مسیرساز
بومی سازی دانش فنی حوزه ریلی با دستان پرتوان متخصصان جهاد دانشگاهی

توقف قطار ملی در ایستگاه تصمیم گیری مسئولان

توقف قطار ملی در ایستگاه تصمیم گیری مسئولان

به گزارش مسیرساز، رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر توانمندی متخصصان این نهاد در عرصه بومی سازی دانش فنی حوزه ریلی کشور، اظهار داشت: از دولت انقلابی انتظار داریم تا ماموریت طراحی و ساخت قطار پرسرعت کشور و همین طور طراحی و ساخت 2000 واگن مترو مورد نیاز کشور را به کنسرسیوم جهاد دانشگاهی و شرکت های واگن ساز داخلی واگذار کند تا ضمن رفع نیاز کشور و ایجاد اشتغال مناسب، اقتدار ملی نیز تقویت شود.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، حسن مسلمی نائینی در جریان بازدید از دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی و تجهیزات وابسته، با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اصلی کشور، حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی است، بیان نمود: با عنایت به معضلاتی که در عرصه حمل و نقل هوایی و جاده ای وجود دارد، در تمام دنیا هم روش حمل و نقل ایمن و ارزان، چه در عرصه برون شهری و چه درون شهری حمل و نقل ریلی است، ازاین رو جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۸۳ در کنار فعالیت در عرصه های نفت و گاز و معدن، به حوزه حمل و نقل نیز وارد شد.
با وجود دستیابی جهاد دانشگاهی به فناوری حوزه ریلی، همچنان وارد کننده هستیم
وی با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل ریلی دو بخش درون شهری و برون شهری دارد، خاطرنشان کرد: حمل و نقل ریلی درون شهری شامل خط و ناوگان و ایستگاه ها می شود که ناوگان مجموعه واگن ها، خط ریل، سیگنالینگ، تجهیزات برقی و پست های RS را در بر می گیرد. در عرصه ناوگان با وجود این که در کشور شرکت های واگن سازی داریم، اما متاسفانه طراحی و ساخت کامل واگن تا حالا در جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است و سیستم رانش که قسمت اصلی واگن و مغز و سیستم اعصاب آن به حساب می آید و تمامی ذی نفعان نیز اطلاع دارند که دانش و فناوری این بخش در اختیار جهادگران جهاددانشگاهی قرار دارد و قسمت اعظم هزینه های ارزی ما آنجا مصرف شده، همچنان از خارج وارد می شود.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: بازار کشور در اختیار شرکت های اروپایی مانند زیمنس آلمان واگن بوده و پس از تحریم ها مقابل جمهوری اسلامی ایران شرکت های چینی است و حتی شریک واگن سازی تهران هم یک شرکت از این کشور است. واگن سازی های دیگر مانند واگن سازی پارس، پلور سبز و ایریکو هم هستند که جهاد دانشگاهی با همه آنها مذاکره کرده و نیاز کشور که بالای ۴۰۰۰ واگن است می تواند توسط شرکت های واگن ساز داخلی و با مشارکت جهاددانشگاهی تامین گردد. متولی این مورد هم سازمان حمل و نقل وزارت کشور است که انتظار می رود در این رابطه همکاری و مساعدت لازم را در این راه داشته باشد.
توانایی رقابت در عرصه الکترونیک با شرکت های اروپایی را داریم
مسلمی نائینی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در عرصه الکترونیک، قدرت توان رقابت با شرکت های اروپایی را دارد، خاطرنشان کرد: سیستم های رانش که سیستم اصلی واگن است و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت یک واگن را در بر می گیرد و مغز و اعصاب اصلی واگن به حساب می آید و یک کار دانشی است که از خارج وارد می شده و الان توسط جهادگران فناور واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی در کشور طراحی شده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۳ جهاددانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم کرد که آنها منبعی را قرار دهند و این نهاد انقلابی این سیستم را با کمک معاونت علمی بومی کرد و جهاددانشگاهی توانست ۱۰۰ درصد فناوری سیستم رانش قطار را بومی کند.
رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به قرارداد این نهاد جهت ساخت سیستم رانش قطار هفت واگنه ملی برای مترو تهران، بیان نمود: با این حال، در آن زمان وزارت کشور پیگیر بود که بوسیله فاینانس چینی، ۲۰۰۰ واگن از این کشور خریداری کند جهاد دانشگاهی معتقد بود این کار ایجاد یک بازار بزرگ برای این کشور است و با خرید ۲۰۰۰ واگن در فاز یک و ۴۰۰۰ واگن در فاز دو، این فرصت از جهادگران متخصص جهاددانشگاهی و کشورمان که پیشرفت های بسیاری در این عرصه داشته اند گرفته می شود.
مسلمی نائینی تصریح کرد: در کشور ما شرکت های دانش بنیان بسیاری وجود دارد که جوانان پرتوان و مسلح به علم و تکنولوژی روز در آنها فعال می باشند و شعار ایجاد اشتغال برای جوانان و رشد تولید و اقتصاد دانش بنیان سرلوحه شعار سال مقام معظم رهبری قرار گرفته است و با استفاده از توانمندی جوانان ساعی کشورمان خواهیم توانست از خروج ارز و مهاجرت نخبگان جلوگیری نماییم.
موفقیت متخصصان جهاد دانشگاهی در بومی سازی فناوری رانش قطار
وی افزود: علیرغم این موفق نشدیم مانع وزارت کشور وقت شویم، چونکه حرف آنها این بود که این وزارتخانه مسئول توسعه تکنولوژی و اشتغال نیست، بلکه مسئول تامین واگن کشور است. در نهایت جهاد دانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری توافق کرد تا یک رام قطار هفت واگنه ملی با همکاری واگن سازی تهران ساخته شود.
رییس جهاد دانشگاهی در ادامه بیان نمود: این کار آغاز شد و شرکت مپنا هم به عنوان واگن ساز بومی ورود کرد، همین طور واگن سازی تهران و جهاد دانشگاهی و چند شرکت دیگر که با جهاددانشگاهی کار کردند به این طرح وارد شدند. ما در یک بازه ۱۸ ماهه باید یک رام قطار هفت واگنه را تحویل می دادیم و از نظر منابع مالی هم قرار بود دو میلیون یورو برای سیستم رانش جهاد دانشگاهی بدهند.
مسلمی نائینی با اشاره به اینکه این کار در کمتر از ۱۸ ماه انجام شد، اظهار نمود: قسمت رانش که سخت ترین بخش در حرکت قطار است توسط جهاددانشگاهی بومی سازی شده و قطار تمام آزمون هایش را به خوبی پس داده و حتی آزمایش سرد و گرم و با مسافر فرضی نیز انجام شد. هم اکنون هم آماده مسافرگیری اصلی است، اما با وجود این که همه تأییدیه های آن دریافت شده است، هنوز این قطار را به بخش مسافرگیری واقعی وارد نکردند.
قطار تولید شده توسط متخصصان جهاد دانشگاهی همچنان در انتظار تصمیم گیری مسئولان
وی اظهار داشت: به ما وعده دادند که اگر قطارمان تأیید شود، قرارداد ۱۱۳ واگنه با ما می بندند. همین طور از جهاددانشگاهی پیشنهاد قرارداد ۱۱۳ واگنه شامل ۱۵ رام هفت واگنه و یک رام هشت واگنه برای خط چهار را گرفتند. در بحث قیمت هم همه چیز را ریالی در نظر گرفتند، در حالیکه بسیاری از خریدها ارزی است. با وجود این که این قطار را به عنوان قطار ملی از جهاددانشگاهی تحویل گرفتند و آزمایش ها را انجام دادند و قطار هم آماده مسافرگیری است و باید به خط برود، اما تا حالا قرارداد منعقد نشده است و حتی حالا نزدیک به یک میلیون یورو به ما بدهکارند.
رییس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به شعار امسال که مقام معظم رهبری به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نام گذاری کرده اند، بیان نمود: حالا خطوط مترو به علت نداشتن واگن با ترافیک مسافر مواجه می باشد، علیرغم این همچنان دنبال خرید از چین هستند و با آنکه قرارداد ۲۰۰۰ واگنه به جایی نرسید، می خواهند قراردادی با خرید ۶۳۰ واگن را با این کشور پیش ببرند که البته هنوز هم نهایی نشده است. این شرکت هم یک تفاهمنامه فرستاده اما بدنبال این است که کار فناورانه را خودش انجام دهد و کار سخت را به جهاددانشگاهی بسپرد، در حالیکه مقام معظم رهبری بر اعتماد به جوانان تاکید دارند و جوانان جهادگر و متکی به دانش روز این نهاد انقلابی، بخش رانش قطار را در کشور بومی سازی کرده اند. دانشی که با تلاش دانش بنیان جوانان ایرانی می تواند برای آنها اشتغال ایجاد نماید و دیگر نیازی نباشد تا تجهیزات از خارج از کشور تامین شود.
مسلمی نائینی با اشاره به اینکه با وجود توان داخلی برای طراحی و ساخت واگن مترو در قرارداد تعلّل شده است، اظهار داشت: آنها سخت ترین آزمایش ها حتی حرکت در انحنای ۶۰ درجه به بالا و با سرعت های بالای ۸۵ کیلومتر را روی قطار تولید شده توسط کنسرسیوم جهاددانشگاهی و شرکت های همکار انجام داده اند، در حالیکه قطار در آن قوس ها باید با سرعت ۴۰ کیلومتر حرکت نماید و هر آزمایشی که با شرکت خارجی انجام ندادند با قطار تولید شده توسط کنسرسیوم جهاددانشگاهی انجام داده اند که تأییدیه آنرا دریافت کرده است، اما همچنان با این نهاد قرارداد نبسته اند.
ایجاد انگیزه برای جوانان متخصص و پیشگیری از خروج نخبگان
وی اظهار داشت: ما در این نهاد انقلابی دانشی ایجاد و آنرا بومی سازی کردیم و در آن از توانمندی متخصصان جوان ایرانی بهره بردیم، کسانی که شرکت های خارجی خواهان جذب آنها هستند و با این روند اگر جهاددانشگاهی نتواند قرارداد ببندد، نخواهد توانست این جوانان متخصص و متعهد را در کشور نگه دارد، چونکه باید شرایط خوب و انگیزه برایشان بوجود آورده تا از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری نماییم.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: با عنایت به این که ما در عرصه ناوگان حمل و نقل ریلی به دانش طراحی و ساخت واگن داخلی دست یافته ایم، پس انتظار داریم وزارت کشور به عنوان متولّی و شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران از ما حمایت بیشتری داشته باشند تا کسب وکار راه بیفتد و برای جوانان ساعی و متخصص کشور اشتغال ایجاد شود و همین طور واگن ساخت متخصصان ایرانی در خطوط ریلی کشور سیر کند که بطور قطع این امر سبب افزایش اقتدار ملی خواهد شد.
مسلمی نائینی ضمن اشاره به حوزه ساخت خط ریلی توسط متخصصان جهاددانشگاهی نیز بیان نمود: این نهاد در عرصه تامین UPS به عنوان منابع تغذیه، سیستم برق خط ها از سیگنالینگ تا پله برقی و پست های RS کاملا آمادگی دارد تا متروهای کشور تجهیزات تولید شده توسط جوانان متخصص و جهادگر جهاددانشگاهی را خریداری و استفاده نمایند. قابل ذکر است که در گذشته پست های RS را از شرکت سشرون خریداری می کردند که بعد از تحریم ها، متخصصان جهاد دانشگاهی دانش آنرا بومی کردند که بهتر است متولیان امر از دستاوردهای دانش بنیان متخصصان جهاددانشگاهی بهره برداری کنند.
تضمین می نماییم که کالا را باکیفیت بهترین شرکت های خارجی می سازیم
ایشان در ادامه تاکید کرد: خواسته ما در جهاد دانشگاهی این است که وزارت کشور که متولّی حمل و نقل در عرصه درون شهری است به این مورد ورود کرده و از دانش و کسب وکار ایرانی حمایت کند. ما در این نهاد انقلابی تضمین می نماییم که کالا را باکیفیت بهترین شرکت های سازنده خارجی و قیمت رقابتی در زمان مناسب تحویل دهیم و خدمات بعد از فروش نیز ارائه نماییم.
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه برمبنای فناوری بومی در عرصه ناوگان و خط، بحث قطار پرسرعت بین شهری را نیز مطرح کرده ایم، اظهار نمود: امروز مسیر ۱۴ ساعته تهران- مشهد را در دنیا سه ساعته طی می کنند. جهاددانشگاهی نیز از سالهای قبل به این حوزه ورود کرده و این مورد را با راه آهن مطرح کرده است. به جهت اینکه قطار پرسرعت داشته باشیم باید خط و ناوگان برای قطار پرسرعت طراحی و ساخته شود که متأسفانه در این حوزه تعلّل وجود دارد.
مسلمی نائینی افزود: خطوط ریلی موجود کشور حالا تا سرعت حدود نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر را نیز جواب می دهد، اما قطارهای کشورمان این مسیر را بصورت ۷۰ کیلومتر طی می کند که ما در جهاددانشگاهی با دانش بومی سازی شده توسط متخصصان این نهاد انقلابی می توانیم کمتر از یک سال قطار پرسرعت را طراحی نماییم و با کمک واگن سازها تحویل دهیم، اما راه آهن با جهاددانشگاهی خیلی همکاری نمی کند و مذاکره همچنان با خارجی ها ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه ما در جهاد دانشگاهی می توانیم با طراحی و ساخت واگن های پرسرعت سفر مردم را اقتصادی و ایمن نماییم، اضافه کرد: سالانه تعداد زیادی از مردم در سفرهای جاده ای جان خودرا از دست می دهند و اگر حمایت متولّیان امر را داشته باشیم، می توانیم سفرها را در کشور به سمت حمل و نقل ریلی پیش ببریم. همین طور در عرصه حمل بار بیش از حمل و نقل ریلی استفاده نماییم که با این روش از حوادث جاده ای کاسته خواهد شد. البته این مورد به حمایت وزارت راه و شهرسازی و راه آهن نیاز دارد. در این خصوص معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کرده اند، اما شرکت راه آهن نیز می تواند با این نهاد قراردادی در این رابطه ببندد تا جهاددانشگاهی یک رام قطار پرسرعت بسازد و در کنار آن برنامه ریزی برای ساخت ریل پرسرعت و بعد برقی کردن خطوط را داشته باشیم.
معطوف شدن نگاه مسئولان به داخل کشور
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در عرصه حمل و نقل از دنیا عقب هستیم و حمل و نقل بین شهری معضل همه ماست و باید بتوانیم سفر را برای مردم راحت نماییم، اظهار داشت: متولی صنعت ریلی کشور راه آهن است که انتظار داریم با جهاددانشگاهی بیشتر همکاری کند. ما نیز به عنوان نهاد جهاددانشگاهی، دانش و فناوری این حوزه را در دست داریم و می توانیم واگن و قطار تحویل دهیم، اما آنها هم اهتمام کنند نگاهشان را از خارج به داخل کشور معطوف کنند و از دانش و توانمندی فرزندان متخصص و فناور جمهوری اسلامی ایران استفاده نمایند تا از این طریق اشتغال بوجود آمده و از خروج نخبگان کشورمان جلوگیری نماییم، چونکه با شعار نمی توان جلوی خروج نخبگان را گرفت.
مسلمی نائینی با اشاره به اینکه با وجود دستیابی به فناوری انتظار داریم از شرکت های داخلی بیشتر حمایت شود، اظهار داشت: ما در جهاد دانشگاهی دانش برقی کردن اتوبوس، موتورسیکلت و خودرو، ایستگاه های برقی و حتی سیستم کشتیرانی را هم دارا هستیم، برای اینکه پایه این دانش یکی است و انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل با ما همکاری کند. همین طور متولّیان امور با اختصاص بودجه مناسب می توانند بیشتر کمک کنند تا از تنگناهای تکنولوژی نترسیم و اشتغال ایجاد نماییم و وابستگی به خارج از کشور را کاهش دهیم.
او در آخر ضمن تشکر از دولت انقلابی که از جهاددانشگاهی حمایت می کند خواهان شد تا ماموریت طراحی و ساخت قطار پرسرعت به این نهاد سپرده شود و همین طور طراحی و ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو مورد نیاز کشور به کنسرسیوم جهاد دانشگاهی و شرکت های واگن ساز داخلی واگذار شود تا ضمن رفع نیاز کشور و ایجاد اشتغال مناسب، اقتدار ملی نیز تقویت شود.




منبع:

1402/07/09
08:37:23
5.0 / 5
252
تگهای خبر: بازار , ترافیك , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی