مسیرساز
در گفت وگو با مسیرساز مطرح شد

حكایت فروریزش اسكلت فلزی سازه نیمه كاره و ربط آن به زلزله تهران

حكایت فروریزش اسكلت فلزی سازه نیمه كاره و ربط آن به زلزله تهران

بتازگی کلیپی از فروریزش اسکلت یک سازه نیمه کاره در فضای مجازی دست به دست می شود که به اعتقاد پژوهشگران این حوزه، این کلیپ حکایت کیفیت ساخت و ساز ساختمان در کشور را به معرض نمایش گذاشته است و مهندسین در طراحی سازه ها باید به نیروهای وارد شده به سازه ها توجه داشته باشند.


دکتر فریبرز ناطقی الهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انتشار کلیپی از فرو ریزش ساختمان فلزی نیمه کاره در شهر مشهد مقدس، اظهار داشت: در این کلیپ نشان داده می شود که چگونه یک سازه در حال ساخت در اثر باد اسکلت آن فرو می ریزد. در اینکه ساخت و ساز در کشور آن قدر غیر حرفه ای است که بدون باد هم فرو می ریزد و بارها شاهد آن بوده ایم، شکی نیست و بنده نیز بارها از نبود کیفیت در ساخت و ساز و فراهم بودن شرایط رخداد بزرگترین فاجعه لرزه ای جهان در صورت وقوع زلزله در تهران یاد کرده ام.


وی با اشاره به اعلام تعدادی از مسئولان درباره تاب آوری ۲۰ درصدی شهر تهران، اظهار نمود: وقتی اعلام می شود ۲۰ درصد تاب آوری یعنی ۸۰ درصد ویرانی کامل، ولی از طرف دیگر در صورت وقوع زلزله در تهران حدود ۷۰ درصد ساختمان ها خسارت سنگین و زیاد و بقیه هم خسارات جزئی را تجربه خواهند کرد.
ناطقی الهی این خسارات را از انهدام کامل تا ترک خوردگی، خارج شدن از شاغول، ریزش قسمتی از بنا، ریزش دیوارهای جدا کننده، بهم خوردن تمام تاسیسات ساختمان، فرو ریختن نماها و نماهای شیشه ای و تابلوی ها عنوان نمود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی با اشاره به سازه یاد شده در کلیپ، اشاره کرد: موضوعات مهمی در طراحی خصوصاً سازه های بلند و بزرگ فولادی در زمان طراحی وجود دارد که خیلی ها به آنها توجه ندارند؛ بدین جهت اگر اسکلت فولادی که سبک است، در حین ساخت تحت اثر بادهای نسبتا شدید قرار گیرد، بدون شک همین وضعیت رخ خواهد داد.
وی افزود: معمولا برای پایداری سازه ها در حین طراحی، درصدی از بار جانبی زلزله یا باد برای پریود کوتاه چند روز تا چند هفته نسبت به بزرگی و کوچکی کار لحاظ می شود که عموما به سبب عدم باد خیز بودن کشور، این درصد توسط طراحان لحاظ نمی شود؛ چون این الزام سختگیرانه و در بیشتر مواقع مقرون به صرفه نیست.


ناطقی الهی افزود: سفارش من به مهندسان جوان این است که اگر سازه کوچک است، اهتمام شود پیش از شروع عَلم کردن اسکلت حتما شرایط هواشناسی کنترل شود و اگر سازه حجیم است و زمان زیادی برای نصب لازم است و احتمال وزش باد می رود، حتما سه بند "نیروی باد روی اسکلت خالی"، " نیروی حاصله روی سازه اسکلت تغییر شکل یافته در اثر باد" و "نیروهای دیگر محتمل روی اسکلت حین عَلم کردن اسکلت" در طراحی ها لحاظ کنند تا شاهد مناظری شبیه کلیپ و خطرات حاصل از آن نباشیم.
این محقق حوزه مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران اظهار نمود: در ایران رسم است پس از نصب و عَلم کردن ستون ها، تیرها روی شاه تیرها بدون هیچ اتصالی قرار داده می شوند تا بعدا برمبنای طرح، تیر ریزی و اتصال داده شوند. برای جلوگیری از ریزش تیرها پیشنهاد می شود چند خال جوش به ستون اتصال داده شود تا بعدا قابل انتقال به محل مورد نظر باشند.
بگفته وی، این روش سبب می شود که در حین فرآیند نصب اسکلت، تیرها بنا بهر دلیلی شامل باد یا ضربه یا غیره به پایین سقوط نکنند.
ناطقی الهی اشاره کرد: در این کلیپ ستون ها که نقش اصلی را در مقابل زلزله بر عهده دارند، در مقابل باد خوب عمل کرده و پایداری خودرا حفظ کردند ولی ما همیشه موظف به طراحی برای همه شرایط بحرانی در سازه هستیم.



1399/11/06
14:33:17
0.0 / 5
992
تگهای خبر: ساخت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی