شده بودند از شرکتهای مختلف به ناوگان هوایی برگشتند و تعداد قابل توجهی از هواپیماها عملیاتی شده و به ۱۷۸ فروند عملیاتی رسید که در بازه نوروزی هم تعداد زیادی از آنها عملیات پروازی را بر عهده داشتند.
اردیبهشت ۱۴۰۲، محمدی بخش با ذکر آماری از اقدامات انجام شده طی ۱۸ ماه، اظهار داشت که بیشتر از ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر در ۱۸ ماه گذشته خریداری و به ناوگان اضافه شده است و تا کنون ۲۰ فروند به سرویس هوایی برای خدمت رسانی اضافه شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همینطور تیرماه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۸۵ هواپیمای فعال داریم، اظهار داشت: هدف گذاری کرده ایم که تا آخر سال به ۲۵۰ فروند هواپیمای فعال برسیم.
وزیر راه: دولت سیزدهم هر ماه تعدادی هواپیما می خرد
همینطور وزیر راه و شهرسازی مردادماه با تکیه بر لزوم توسعه ناوگان هوایی، اظهار داشت: تقاضا پنج برابر عرضه در حمل و نقل هوایی است، ازاین رو باید همه زیرساخت ها را ارتقا دهیم و همین سال جاری تعداد قابل توجهی به ناوگان هوایی اضافه می شود.
بذرپاش همینطور آبان ماه عنوان نمود توسعه ناوگان از روش های مختلف درحال پیگیری است. او با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حدودا هر ماه تعدادی هواپیما خریداری می شود، اظهار داشت که تا پایان دولت تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اضافه خواهد شد.
بذرپاش دیماه ۱۴۰۲ هم در پاسخ به این که آیا اقدامی برای افزایش ناوگان هوایی صورت می گیرد، اظهار داشت که تعداد خوبی هواپیما در نیمه دوم سال وارد کشور شده است.
او بیان کرد که حدودا هفته ای نیست که برای تأمین هواپیما با یک کشور خارجی درحال مذاکره نباشیم. حوزه تأمین هواپیما یکی از تحریم هایی است که ما با آن مواجه هستیم. باید از ظرفیتهای خارجی که داریم، استفاده نماییم.
تلاش برای توسعه ناوگان از راه تولید داخل
در این زمان باآنکه تلاش هایی برای ساخت هواپیما انجام شده است؛ چه هواپیمای مسافری و چه غیرمسافری. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعتقاد دارد در حالی که وضعیت صنعت هوایی ایران از تحریم فراتر رفته و جنگ نابرابر است که تحریم کنندگان می گویند اگر بتوانند اجازه واردات یک پیچ را هم به ایران نمی دهند، ضروری است که به ساخت هواپیما بعنوان استراتژی بلندمدت فکر نماییم.
بدین ترتیب بذرپاش تیرماه ۱۴۰۲ اعلام نمود که بالاخره نخستین پرواز موفق هواپیمای بومی سیمرغ انجام و به مدار خدمت رسانی اضافه شده است. وی همینطور از مدیران شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) سازنده سیمرغ، درخواست نمود که ظرفیت هواپیماسازی را در خدمت هواپیماهای مسافری هم گسترش دهند؛ چونکه به قول او، با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت های آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و می توانیم با تأمین دیگر زیرساخت ها، هواپیمای ایرانی کاملا داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم ها را در این بخش هم بی اثر نماییم.
در این زمان بارها به ظرفیت و توان داخل برای تولید هواپیما تاکید شده است؛ تا جایی که حتی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، عنوان نمود که «با افتخار اعلام می نماییم دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملات مان با دنیا هم این مورد را اعلام می نماییم.» هرچند تولید داخل برای افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور، در اندازه ای نبود که بتواند عرضه بلیت های صندلی را در این عرصه پوشش دهد.
مشکلات گمرکی برای ترخیص قطعات هواپیما
در نهایت هم محمدی بخش بهمن ماه ۱۴۰۲، با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۸۰ فروند هواپیما عملیاتی وجود دارد، در رابطه با وعده رسیدن به ۲۵۰ فروند هواپیما تا آخر سال اظهار داشت: بنا بود تا آخر سال به ۲۵۰ فروند برسیم اما حدود سه ماه است که به علل مختلف، مصوبه ترخیص قطعات از گمرک برای سر خط آوردن هواپیماها گرفتار وقفه جدی شده است که البته بالاخره مصوبه آن صادر شد.
ازاین رو در این زمان به روش های مختلف همچون نهضت تعمیر قطعات، ظرفیت تولید داخل و واردات، هواپیماهای فعال و سرخط صنعت هوایی، به ۵۵۰ فروند مورد نیاز نرسیده و رسیدن به ۲۵۰ فروندی که در برنامه سازمان هواپیمایی کشوری قرار داشت به نتیجه نرسید؛ حالا باید دید سال ۱۴۰۳، برای صنعت هوایی کشور چگونه خواهد بود و با توسعه ناوگان، چه میزان از تقاضاها پوشش داده می شود.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب