مسیرساز
در گفت وگوی معاون حمل و نقل شهرداری اصفهان با مسیرساز عنوان شد؛

پیشبینی 5هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو و اتوبوسرانی اصفهان

پیشبینی 5هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو و اتوبوسرانی اصفهان

به گزارش مسیرساز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار داشت: برای طرح های توسعه حمل و نقل همگانی شامل خط یک و ۲ مترو و اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان در سال۱۴۰۲، در مجموع ۵هزار میلیارد تومان پیشبینی شد.



حسین حق شناس در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به پروژه های حمل و نقل همگانی شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲، تکمیل ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر را یکی از اولویت های مهم در سال آینده دانست و عنوان کرد: هدف گذاری ما برای سالجاری یک هزار دستگاه اتوبوس شهری بود اما در حالت ایده آل شهر اصفهان به یک هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
وی افزود: برای سال آینده خرید اتوبوس و تعمیر و بازسازی اتوبوس های کارکرده و جذب راننده را در دستور کار داریم که ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس شهری در کلانشهر اصفهان تکمیل شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: علاوه بر تکمیل ناوگان اتوبوسرانی، افزایش مسیر ویژه مورد نیاز اتوبوس ها را دنبال خواهیم کرد که در این خصوص سال آینده یک خط BRT ( اتوبوس تندرو) به مسیر اتوبوس ها اضافه خواهد شد و شمار خطوط BRT شهر اصفهان به پنج خط می رسد.
حق شناس اضافه کرد: مسیری که جهت راه اندازی اتوبوس تندرو در سال آینده در نظر داریم، خط ۳۴ است که از میدان جمهوری (دروازه تهران) شروع می شود و با عبور از خیابان شهید کاشانی، خیابان شهید بهشتی، پل فلزی و خیابان حکیم نظامی به میدان آزادی (دروازه شیراز) می رسد که مسیر پرتردد دانشجویی است و این مسیر به خط اتوبوس تندرو تبدیل خواهد شد.
وی ضمن اشاره به این که در زیر پل امام خمینی (ره) هم خطوط پرشی بوجود آمده که اتوبوس ها بتوانند با سرعت مناسب تردد کنند، اظهار داشت: تکمیل سامانه هوشمند اتوبوس رانی اصفهان هم همچون دیگر برنامه های سال آینده است که پرداخت الکترونیکی بلیط از راه موبایل و کارت بانکی برای شهروندان فراهم خواهد شد.
سامانه مترو به شبکه «اصرو» متصل خواهد شد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ضمن اشاره به این که سامانه مترو به شبکه «اصرو» متصل خواهد شد، افزود: شهروندان با نصب برنامه «اصرو» در گوشیهای تلفن همراه خود می توانند از زمان رسیدن قطارهای مترو به ایستگاه ها و زمانبندی مترو اطلاع یابند.
حق شناس، توسعه پایانه و توقفگاه اتوبوسرانی شهید محرابی را از دیگر طرح های معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۲ عنوان نمود و اظهار داشت: توسعه این پایانه طی چهار سال برنامه ریزی و طبق مطالعاتی که در دیگر شهرهای دنیا انجام شده مقرر است ساختمان هایی در این مجموعه راه اندازی شود که فرایند بازسازی و تعمیر اتوبوس ها کامل صورت گیرد.
وی در مورد قطار شهری اصفهان هم عنوان کرد: هم اینک سر فاصله مترو در ایستگاه ها ۱۱ دقیقه است که با برنامه ریزی هایی که برای خرید ۲ رام جدید قطار و تأمین نیاز نرم افزاری و پشتیبانی شده، سر فاصله ها به کمتر از هشت دقیقه می رسد.
اجرای پایلوت حمل و نقل ترکیبی در ایستگاه متروی کاوه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، تکمیل حمل و نقل ترکیبی (ایستگاه های دوچرخه در ایستگاه های مترو) را از دیگر برنامه ها در سال پیش رو برشمرد و اضافه کرد: این طرح به صورت آزمایشی در ایستگاه متروی کاوه انجام شده و مقرر است در ایستگاه های پرتردد هم اجرا شود که شهروندان با دوچرخه به مترو برسند و ادامه مسیر از مترو استفاده نمایند.
حق شناس افزود: همینطور در طرح پارک سوارها، در اطراف ایستگاه های مترو پرتردد پارکینگ هایی در نظر گرفته شده که افراد می توانند با خودروی شخصی به مترو برسند و در ادامه مسیر از مترو استفاده نمایند و به مرکز شهر متصل شوند.
وی همینطور توسعه و ادامه ساخت خط ۲ قطار شهری اصفهان را از مهم ترین طرح ها دانست و اظهار داشت: توسعه قطار شهری با اولویت این که مردم بتوانند در سه سال آینده از ایستگاه دارک تا ایستگاه های شاهد و باقوشخانه از مترو استفاده کنند، به شکل جدی دنبال می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان همینطور به راه اندازی سرویس اتوبوس اشتراکی «به همراه» برای سفرهای گروهی درون شهری شهروندان اصفهانی اشاره نمود و اضافه کرد: «به همراه» سامانه ای تقاضا محور است که برپایه درخواست شهروندان در سامانه، اتوبوس یا مینی بوس یا ون مورد نیاز آنان؟ بسته به تعداد نفرات و مسیرهایی که وجود دارد، ارسال می شود. به همراه شبیه تاکسی های اینترنتی بوده اما به صورت حمل و نقل عمومی و گروهی است که با قیمت مناسب تر و به صورت اشتراکی صورت می گیرد.
حق شناس با اشاره به اینکه سال آینده برای توسعه قطار شهری اصفهان حدود سه هزار میلیارد بودجه نیاز است، تصریح کرد: از این سه هزار میلیارد تومان، یک هزار میلیارد تومان برای ادامه خط یک مترو و ۲ هزار میلیارد تومان برای راه اندازی خط ۲ قطار شهری پیشبینی شده که در دست ساخت است.
بودجه سال آینده اتوبوسرانی یک هزار میلیارد تومان است
وی افزود: برای ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان هم در سال آینده یک هزار میلیارد تومان پیشبینی شده که شامل بودجه خرید و بازسازی و توسعه پایانه و توقفگاه اتوبوس های شهری است.
حق شناس با اشاره به اینکه یکهزار میلیارد تومان هم برای نیازهای خط یک و ۲ مترو و خرید ۲ رام قطار در نظر گرفته شده، تصریح کرد: در مجموع حدود پنج هزار میلیارد تومان برای طرح های توسعه حمل و نقل همگانی شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲ پیشبینی شده است که این به غیر از هزینه های جاری شرکت مترو و اتوبوسرانی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، هزینه های جاری شرکت مترو شامل انرژی، پرسنل و قطعات مورد نیاز را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در سال برآورد کرد و اظهار داشت: حدود یک هزار میلیارد تومان هم هزینه های جاری ناوگان اتوبوسرانی است.


منبع:

1401/10/17
10:37:04
5.0 / 5
432
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی