با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛
بهره برداری از اولین رادار پروازی بومی ایران در فرودگاه آبادان
به گزارش مسیرساز، خوزستان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از ساخت اولین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی آگاهی داد و اظهار داشت: این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی(ATSEP) شرکت فرودگاه ها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رسید.
محمد امیرانی شنبه سوم خرداد در مراسم بهره برداری همزمان از طرح های وزارت راه و شهرسازی در فرودگاه آیت الله جمی آبادان، ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالروز نصر عظیم خرمشهر، اظهار داشت: امروز به یُمن این مناسبت غرورآفرین، شاهد افتتاح و بهره برداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی و هوانوردی به ارزش بالاتر از ۶.۹ میلیون یورو هستیم.
وی با اشاره به پروژه های فرودگاهی قابل افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: امروز شاهد افتتاح پروژه در فرودگاه های بوشهر، امام خمینی، شاهرود، ایلام، شیراز، جیرفت، یاسوج و نیز مهم ترین پروژه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران یعنی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی نخستین رادار بومی فرودگاهی MSSR_MODE S فرودگاه آیت الله جمی آبادان هستیم که بمنظور افتتاح و بهره برداری از این پروژه ملی، در محل سایت رادار فرودگاه شهید آیت الله جمی آبادان حضور پیدا کرده ایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباب اهمیت پروژه بزرگ رادار فرودگاه آبادان، اظهار داشت: باتوجه به قدمت و فرسودگی سامانه های راداری کشور و ایجاد افزونگی و پیشرفت پوشش راداری در منطقه جنوب غرب، این سامانه راداری در فرودگاه آیت اله جمی آبادان، مورد بهره برداری قرار گرفت.
امیرانی بیان کرد: باتوجه به وجود تحریم های ظالمانه دشمن، برای این پروژه بزرگ به توان متخصصان و فرزندان این کشور اعتماد کردیم و مطالعه، طراحی و ساخت رادار بومی را از سال ۱۳۹۸ با مشارکت متخصصان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان، شروع کردیم.
وی با اعلان اینکه از سال ۱۴۰۲ عملیات سیویل وُرک (عملیات آماده سازی زیرساخت) و نصب و راه اندازی آنتن و سیستم رادار MSSR با تکنولوژی MODE S شروع شده است، اضافه کرد: از مرداد ۱۴۰۳ آزمون های فنی و عملیاتی مربوط به این پروژه، شروع و هم اکنون به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر آماده افتتاح و بهره برداری با دستور رئیس جمهور شد.
امیرانی با اشاره به مزایای رادار MSSR MODE S فرودگاه آبادان برای کشور، اظهار داشت: بومی سازی ساخت رادارهای MSSR فرودگاهی، پشتیبانی از سامانه راداری اهواز و افزایش پوشش راداری جنوب غرب کشور بمنظور پیشرفت ایمنی پروازهای داخلی و عبوری و استفاده از تکنولوژی MODE S با قابلیت آشکارسازی بهتر و دقیق تر بوده است که اطلاعات بیشتری از پرواز را در اختیار کنترلر ترافیک هوایی، قرار می دهد. این در حالیست که با این پروژه به میزان حدود ۸۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: این رادار در صورت بازاریابی مناسب، قابلیت فروش و خدمات بعد از فروش به کشورهای خارجی را خواهد داشت.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، پروژه رادار MSSR-Mode S فرودگاه آیت الله جمی آبادان رادار ثانویه با تکنیک پیشرفته (MSSR-Mode S) و میزان پوشش به شعاع بیش از ۴۵۰ کیلومتر است که تکمیل پوشش رادار در جنوب غرب کشور، افزایش ضریب ایمنی پروازها، افزایش ظرفیت پذیرش پروازهای داخلی و خارجی، بومی سازی تکنولوژی ساخت رادارهای هوانوردی، صرفه جویی بالاتر از ۳ میلیون یورویی با ساخت هر سامانه رادار و غلبه بر تحریم های ظالمانه در این زمینه از مزایای این رادار است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب