مسیرساز
معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران مطرح كرد؛

شهرداری به دنبال نظارت بر تاکسی های اینترنتی

شهرداری به دنبال نظارت بر تاکسی های اینترنتی

به گزارش مسیرساز معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: بیشتر از ۱۰ سال است که حمایت جدی از حمل و نقل عمومی نشده و برهمین اساس در حوزه ناوگان و تجهیزات به مشکلاتی برخورده ایم.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری ظهر امروز خود درباره اهداف و کارهای سازمان و معاونت حمل و نقل ترافیک اظهار داشت: حمل و نقل مهمترین، اساسی ترین و پیچیده ترین مبحث کلان شهرها است. وی افزود: دغدغه شهروندان بیشتر از ۸۰ درصد شهرهای دنیا حمل و نقل ترافیک است و در مأموریت های شهرداری هم حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردارست. شفیعی درباره حمل و نقل ترافیک تهران اظهار داشت: در این عرصه عقب ماندگی بسیاری وجود دارد و بیشتر از ۱۰ سال است که حمایت جدی از حمل و نقل عمومی نشده و به همین دلیل در حوزه ناوگان و تجهیزات به مشکلاتی برخورده ایم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بیان نمود: در تمامی حوزه های حمل و نقل عقب ماندگی وجود دارد و به همین دلیل قرارگاهی تشکیل شده است و ۶۰ پروژه اصلی تعریف شده است. شفیعی با اعلان اینکه حمل و نقل ترافیک یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است اظهار داشت: ایشان در بیانات خود به راهکارهای علمی برای حل ترافیک اشاره کردند. شفیعی با اشاره به حوزه منابع حمل و نقل عمومی اظهار داشت: منابع مهم ترین مشکل این حوزه است و حمایتی از این حوزه نشده است، تهران به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج دارد اما این عدد به هیچ وجه در توان مدیریت شهری نیست. وی افزود: نیازهای تهران در حوزه حمل و نقل عمومی به هیچ وجه در توان شهرداری نیست و هیچ گاه شهرداری نمی تواند به تنهایی مشکل حمل و نقل تهران را حل کند و وضعیت موجود به سبب عدم کمک دولت بوده است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اعلان اینکه در گذشته حمایت دولت وجود داشت اما حالا ازبین رفته است اظهار داشت: بیشتر از ۸۰ درصد منابع اتوبوس هایی که در گذشته وارد تهران می شدند را دولت تأمین می کرد و بعد از سال ۸۶ این اتفاق تدریجاً ازبین رفت. شفیعی اظهار نمود: در گذشته یک سوم هزینه برعهده مسافر، یک سوم بر عهده دولت و یک سوم برعهده شهرداری بوده اما حالا ۹۰ درصد هزینه جابه جایی مسافران بر عهده شهرداری است. حدود ۱۰۰ درصد اتوبوسرانی تهران فرسوده است وی با اعلان اینکه ۱۰۰ درصد اتوبوسرانی تهران فرسوده است، اظهار داشت: همینطور ۱۰۰ درصد ون های تهران و ۵۰ درصد تاکسی ها فرسوده می باشند و باید ناوگان جدید به شهر تزریق شود چونکه عدم تزریق منابع به حمل و نقل عمومی منجر به این فرسودگی شده است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به منابع به دست آمده از جریمه ها بیان نمود: این ۴ هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری در این حوزه می باشد اما طی سالهای اخیر این منابع به شهرداری تهران تخصیص نیافته است. شفیعی درباره تأمین منابع از راه شیوه های جدید اظهار داشت: مشارکت با بخش خصوصی و TOD همچون راهکارهایی برای به دست آوردن منابع است. وی اظهار داشت: بسته کاملی شامل مدهای کامل حمل و نقل عمومی از مترو تا موتورهای برقی تهیه شده است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با سامانه مترو اظهار داشت: ۲۴۵ کیلومتر شبکه فعال مترو در تهران وجود دارد و از نظر طول شبکه مترو در رتبه ۲۰ جهانی و هزینه ساخت مترو در تهران حدود ۴۵ میلیون دلار و نصف متوسط جهانی است. تهاتر نفت با واگن های مترو برای توسعه حمل و نقل عمومی شفیعی افزود: ساخت ۳۳ کیلومتر مترو و حداقل ساخت ۹ ایستگاه مترو، اورهال ۴۰۰ دستگاه مترو، فعال سازی ۳ قرارداد تأمین واگن هم در دستور کار است. تأمین ۶۳۰ واگن با چین در حال پیگیری است و دولت مسئول تأمین پیش پرداخت است و مجوزهایی از جانب دولت برای تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته و از ۲ سال پس از تأمین پیش پرداخت روند تحویل واگن ها شروع می شود. وی اظهار داشت: قراردادی با مپنا برای ۲۴۹ واگن مترو در دستور کار است و مجموع این واگن ها وضعیت متروی تهران را متحول می کند و ظرفیت جا به جایی مسافران چندین برابری می شود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کمبود قطعات مترو اظهار داشت: ۸۰۰ میلیارد تومان منابع ارزی بلوکه شده در حال آزاد شدن است و همینطور قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی با بانک هر به کمک این منابع میتوان خطر جدی تجهیزات را حل کرد. شفیعی با اشاره به اتوبوس های فعال تهران اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد که ۲ هزار ۳۰۰ دستگاه اتوبوس قابل اورهال هستند و برای رسیدن به شرایط قابل قبول به ۵ هزار دستگاه اتوبوس احتیاج داریم. اتوبوس های تهران را با چنگ و دندان نگه داشته ایم وی خاطرنشان کرد: اتوبوس های تهران را با چنگ و دندان نگه داشته ایم و از نظر اقتصادی استفاده از این اتوبوس ها اشتباه است اما آنقدر اتوبوس گران است که شهرداری به تنهایی نمی تواند اتوبوس خریداری کند. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: اگر ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از سمت وزارت کشور تأمین شود شاهد تحولی جدی خواهیم بود همینطور امیدواریم از مهر ماه روند تحویل ۵۰ درصد اتوبوس برقی که توسط بخش خصوصی خریداری شده است وارد تهران شود. شفیعی با اشاره به اورهال اتوبوس ها اظهار داشت: سال جاری هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال می شود. وی درباره اتوبوس های دست دوم بیان نمود: ما با ناوگان در حال نابود شدن مواجه هستیم من نمی دانم منتقدان این کار آیا تابحال سوار اتوبوس های خراب و بدون کولر شده اند یا خیر ما باید از زیر سنگ هم اتوبوس تأمین نماییم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: بخش خصوصی اعلام نموده است که می تواند با یک پنجم قیمت اتوبوس های اروپایی که دارای کیفیت زیست محیطی هستند را وارد تهران کند. اتوبوس هایی که وارد تهران می شوند متناسب با ایستگاه های موجود هستند شفیعی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص این که آیا اتوبوس های دست دومی که وارد تهران می شوند متناسب با استانداردهای ایستگاه ها و خطوط ویژه اتوبوسرانی تهران هستند یا خیر اظهار داشت: بعضی از ایستگاه های تهران نسبت به ایستگاه های سایر کشورها متفاوت است. وی افزود: در خطوط بی آر تی در دنیا معمولا از درب چپ استفاده نمی گردد اما من نمی دانم با چه تدبیری بعضی از اتوبوس های تهران چپ در هستند و ایستگاه ها در وسط مسیر تعبیه شده اند اما باید بگویم تمام اتوبوس های خریداری شده دربشان در سمت راست قرار دارد و می توانیم آنها را در اغلب خطوط مورد استفاده قرار دهیم. اما مشکلی در ارتباط با ارتفاع اتوبوس ها و ایستگاه ها وجود ندارد. شفیعی بیان نمود: شهرداری به دنبال همکاری بیشتر با بخش خصوصی است و به صورت خرید خدمت مدل همکاری را با این بخش شروع کرده است. وی با اشاره به حوزه تاکسیرانی اظهار داشت: ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده اند و علت این که نتوانستیم تاکسی های بیشتری را نوسازی نماییم عدم همکاری دولت و تخصیص منابع بود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: حالا خودرو های ۴۰۵ و سمند از روند تولید خارج شده اند و تنها خودروی سورن برای تاکسی ها وجود دارد و این خودرو گران است و امکان دارد رانندگان برای نوسازی خودرو اقدامی نکنند. شفیعی با اعلان اینکه ۲ طرح در حوزه تاکسیرانی شروع شده است و با اشاره به نوسازی ون های تهران اظهار داشت: ون های جدید تا قبل از آغاز مدارس وارد ناوگان می شوند و بازپرداخت این ون ها بعنوان یارانه جابه جایی مسافران پرداخت می شود و این یعنی رانندگان باید حداقل مسافری را جا به جا کنند و تعداد جابه جایی مسافران این ون های هوشمند کاملاً مشخص می شود. تخصیص ۱۲۰ هزار جایگاه پارک حاشیه ای در تهران وی با اشاره به پارک حاشیه ای اظهار داشت: پارک حاشیه ای به نفع شهرداری است و در این مدل مقرر است هر فردی که خودرو خویش را پارک می کند هزینه آن را پرداخت کند. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: با این طرح ۱۲۰ هزار پارک حاشیه ای وارد مدار می شود. شفیعی با اشاره برقی شدن موتور سیکلت ها اظهار داشت: مقرر است در بستر تفاهمنامه شهرداری و شرکت پست موتورهای شرکت پست برقی شوند و این موتورها شارژی نیستند بلکه با تعویض باطری فعالیت می نمایند. وی با اشاره به تأمین اتوبوس دست دوم اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد مدار شده است و این اتوبوس ها انواع گوناگونی دارند و بسیار باکیفیت هستند و از یکی از برندهای آلمانی وارد می شوند البته هنوز هیچکدام از این اتوبوس ها وارد چرخه نشده اند. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره قطار ملی اظهار داشت: یک رام قطار ساخته شده است و برخی از تست های آن باقی مانده است و در صورت دریافت تمامی تاییده ها وارد مدار می شود. شفیعی با اشاره به ۶۳۰ واگن مترو اظهار داشت: به وزارت نفت تکلیف شده تا تهاتر نفت و واگن های مترو صورت گیرد و مقرر است بزودی برطرف شود. وی اظهار داشت: درگذشته بخش خصوصی هیچ گاه متولی بهره برداری از مترو نبوده است اما حالا این اتفاق رخ داده است اما حالا بخش خصوصی وارد عمل شده و باید پشتیبانی های مالی و مشوق های خیلی از این امر داشته باشیم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: از محل عوارض کسر پارکینگ هزینه ای در یک صندوق خاص باقی می ماند و این هزینه تبدیل به ساخت پارکینگ می شود. ۱۶ نقطه در سطح شهر تهران مشخص شده است و ۸ نقطه آن تأیید شده است. شفیعی افزود: علاوه بر استفاده از ظرفیت پارکینگ های مکانیزه تعدادی سرمایه گذار هم برای پارکینگ سازی وارد عمل شده اند. توسعه شبکه مترو برای تأمین قطار متوقف نمی شود وی خاطرنشان کرد: هیچ چاره ای جز بستن قرارداد برای تأمین واگن وجود ندارد و کسری و کمبود واگن ها به سبب غفلتی است که در گذشته وجود داشته ما نمی توانیم توسعه شبکه را متوقف نماییم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: واردات یک راهکار موازی برای تأمین اتوبوس ها است و در یک دوره کوتاه مدت واردات اتوبوس به نفع تهران است. شفیعی با اشاره به تاکسی های اینترنتی اظهار داشت: مدیریت حمل و نقل بر عهده شهرداری است اما عملاً در حوزه تاکسی های اینترنی شهرداری در این عرصه اقدامی نمی کند حالا هیچ نظارتی بر این تاکسی ها وجود ندارد و تلاش ما این است که در این عرصه نظارتی داشته باشیم و به سمتی برویم که تاکسی های اینترنتی با شهرداری همکاری کنند.


منبع:

1401/05/03
21:46:49
5.0 / 5
216
تگهای خبر: استاندارد , ترافیك , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی