مسیرساز

به جای واگذاری بیمه بیكاری به كاریابی ها ساختار آن اصلاح گردد

به جای واگذاری بیمه بیكاری به كاریابی ها ساختار آن اصلاح گردد

به گزارش مسیرساز یك كارشناس بازار كار با تاكید بر لزوم بازبینی جدی در ساختار بیمه بیكاری اظهار داشت: معاونت روابط كار وزارت كار به جای واگذاری بیمه بیكاری به كاریابی ها، مقدمات اصلاح ساختار بیمه بیكاری در كشور را فراهم آورد.



حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با ایسنا، درباره واگذاری مبحث بیمه بیكاری به كاریابی ها ابراز عقیده كرد و اظهار داشت: در سال های گذشته به لحاظ كمی و كیفی تغییر خاصی در بیمه بیكاری انجام نشده و سازمان تأمین اجتماعی و دولت برای توسعه بیمه بیكاری و ارتقای سطح آن در حوزه كارجویان و بیكاران اقدام خاصی صورت نداده اند.

وی افزود: بررسی ها نشان داده است كه طی یك دهه گذشته تعداد كسانی كه بیمه بیكاری می گرفتند حدود ۲۰۰ هزار نفری است كه همواره اعلام می شود و یعنی اینكه دولت و سازمان تأمین اجتماعی برنامه ای برای تغییرات جدی در بحث كمیت و كیفیت بیمه بیكاری ندارند.

نیازمند اصلاح ساختار بیمه بیكاری هستیم

این كارشناس بازار كار با تاكید بر اصلاح ساختار بیمه بیكاری، اظهار داشت: معتقدم اول باید ساختار بیمه بیكاری مبتنی بر شرایط بازار و جمعیت فعال كشور مبتنی بر میزان اشتغال و بیكاری مورد بازبینی جدی قرار گیرد و این كار وظیفه معاونت روابط كار وزارت كار است.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینكه بیمه بیكاری بعنوان اهرم مؤثر در حوزه بازار كار مطرح نیست، اضافه كرد: متأسفانه بازار كار از زمانی كه تحت تأثیر تحریم ها و هدفمندی یارانه ها قرار گرفته نرخ بیكاری افزایش یافته و بیمه بیكاری نتوانسته بعنوان ابزاری مؤثر در حوزه روابط كار عمل كند. ما نیاز داریم كه هرچه سریع تر ساختار بیمه بیكاری را اصلاح نماییم.

منفك شدن منابع صندوق بیمه بیكاری و تأمین اجتماعی

به گفته این كارشناس بازار كار، یكی از موانعی كه سبب شده بیمه بیكاری ظرفیت لازم را برای پوشش بیكاران در كشور نداشته باشد، غیرقابل تفكیك بودن منابع صندوق بیمه بیكاری از صندوق بیمه تأمین اجتماعی بوده است؛ در حالیكه منابع آن باید جداگانه باشد تا دولت بتواند به شایستگی به كارجویان و بیكاران خدمت رسانی كند.

وی اظهار داشت: از گذشته تابحال به علل گوناگونی دولت از پرداخت سهم خود به صندوق تأمین اجتماعی خودداری كرده و این كارفرمایان بودند كه سه درصد سهم خویش را می پرداختند، بنابراین است كه دولت سرمایه گذاری لازم را برای وظایف حاكمیتی خود انجام نمی دهد و امكان توسعه خدمات بیمه ای به كارجویان روز به روز كاسته می شود.

اصلاح قانون تأمین اجتماعی مقدم بر قانون بیمه بیكاری

حاج اسماعیلی در پاسخ به این پرسش كه آیا برای اصلاح ساختار بیمه بیكاری نیازمند اصلاح قانون بیمه بیكاری هستیم؟ اظهار داشت: معتقدم اصلاحات قانون سازمان تأمین اجتماعی مقدم بر اصلاح قانون بیمه بیكاری است. هم اكنون صندوق بیمه تأمین اجتماعی بعنوان صندوقی فراگیر جمعیتی نزدیك به ۴۰ میلیون نفر را پوشش می دهد اما با بحران های عدیده ای روبه رو است و امكان اینكه ظرف چندسال آینده به ورشكستگی برود زیاد است بنابراین بحث صندوق بیمه تأمین اجتماعی مقدم بر بیمه بیكاری است و اگر مجلس هم علاقه ای به این كار داشته و طرحی تهیه نماید، سرانجام بهتری می یابد.

این كارشناس بازار كار با اشاره به اینكه خاطره خوبی از واگذاری ها در اموری كه جنبه حاكمیتی دارند، نداریم، اظهار داشت: به علت فساد، رانت، ارتباطات و تبعیض هایی كه در این گونه موارد دیده شده سفارش من این است كه بیمه بیكاری به كاریابی ها واگذار نشود. با اینكه در گذشته كاریابی ها در این زمینه مشاركت داشتند ولی به علت نبود سیستم نظارت قوی مشكلات و عوارضی برای صندوق بیمه بیكاری ایجاد كردند و گرفتار مشكل شدند.

جویندگان كار محروم از دریافت مقرری بیمه بیكاری

حاج اسماعیلی درعین حال با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن نیروهای بیكار در كشورهای خارجی، اظهار داشت: در كشورهای دیگر كارجویانی كه نتوانند شغلی پیدا كنند یا از كار بیكار شده باشند تا اشتغال به كار مجدد از حداقل ها برخوردار می شوند و تحت پوشش بیمه بیكاری قرار می گیرند. در كشور ما هم چنین امكانی پیشبینی شده ولی افرادی كه واجد شرایط و بهره مندی از مكانیسم حمایتی هستند نمی توانند از این مزایا استفاده كنند و در واقع مقرری بیمه بیكاری نصیب جویندگان كار نمی گردد.

وی در انتها خاطرنشان كرد: با عنایت به آنكه واگذاری امور مربوط به بیمه بیكاری به كاریابی ها با منابع مالی مرتبط می باشد، معتقدم این كار از راه هیأت های تشخیص و حل اختلاف و سازمان تأمین اجتماعی دنبال شود بهتر است تا اینكه به كاریابی ها واگذار شود.

به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، اخیراً زمزمه واگذاری امور مربوط به بیمه بیكاری به كاریابی ها شنیده شده و این امر مورد مخالفت خیلی از فعالان و كارشناسان حوزه كار قرار گرفته است. بر مبنای قانون بیمه بیكاری، بیمه شدگانی كه به علت حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله و آتش سوزی و بدون میل و اراده خود بیكار شده و آماده به كار باشند می توانند از مزایای بیمه بیكاری استفاده كنند.




1398/04/05
13:02:20
5.0 / 5
4262
تگهای خبر: ابزار , بازار , خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی