مسیرساز

تعاونی های زنان را دریابیم

تعاونی های زنان را دریابیم

مسیرساز: از نگاه خیلی از كارشناسان، تعاونی ها بهترین بستری هستند كه می تواند كارآفرینی و اشتغال زنان را توسعه دهد و از سرمایه ایرانی و تولید ملی حمایت كند.



به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، فراهم كردن امكان مشاركت آحاد مختلف جامعه بخصوص زنان بعنوان نیمی از جمعیت فعال كشور در تمام فعالیت های اقتصادی و اجتماعی یكی از اهداف و كاركردهای اساسی تعاونی ها به منظور دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار كشور است و به صورت حتم با مشاركت همه بخش ها و آحاد مردم، بستر سرمایه گذاری در جهت تولید فراهم می گردد.

در طول یك دهه گذشته تعاونی های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در كشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند. این تعاونی ها در گرایش های مختلفی اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت نموده و عمده تولیدات آن ها در حوزه های خدمات، صنایع غذایی، صنایع دستی، گلیم و فرش دستباف و كشاورزی است.

امروز سازمان های بین المللی، تشكیل تعاونی های زنان را بعنوان یكی از راهبردهای اساسی كاهش نابرابری های جنسی و افزایش مشاركت در كلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت ها سفارش می كنند؛ از آن گذشته ارتقای منزلت زنان در جوامع و تعاونی ها، همواره برای نهضت تعاون از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، به نحوی كه اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) در سال ۱۹۹۵ قطعنامه ای را به تصویب رساند كه در آن اعضای اتحادیه بر ضرورت برابری جنسیتی زن و مرد بعنوان اولویتی جهانی تاكید نمودند.

سید حمید كلانتری ـ معاون امور تعاونی های وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۱۰ هزار تعاونی زنان با عضویت بیش از یك میلیون نفر در كشور اطلاع داده و می گوید: زنان با تشكیل تعاونی می توانند به یك قدرت اقتصادی اثربخش تبدیل شوند و جامعه گسترده ای را تحت پوشش قرار دهند.

به گفته وی، زنان ۵۰ درصد جمعیت و یك سوم تعاونی های كشور را به خود اختصاص داده اند و با عنایت به اینكه در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی نقش به سزایی دارند، باید از ظرفیت های بالقوه آن ها به نحو شایسته بهره برد.



كلانتری اعتقاد دارد زنان در عرصه صادرات بخصوص صادرات غیرنفتی و صنایع دستی و فرش قابلیت های بسیاری دارند و اگر ساماندهی شوند و برای خود برند و بازار داشته باشند، در ارزآوری و اشتغالزایی كشور و توانمندسازی بانوان نقش اثرگذاری خواهند داشت.

در همین زمینه یك كارشناس حوزه كار و تعاون اعتقاد دارد بهترین راه تجمیع سرمایه های خرد زنان و آسان ترین بستر كسب و كار فعالیت های زنان، تعاونی است.

زهرا ممتاز در گفت وگو با ایسنا می گوید: امروز بیشتر زنان به دنبال تولید كسب وكارهای كوچك و خانگی در گرایش های متعددی همچون فرش، پوشاك، كیف و چرم و گیاهان دارویی هستند تا از این طریق كسب درآمد و به اقتصاد خانواده كمك كنند.

او تاسیس و راه اندازی تعاونی های زنان را گام موثری در جهت توسعه اقتصاد بخصوص اقتصاد خانواده دانسته و می گوید: با عنایت به اهمیت جایگاه زنان در اشتغال و كارآفرینی، تولید و تقویت تعاونی های بانوان باعث می گردد تا زنان در كنار مردان به تولید سرمایه و عرضه خدمات اجتماعی، اقتصادی و سایر فعالیت ها بپردازند.

به گفته این كارشناس حوزه كار و تعاون، یكی از مهم ترین موانع پیش روی بانوان، كمبود سرمایه كافی برای شروع كسب وكار است، در حالیكه با تشكیل شركت تعاونی می توانند با داشتن مهارت و روحیه جمعی و تجمیع سرمایه های اندكی كه دارند، یك كسب و كار موفق راه اندازی كنند.

از نگاه ممتاز، درصورتی كه جامعه زنان جویای كار با مزایای فعالیت های گروهی و كار جمعی آشنا و دستگاه ها به اجرای مزایای قانون بخش تعاون ملزم شوند، جهش اقتصادی در حوزه زنان و اشتغال پایدار به وجود خواهد آمد.



مریم میوه چی - كارشناس امور تعاون - هم با یادآوری حضور زنان در عرصه های مختلف به ایسنا می گوید: باوجود آنكه زنان همواره دوشادوش مردان حركت كردند اما هیچگاه این حضور به مشاركتی جدی تبدیل نشده بود؛ به نحوی كه زنان اغلب به ساده ترین كارها در پایین ترین رده ها اشتغال داشتند ولی طی سال های اخیر با تغییرات اجتماعی كه در كشور رخ داده، گرایش زنان به عرصه های دانش و مهارت، فناوری و كارآفرینی افزایش یافته و كیفیت اشتغال زنان را بهبود بخشیده است.

اشتغال زنان باعث بالا رفتن سطح درآمد و رفـاه خانواده و افزایش نرخ مشاركت در عرصه اقتصاد می گردد.او اشتغال زنان را باعث بالا رفتن سطح درآمد و رفاه خانواده و افزایش نرخ مشاركت در اقتصاد دانسته و می گوید: مشاركت زنان در گروههای تعاونی، علاوه بر رفع نیازهای اقتصادی باعث خودباوری و استقلال مالی زنان می گردد.

این كارشناس بخش تعاون، با اشاره به گسترش فعالیت زنان در قالب خود اشتغالی، مشاغل خانگی و كار در خانه می افزاید: زنان با ساماندهی فعالیت هایشان در قالب تشكل های تعاونی، به توانایی های خود در سطح كلان جامعه پی برده و در راه پویایی و شكوفایی قرار می گیرند.

وی رفع موانع و محدودیت های فعالیت تعاونی های زنان را خواهان شده و می گوید: نبود نقدینگی یكی از اشكالات عمده تعاونی های زنان است و حمایت بانك ها در اختصاص وام و تسهیلات ارزان قیمت به بقاء و ماندگاری آن ها در بازار كمك می نماید.

به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، صاحبنظران اقتصادی ورود به مباحث حوزه تعاون و فعالیت در قالب تعاونی ها را یكی از راهكارهای افزایش نرخ مشاركت زنان در عرصه های اجتماعی ـ اقتصادی و توانمندسازی آنان به شمار می آورند. تولید اشتغال، افزایش درآمد و زمینه سازی برای حضور زنان در فعالیت های گوناگون و تولید روحیه خودباوری از مهمترین كاركردهای تعاونی های زنان به حساب می آید. امروز مساله اشتغال زنان اهمیت بسیاری پیدا كرده و تعاون بستر مناسبی است كه به دور از تبعیض و با رعایت عدالت و برابری در سایه فرهنگ مشاركت عمومی، برای اشتغال شایسته زنان بوجود آمده و زمینه افزایش فعالیت سازنده این قشر مولد و كارآفرین را فراهم نموده است.




1397/06/13
16:51:22
5.0 / 5
4923
تگهای خبر: بازار , تولید , خدمات , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی