در كمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح شد:
طرح پیشنهادی شهرداری نیاز به چكش كاری دارد
مسیرساز: رییس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به طرح پیشنهادی شهرداری تهران در مورد بازنگری طرح ترافیك اظهار داشت: طرح جدید باید چكش كاری شود و به صورت لایحه به شورا عرضه شود.
به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، سی و چهارمین جلسه كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با مبحث عرضه گزارش توسط آقای محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در مورد طرح تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیك در سال ۹۷ و هم اقدامات و برنامه ها در مورد كاهش آلودگی هوا برگزار گردید. زهرا صدر اعظم نوری در جریان این جلسه و پس از برخی انتقادات كه به اجرای طرح ترافیك جدید شده بود، اظهار داشت: اینكه بیان می گردد هم اكنون دسترسی به حمل و نقل عمومی میسر نیست و بنابراین نباید طرح ترافیك جدید را اجرا كرد، كم لطفی است چراكه توزیع ایستگاه های اتوبوس در تهران منطقی است. البته سامانه مترو در همه نقاط شهر گسترده نشده و در حال توسعه است اما اتوبوسرانی هم یك مد حمل و نقل عمومی است و ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر در دسترس هستند. وی ادامه داد: در اجرای طرح جدید ترافیك در ابتدا باید هدف آن را در نظر بگیریم و بعد مسائل آن را بررسی نماییم. نوری اضافه كرد: یكی از انتقادی كه می گردد این است كه هدف شهرداری از اجرای این طرح درآمد زایی است، اما در نظر داشته باشیم اینكه هر طرحی را اقتصادی نماییم بد نیست. به هر روی هر خدمتی بهایی دارد و وقتی خدمتی عرضه می گردد باید بهای آن پرداخت شود. هزینه خدماتی كه در پایتخت می گردد باید پرداخت شود. وی افزود: در شهر تهران روزانه ۹ هزار تن زباله جمع آوری می گردد و در بعضی مناطق ۳ بار در روز جمع آوری زباله صورت می گیرد. حال آنكه در بیشتر شهر های پیشرفته دنیا جمع آوری زباله ۳ بار در هفته صورت می گیرد. رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست، اظهار داشت: این در شرایطی است كه شهرداری سالهاست از كمك و تخصیص اعتبارات دولتی محروم است، شما نگاه كنید در تبصره ۱۳(نوسازی حمل و نقل عمومی) میزان سهمی كه دولت می بایست از ابتدا می داده چقدر محقق شده است. وی خاطرنشان كرد: شهرداری باید از درآمد هایش شهر را اداره كند. بنابراین اگر شهرداری طرح هایی بدهد كه اقتصادی باشد نباید زیر سوال برد. زهرا صدر اعظم نوری همینطور اضافه كرد: شهرداری تهران در دوره كنونی نگاهی متفاوت از مدیریت گذشته را دنبال می كند. شهرداری دیگر به دنبال كارهای نمایشی و پروپاگاندا نیست و فكر می كنم در عملكرد چند ماهه اخیر هم این مورد به خوبی نشان داده شده است.
وی افزود: ما میراث دار مدیریت ۱۴ ساله ای هستیم كه نقاط قوت و ضعفی داشته و صد البته نمی توانیم در خلال چند ماه شهر را گلستان نماییم اما می توانم با قاطعیت بگویم كه ما دنبال شفافیت و شفاف سازی و به دنبال رفع گره ها هستیم. نوری خاطر نشان ساخت: رای میلیونی مردم تكلیفی روی دوش ما نهاده و بنابراین خدمت به مردم در اولویت برنامه ها و اقدامات ما است. رییس كمیسیون سلامت شورا در ادامه با اشاره به ضرورت تغییر طرح ترافیك اظهار داشت: طی ۴۰ سال شاهد اجرای طرح ترافیك بوده ایم و بنابراین به نظر می آید باید جایگزینی برای این طرح معرفی شود. طرحی كه از جانب شهرداری پیشنهاد شده باید چكش كاری شود و با جمع بندی مناسب به صورت لایحه به شورا ارائه شود. نوری تصریح كرد: ما انتظار داریم در آمد حاصل از این طرح با سازو كار و ضمانت اجرایی مناسب صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهر شود. ناهید خداكرمی: طرح جدید ابتدا به صورت پایلوت اجرا شوددر این جلسه همینطور رییس كمیته سلامت شورا با طرح پیشنهاداتی، اظهار داشت: پیشنهاد می كنم در ابتدا این طرح به صورت پایلوت در ۳ ماه نخست سال اجرا شود. تا نقاط قوت و ضعف آن نمایان شود. وی ادامه داد: بهتر است در طرح جدید پیشنهادی شهرداری برای محدوده طرح ترافیك، در محدوده های داخل طرح نظیر خیابان خیام پارك های حاشیه ای ممنوع شوند همانند آنچه در شهر های دیگر دنیا صورت می گیرد. خداكرمی اضافه كرد: ما داخل محدوده طرح، شبكه حمل و نقل عمومی داریم و بنابراین می توانیم شهروندان را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی نماییم. او همینطور تصریح كرد: استفاده داوطلبانه برخی مراكز خرید از ساعات غیر پیك هم می تواند راهكار دیگری در توزیع مناسب ترافیك و رفع گره های ترافیكی باشد. البته شهرداری هم باید مشوق هایی برای این مراكز در نظر بگیرد. خداكرمی همینطور خاطر نشان ساخت، برخی مراكز خرید، مشاغل و سازمان ها هستتد كه خود عامل ترافیك هستند نظیر پالادیوم و غیره كه عوارض اجتماعی به شهر تحمیل می كنند ازاین رو باید به شهرداری عوارص این عارضه را بدهند.
آرش میلانی: طراحان، عامل هوا را از دلایل توجیهی طرح حذف نكنندرییس كمیته محیط زیست شورا هم اظهار داشت: در اجرای طرح ترافیك جدید دو سوال وجود دارد؛ نخست آنكه طرح كاهش ( lez) چه مشكلاتی داشت كه اجرا نشد در حالیكه پایه طرح ترافیك جدید همین طرح كاهش است. وی ادامه داد: در آمد ناشی از این طرح در مابه ازای كاهش ذرات كمتر از ۲. ۵ میكرون چقدر است؟میلانی اضافه كرد: خواهش من از طراحان این طرح این است كه هوا را از دلایل توجیهی طرح حذف نكنند. چون كه هم اكنون مردم در مناطق داخل طرح در عذاب هستند و برخی روزها در همین منطقه ۱۲ شاخص آلایندگی خیلی زیاد است. پور سید آقایی: قیمت گذاری راه كنترل و سیاست گذاری است نه سهمیه بندیدر این جلسه همینطور محسن پور سید اقایی معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران اظهار داشت: در دنیا سهمیه بندی راه كنترل ورود خودروها به محدوده طرح ترافیك نیست بلكه قیمت گذاری راه كنترل و سیاست گذاری است. پور سید آقایی: طرح ترافیك از گذشته دارای پشتوانه فكری نبوده به صورتی كه این محدوده را منطقه ممنوعه می نامیدند و مشكلات از همین جا آغاز شد. امروز می بینیم كه ترافیك و مشكلات ناشی از آن همچنان پابرجاست حال آنكه جریمه ورود به محدوده طرح ترافیك از عوارض آن كمتر است. پور سید آقایی خاطرنشان كرد: هر سال به سهمیه های طرح ترافیك هم افزوده شده و بنابراین باید گفت روش سهمیه بندی محدوده طرح ترافیك باید ذاتا اصلاح شود. وی اضافه كرد: یكی دیگر از اشكالات این طرح این بوده كه شهرداری در جایگاه تشخیص شرف شغلی برای ورود مجاز به محدوده بوده، یعنی اینكه می گویند پرستاران نمی توانند وارد محدوده شوند ولی پزشكان می توانند. بنابراین می بینیم كه طرح ترافیك دارای اشكالات اساسی است. گفتنی است در این جلسه از دلایل توجیهی اجرای طرح ترافیك جدید سخن گفته شد. بررسی تطبیقی این طرح با شهر های دیگر دنیا، مزایای طرح ترافیك جدید، ضرایب در نظر گرفته شده برای قیمت طرح همچون مواردی بود كه در این جلسه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب