مسیرساز
حجت نظری عنوان كرد:

شورا جوان فریبی كرد تا جوان گرایی

شورا جوان فریبی كرد تا جوان گرایی

مسیرساز: یك عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران از مصوبه امروز شورای شهر تهران در مورد افزایش سهم جوانان از مدیریت ها در شهرداری اظهار داشت: این مصوبه بیشتر جوان فریبی بود تا جوان گرایی.



به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، حجت نظری بعد از اتمام جلسه شورای شهر تهران در نشستی خبری با اشاره به تصویب كلیات لایحه ارتقاء سهم جوانان از مدیریت های شهری اظهار داشت: حدود دو سال است كه پیگیر مبحث افزایش سهم جوانان از مدیریت در شهرداری هستیم و قصد داشتیم فضا را بگونه ای فراهم نماییم كه جوانان فارغ از هر نگاهی در شهرداری تهران، رشد كنند و در مناصب مناسب مدیریتی، جایگاه داشته باشند.
وی اضافه كرد: مدیریت های كشور الان در اختیار نسلی است كه از آغاز انقلاب بودند. همان نسل جنگ را اداره كردند و همان نسل هم امروز كشور را اداره می كنند. ما فكر می كردیم امروز باید اتفاق متفاوتی در دوره پنجم مدیریت شهری رخ دهد و جوان تر ها كه علمشان بالاتر است و تجربیات مدیریتی متفاوتی دارند و همینطور از مدیریت های گذشته درس گرفته اند و تلاش می كنند متفاوت تر عمل كنند، وارد حوزه مدیریتی شوند و جدی تر، سریع تر این اتفاق در شهرداری بیفتد.
نظری با اشاره به اینكه از حدود یك سال و نیم پیش طرحی را به نگارش درآورده ایم كه برخی از همكارانمان آنرا امضاء كرده اند، خاطرنشان كرد: این طرح با تأخیر غیرعادی اعلام وصول شد و در حالیكه در اردیبهشت سال ۹۷ و در روز جوان این طرح آماده شده بود شهریور ماه اعلام وصول شد و با وجود آنكه یك فوریت آن به تصویب رسیده بود و طرح های یك فوریتی باید طی یك ماه مراحل تصویب را طی كنند، این اتفاق نیفتاد و در ایام پایانی آذرماه، كلیات آن به تصویب رسید كه برپایه آن شهرداری ملزم بود طی یك ماه لایحه افزایش مدیریت جوانان در شهرداری را به شورا عرضه كند كه این مورد با تأخیر مواجه گردید و اواخر تیرماه این لایحه به شورا رسید.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ارجاع این لایحه به كمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: از من برای حضور در جلسات دعوت می شد اما حق رأی نداشتم. در جریان این جلسات به نظر می آمد كه شهرداری چه در زمان معاونت دكتر شیخ در سمت معاونت توسعه منابع انسانی و چه در در دوره مظاهری تصمیمی برای اجرای این مصوبه ندارد.
وی با انتقاد از سقف سنی تعریف شده برای مدیران كه ۴۵ سال عنوان شده، تصریح كرد: پیشنهاد ما سقف سنی ۴۰ سال بود اما دكتر شیخ سقف ۵۰ سال سن را اعلام نمود و در نهایت كمیسیون به سن ۴۵ سال، رأی داد. در حالیكه شاخص جوانی مشخص است و برپایه شاخصهای ملی و بین المللی سقف جوانی ۳۰ یا ۳۵ سال است. تنها در یكی از مراجع سازمان ملل سقف ۴۰ سال عنوان شده است. ازاین رو عدد ۴۵ سال برای سن جوانی هیچ گونه مبنایی ندارد به نظر می آید مصوبه امروز شورای شهر بیشتر جوان فریبی بوده و ضد جوانان مصوبه ای داشته اند.
نظری با اشاره به پیشنهاد یكی از اعضای شورای شهر تهران در خصوص اینكه این مصوبه شامل مدیریت های آینده شود، اظهار داشت: بعد از طرح این پیشنهاد كه از سمت شهرداری به یكی از اعضا اعلام گردید و از جانب وی در صحن عنوان شد، عملا این مصوبه سبب افزایش سهم جوانان در مدیریت ها نمی گردد. طی این مدت انتصابات در شهرداری انجام شده و انتظاری كه از انتصابات آینده داریم در نهایت ۱۵ تا ۲۰ نفر است كه نسبت به دو هزار مدیری كه در شهرداری در رده های مختلف كار می كنند، این عدد جایگاهی ندارد. همینطور ضمانت اجرایی برای اجرای این مصوبه پیشبینی نشده و انتظار داشتیم این مورد در لایحه پیشبینی شود كه مسئولانی كه به درستی مصوبه شورا را اجرا نمی كنند، مشمول مجازات و مقررات تخلفات اداری شوند كه این مورد هم در نظر گرفته نشد.
عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش كه اگر مدیران این مصوبه را در حالیكه هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد، اجرایی نكند شورا چه ابزار نظارتی دارد؟ اظهار داشت: تنها ابزار نظارتی شورا تذكر به شهردار، سوال و استیضاح است كه اراده ای در این خصوص در شورا نمی بینم و عملاً این مصوبه از حیث انتفاع ساقط شد و ما با مصوبه ای بی اثر مواجه هستیم. می گویند بهترین تخریب، دفاع بد است و امروز شورا بدترین دفاع را از جوان گرایی كرد.
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا باید وجود لایحه ای كه هیچ گونه جزئیات و ساز و كار اجرایی در آن وجود ندارد، ضمانت اجرایی در آن پیشبینی نشده، جامعه آماری مشخص نشده و حتی در لایحه اولیه جوانان از مدیریت عالی حذف شده بودند، درخواست بازگشت لایحه به شهرداری داده نشد؟ تصریح كرد: همانطور كه یك سال و نیم طول كشید كه این لایحه به صحن شورا بیاید، اگر ما پیشنهاد بازگشت را مطرح می كردیم باز هم یك سال و نیم طول می كشید و این لایحه با جزئیات به صحن نمی آمد. ما تصمیم گرفتیم كلیات را به تصویب برسانیم و در پیشنهادات جزئیات را تكمیل و اصلاح نماییم. متأسفانه در جزئیات نقصها غالب شد و آنچه نباید به این لایحه اضافه و عملاً هیچ اتفاقی خوبی برای جوانان رخ نداد.
نظری خاطرنشان كرد: شهرداری تمام تلاش خویش را چه در معاونت قبلی و چه معاونت فعلی به كار گرفت تا با جوان گرایی مخالفت كند. درآمدی كه اخیراً از یكی از مدیران شهرداری گرفتم مشخص شد در ۵ ماه اخیر تعداد زنان در پست های مدیریتی كاهش یافته است و این اتفاق برای جوانان هم خواهد افتاد.
وی در مورد اینكه از میان مدیرانی كه به علت مصوبه اصلاح منع به كارگیری بازنشستگان از شهرداری خداحافظی كردند، چه تعداد جوان جایگزین آنها شدند؟ اظهار داشت: متأسفانه با عنایت به شرایط دشوار جامعه و تنگناهایی كه وجود دارد، جوان گرایی دغدغه ای دست چندم مدیران تلقی می شود و ترجیح می دهند اگر مدیر سالخورده ای از شهرداری رفت به جای اینكه جوانی را جایگزین آن كنند، مدیری كه سه چهار سال با مدیر قبلی اختلاف سنی داشته را جایگزین كنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انگیزه های سیاسی وی برای پیگیری این لایحه، تصریح كرد: بهتر است نیت خوانی نكنید. چه در زمان آقای نجفی، افشانی و حناچی، شهرداران مخالف نیروهای جدید به شهرداری بودند و واقعیت این است كه اگر این مصوبه اجرایی می شد، افرادی كه در زمان قالیباف به شهرداری وارد شده بودند در صف اول پست های مدیریتی قرار داشتند و تقلیل یك كنش نسلی به نگاه سیاسی درست نیست. همینطور من به تنهایی نمی توانستم این لایحه را از دستور خارج كنم و باید اراده ای جمعی در شورا وجود داشت كه چنین اراده ای را در میان اعضاء ندیدیم و برای همیشه میخی بر این تابوت كوبیدند و این لایحه را بگونه ای جمع كردند كه به جلسات بعدی نرسد. چینش آرا و تغییرات ورود و خروج اعضا در صحن هم این احساس را تداعی می كرد.

1398/06/24
16:03:03
5.0 / 5
4239
تگهای خبر: ابزار , تخریب , شهردار , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی