مسیرساز
مدیركل ترانزیت و لجستیك سازمان بنادر و دریانوردی:

کشورهای عربی خواهان ارتباط با روسیه از مسیر ایران هستند

کشورهای عربی خواهان ارتباط با روسیه از مسیر ایران هستند

به گزارش مسیرساز، مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: کشورهای همسایه خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهان این هستند که از قلمرو ایران به کشورهای شمالی دسترسی داشته باشند.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، خسرو سرایی در نشست خبری چهارمین همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال - جنوب، با اعلان اینکه سازمان بنادر از انجمن ها و اتحادیه های صنفی حمایت کامل دارد، اظهار داشت: این حمایت در قالب برگزاری همایش و پیاده سازی سیاست ها توسعه دریامحور به انجام می رسد. یکی از مواردی که اینروزها مورد تاکید واقع شده، ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور در ۹ بند است که در هر بند بخش های غیردولتی می توانند موثر باشند.

وی افزود: برگزاری چنین همایش هایی کمک می نماید تا سیاست ها و خط مشی ها به اجرا نزدیک تر شود و برای چند سال آینده یک برنامه اقدام با کمک انجمن داشته باشیم. انجمن کشتیرانی در سالهای قبل نشان داده که در کنار سازمان بنادر در راستای سیاست های کلی نظام شرکت کرده و توانسته نقش موثری ایفا کند.

مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد: پیگیری دولت برای همکاری با کشورهای همسایه خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نشان میدهد آنها خواهان این هستند که از قلمرو ایران به کشورهای شمالی دسترسی داشته باشند. همین طور مذاکراتی با روس هانجام شده و انتظار داریم بتوانیم در نقش پل ارتباطی بین کشورهای جنوبی و شمالی ایران ایفای نقش نماییم. هرچند کریدور شمال - جنوب محدود به این کشورها نمی شود.

تاکید بر افزایش سهم کشور از حمل و نقل دریایی
سرایی با اشاره به تاثیر مسیر ریلی رشت آستارا در راه اندازی کریدور شمال - جنوب بیان کرد: در یکی از بندهای سیاست های ابلاغی رهبری از توسعه دریامحور، افزایش سهم کشور از حمل و نقل دریایی در ترانزیت اشاره شده است. در عین حال که همه مسیرهای موجود در راستای توسعه ترانزیت کشور هستند. بدین جهت هم اکنون ترانزیت در کشورهای همسایه در بالاترین سطح پیگیری می شود تا اگر نیاز به هموارسازی مسیر به لحاظ دیپلماسی وجود داشته باشد، صورت گیرد.
وی با اشاره به حضور هند در چابهار بیان کرد: هندی ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند و این مانع حضور بقیه کشورها و شرکت های سرمایه گذاری در فازهای بعدی بندر چابهار نیست. البته نقش هند و روسیه در کریدور شمال - جنوب به تسهیلاتی بستگی دارد که ما برایشان فراهم نماییم. حالا بحث جنگ کریدورها مطرح است و کشورهای ذی نفع هم باتوجه به تسهیلاتی که برایشان فراهم می شود و این که در زمان و هزینه شان صرفه جویی شود، ترجیح می دهند که از کدام کریدورها بهره گیرند.

مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اهمیت توسعه لجستیکی بیان کرد: موضوع ترانزیت بحث چندوجهی و نیازمند هماهنگی های گسترده است و بخش غیردولتی می تواند نقش مهمی دراین زمینه ایفا کند. شاید ما بصورت غیرمستقیم ذی نفع ترانزیت باشیم، اما در بحث صادرات و واردات ما ذی نفع مستقیم هستیم و بدین جهت باید بحث های لجستیکی را دنبال نماییم. باید به سمت دیجیتالی کردن اسناد و داده ها برویم و اگر نگاه لجستیک درکشور راه بیفتد، ترانزیت یکی از بهره بردارها خواهد بود.

سرایی با اعلان اینکه در بند یک سیاست های کلی توسعه دریامحور، به سیاستگذاری یکپاچه و مدیریت چابک تاکید گردیده است، اضافه کرد: ما بیش از ۷۰ فعالیت اقتصادی داریم که با دریا متصل هستند. حمل و نقل فقط یکی از این بخش هاست. خیلی کشورها از محدوده ۲۰۰ مایلی دریا فرا رفتند و در اقیانوس ها مشغول استخراج کانی هستند.

سال ها از منابع دریایی غفلت کردیم
وی با اعلان اینکه یک دلار سرمایه گذاری در کارهای دریایی پنج دلار برگشت سرمایه دارد، اظهار داشت: ما سال ها از منابع دریایی غفلت کردیم، در صورتیکه تا ۲۰۳۰ در جهان سه تریلیون دلار سرمایه گذاری جدید می شود. ماهی گیری آبزی پروری، گردشگری، انرژی های تجدیدپذیر و شیرین سازی آب دریا ازجمله اقداماتی است که می تواند برگشت سرمایه داشته باشد. البته سازمان بنادر در ماه های گذشته نقش عمده ای در تدوین سند سیاست های دریامحور ایفا کرد و ابلاغیه هایی صادر شده به جهت اینکه بتوانیم حرکتی را درجهت رسیدن به این هدف داشته باشیم.

مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: ما در سازمان بنادر، ۱۱ بندر حاکمیتی و دولتی تجاری عمده در شمال و جنوب داریم، بنادر دیگری هستند که مالکیت با سازمان بنادر نیست. بندر پشتیبان حمل و نقل است اما حالا دیگر از این نگاه که بندر، پل اتصال دریا به خشکی است، عبور کردیم. در سازمان بنادر همیشه ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت عملیاتی بنادر را به ترانزیت اختصاص دادیم و تخفیف های خوبی تا ۵۰ درصد برای ترانزیت خدمات دریایی و بندری قائل شدیم. کافی است مسیر ترانزیتی هموار شود، در آن صورت کالا مسیر خودرا پیدا می کند.





منبع:

1402/09/13
09:46:54
5.0 / 5
255
تگهای خبر: حمل و نقل , خدمات , راه اندازی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی