مسیرساز
برای مقابله با انحصار صورت گرفت

اخطار شورای رقابت به شرکت راه آهن

اخطار شورای رقابت به شرکت راه آهن

به گزارش مسیرساز، طبق اعلام شورای رقابت، علیرغم تصویب دستورالعمل ˮتعیین نرخ خدمات لوکوموتیوهای بخش خصوصیˮ توسط این شورای و ابلاغ آن به شرکت راه آهن در سال گذشته، این دستورالعمل هنوز اجرا نشده که سبب تشدید انحصار و صدمه کیفیت خدمات حمل و نقل ریلی شده است. بر این اساس، شورای رقابت طی مکاتبه ای به شرکت ملی راه آهن در رابطه با اجرا نکردن این دستورالعمل اخطار داد.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، با عنایت به انحصاری بودن شبکه اصلی راه آهن و نقش مسلط شرکت ملی راه آهن در عرضه خدمات در بازار حمل و نقل ریلی، تهیه دستورالعمل "تعیین نرخ خدمات لوکوموتیوهای بخش خصوصی" در سال ۱۳۹۱ در شورای رقابت کلید خورد و باوجود بازبینی در سال ۱۳۹۹ و ابلاغ به شرکت راه آهن در سال ۱۴۰۰، هنوز به اجرا نرسیده است.
بر اساس شواهد و بررسی های انجام شده در مرکز ملی رقابت، شرکتهای مالک لوکوموتیو با مشکلات گوناگونی در مورد تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو مواجه بوده اند. به همین جهت شورای رقابت در چهارصد و شصت و سومین جلسه خود در اردیبهشت ماه سال گذشته تصمیماتی را در مورد تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو اتخاذ نموده و دستورالعمل "تعیین نرخ خدمات لوکوموتیوهای بخش خصوصی" را به تصویب رساند.
گفتنی است؛ بر مبنای ماده ۵ دستورالعمل مذکور، هیئتی کارشناسی به منظور برآورد اقلام هزینه ای تشکیل و ضمن ارسال مصوبه این هیئت، از شرکت ملی راه آهن جهت شرکت در آن دعوت شده است.
طبق اعلام شورای رقابت، در همین راستا این شورا در ۱۶ مهر ماه، طی مکاتبه ای با مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن اشاره به دعوت چندباره شورای رقابت از شرکت ملی راه آهن برای حضور در هیئت کارشناسی در مورد تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو و گذشت بیشتر از یک سال از ابلاغ دستورالعمل تعیین تعرفه خدمات لوکوموتیو و واصل نشدن پاسخ لازم، اعلام نمود در صورت عدم وصول پاسخ مقتضی مفاده ماده (۶۰) فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی به اجرا گذاشته خواهد شد.
این مبحث در حالی است که شورای رقابت در جهت مقابله با رفتارهای ضدرقابتی موجود در این بخش علاوه بر تصویب دستورالعمل قیمتی و اجرایی سازی آن، می تواند با استناد به ماده ۵۹ فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، تأسیس یک نهاد تنظیم گر بخشی رقابت مستقل در حوزه حمل و نقل ریلی را به هیئت وزیران پیشنهاد دهد.
در رابطه با عدم اجرای مصوبه شورای رقابت توسط شرکت راه آهن دلایلی قابل ذکر است که همچون این علل تعارض میان نقش حاکمیتی و سیاستگذاری مدیرعامل راه آهن و نقش بازیگری آن در بازار عرضه خدمات حمل و نقل ریلی است که باید حل شود. این تعارض از آنجا ناشی می شود که مدیرعامل شرکت ملی راه آهن، همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی هم هست.
به این ترتیب، تجمیع وظایف رگولاتوری و حاکمیتی و سیاستگذاری مدیرعامل شرکت راه آهن در کنار وظیفه درآمدزایی و تجاری برای شرکت ملی راه آهن سبب نوعی تعارض می شود که در اجرا نتواند وظیفه سیاستگذاری و تجاری را به نحوی به انجام برساند که سایر فعالان بازار هم صدمه نبینند.




منبع:

1401/08/02
20:49:44
5.0 / 5
415
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی