مسیرساز

شهرداری از تبلیغ تئاتر در سطح شهر حمایت می کند نگاه ویژه به نسل جوان

شهرداری از تبلیغ تئاتر در سطح شهر حمایت می کند نگاه ویژه به نسل جوان

مسیرساز: رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر نگاه ویژه مدیریت شهری در پشتیبانی از کارهای تئاتری در سطح شهر تهران تاکید کرد.


خبرگزاری مهر -گروه هنر-فریبرز دارایی؛ در فروردین سال ۱۴۰۴ طرح توسعه تماشاخانه ایران شهر به عنوان یکی از مجموعه های حرفه ای تئاتر که تحت مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است با حضور شهرداری تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوستان هنرمندان تهران شروع و کلنگ راه اندازی ۳ سالن جدید تئاتری از طرف شهرداری تهران زده شد. این اتفاق بهانه ای شد تا در گفتگویی با مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به روند فعالیت این سازمان طی ۳ سالی که باقری ریاست آنرا برعهده داشته بپردازیم. رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره ی روندی که سازمان طی ۳ سال قبل طی کرده، چشم انداز و برنامه هایی که برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری و پشتیبانی از کارهای هنری خصوصاً تئاتر داشته است و فراهم کردن امکان استفاده از تبلیغات شهری در سطح تهران برای کارهای تئاتری، صحبت کرد. در تاریخ ۲۵ فروردین قسمتی از این گفتگو که به طرح توسعه تماشاخانه ایران شهر اختصاص داشت بصورت جداگانه در خبرگزاری مهر منتشر گردید و در ذیل قسمتی از گزارش مسیرساز به نقل از مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بصورت مکتوب و بخشی نیز بصورت فایل تصویری انتشار یافته است. * امور و کارهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری طی ۳ سالی که ریاست سازمان را بر عهده داشتید به چه شکل بوده است و چه روندی را طی کردید؟ مهرداد باقری: ۳۰ سال پیش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای پیگیری کارهای فرهنگی و هنری با تمرکز بر مراکز فرهنگی شهر شکل گرفت و در طول این ۳۰ سال مجموعه های فرهنگی نیز به لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کردند و سازمان فرهنگی هنری شهرداری متولی بهره برداری، برنامه ریزی و کارهای فرهنگی و هنری است. ۳ سال است که ریاست این سازمان را بر عهده دارم. بعضاً مجموعه هایی که در شهر تهران به عنوان مجموعه های فرهنگی و هنری به بهره داری رسید، از شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری عمر بیشتری دارند و مجموعه هایی هم جدیدالتأسیس هستند و راه اندازی این مجموعه ها کماکان در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که نیازی طبیعی است. باید این زیرساخت ها را برابر با ظرفیتی که داریم در شهرداری توسعه دهیم. به صورت طبیعی چون تهران پایتخت و همین طور کلان شهر است و همین طور الهام بخشی برای سایر شهرهای کشور دارد، این اتفاق باید به لحاظ کیفی در سطح بالایی رخ دهد و تمام تلاش ما در ۳ سال قبل این بوده که این مجموعه ها در شأن مردم شهر تهران و هنرمندان شهر تهران شکل بگیرند.
نخستین راهبردی که از ۳ سال پیش در سازمان انتخاب شد، مولدسازی ظرفیت ها بود. دارایی هایی که در شهر تهران در سالیان دور یا نزدیک راه اندازی شده بود در طی زمان گرفتار افت کیفیت شده بود و باید با پیشرفت سطحی کیفی مجموعه ها بازدهی و راندمان آنها در شأن روزگار امروز ما افزایش پیدا می کرد برای اینکه با مولدشدن این مجموعه ها بخش زیادی از نیاز مخاطبان پوشش داده می شد. ایجاد ظرفیتهای جدید هم مرحله بعدی بود. امروز در وضعیتی قرار داریم که مراکز موجود بطور کامل و بصورت شبانه روزی در خدمت مردم و مخاطبان و هنرمندان هستند. * سازمان فرهنگی هنری شهرداری بواسطه فرهنگسراهایی که در مناطق مختلف شهر تهران دارد می تواند فعالیت و تأثیرگذاری بالایی در حوزه فرهنگی و هنری داشته باشد برای اینکه هیچ سازمان و نهاد فرهنگی تا این اندازه مرکز و سخت افزار در نقاط مختلف شهر تهران در اختیار ندارد. فرهنگسراها در دوره هایی گرفتار رخوت شده بودند و فعالیت هایشان اثرگذار نبود. شما طی ۳ سالی که در سازمان حضور دارید چه برنامه ای برای احیا و تقویت فعالیت فرهنگسراها مدنظر قرار دادید؟ اصلی ترین دارایی هر مجموعه ای جایگاهی است که میان مردم می تواند داشته باشد. شبکه مویرگی مراکز فرهنگی و هنری که در شهر تهران در اختیار سازمان هست در کنار اعتمادی که مردم به این مجموعه ها دارند، همین طور تعدد این مراکز اصلی ترین سرمایه از حیث دارایی های سازمان در کنار سرمایه انسانی سازمان شامل هنرمندان و کارشناسان است. شاید هیچ سازمانی از نظر میانگین نیروی انسانی متخصص و مجرب در حوزه فرهنگ و هنر این میزان، معدل و استعداد را در خود نداشته باشد. مجموعه های فرهنگی ما به لحاظ آمار امروز بعد از ۳ سال از حیث کمی با جهش چندبرابری، مخاطبان بیشتری را درگیر خود کرده است. با مولدسازی انجام شده و ایجاد و تکمیل زیرساخت ها در این دوره مدیریت شهری به جد از نظر زیرساختی به حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است. این روند موجب شد تا مجموعه ها در طول شبانه روز در خدمت مخاطبان باشند و ما با چندین برابر مخاطب و حجم مخاطب مواجه هستیم. به صراحت می توان گفت درهای مراکز فرهنگی امروز به روی مردم باز است و مجموعه ها از حالت اداری خارج شده و در تمام طول شبانه روز در خدمت مردم هستند. ضمن این که مجموعه ها در خدمت متقاضیان انجام کارهای فرهنگی و هنری هستند و این اتفاق بسیار خوبی است. * نسل جدیدی که در حوزه فرهنگ و هنر پرورش پیدا می کند و از دانشگاه فارغ التحصیل می شود در یک بلاتکلیفی برای کارها و اشتغال به سر می برد. آیا راهکاری درنظر گرفته شده که این نیروهای جوان بتوانند در مجموعه ها و مراکز مختلف فرهنگی و هنری مشغول بکار و فعالیت شوند؟ جالب است که به این نکته اشاره نماییم این انتظار نسل جدید از مراکز مختلف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد. نسل جوان انتظار دارد بواسطه این مراکز مرحله اول حرفه ای شدن خودرا طی کنند. وقتی به سابقه سازمان و حال حاضر آن نگاه کنید شاهد هستید که انبوهی از کارشناسان و مدیران سازمان کسانی هستند که از یک مجموعه و دانشگاه فارغ التحصیل شده و برای خدمات فرهنگی به فرهنگسراها مراجعه نموده اند و کم کم در فرهنگسراها، نگارخانه ها، خانه های فرهنگ، موزه ها و کتابخانه ها رسوب کرده یا به مجموعه های فرهنگی و هنری دیگر مهاجرت کرده اند. در دوره ی جدید برای بسط و توسعه کارهای فرهنگی و هنری و ارائه خدمات شبانه روزی به مخاطبان در مناطق مختلف شهر تهران چاره ای جز این وجود ندارد که با نسل جوان دست بدهیم و اجازه کار و کارهای فرهنگی و هنری را به آنها بدهیم. با این اجازه امکان فعالیت فرهنگی و هنری برای نسل جوان تسهیل و به این واسطه ارتباط با مخاطبان نیز تسهیل می شود. نسل جوان کارهایی متناسب با ذائقه مخاطب امروز تولید می کنند. در ۳ سال قبل به جد این امر پیگیری شده است. * در دورانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری رویدادهای فرهنگی و هنری قابل توجهی برگزار می کرد. زمانی رپرتوآرهای تئاتر کودک و نوجوان توسط شهرداری برگزار می شد یا جشنواره های تئاتر شهر، تئاتر کانون ها و تئاتر بانوان را برگزار می کرد که این جشنواره به مرور زمان فراموش شدند. آیا برنامه ای برای احیای این رویدادها دارید؟ شهرداری تهران سابقا کارنامه درخشانی در پرداختن به این حوزه ها داشت. در این دوره از مدیریت شهری برمبنای مسأله شناسی ایجاد زیرساخت ها و مولدسازی زیرساخت های موجود باید در اولویت قرار می گرفت که این دوره از شهرداری دراین خصوص کارنامه قابل قبولی دارد که نمونه آن طرح توسعه تماشاخانه ایران شهر است. همه این اقدامات برای این است که هنرمندان فعالیت کنند و مردم نیز از این کارها بهره مند شوند. قسمتی از مطرح بودن نام سازمان در میان هنرمندان به سبب جشنواره های استاندارد و با کیفیتی بود که برگزار می شد. در دوره ی جدید هم بخش جدی ای از این جشنواره در قالب ۱۱ جشنواره سازماندهی و دبیرخانه ها فعال گردیده است. جشنواره تئاتر شهر امسال با افزوده شدن بخش تئاتر کودک و نوجوان انجام می شود. جشنواره های کاریکاتور، طنز، سرود و جشنواره های متفاوت دیگری هم در سال ۱۴۰۴ برگزار می گردد و امسال سال احیای جشنواره هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. * فعالان فرهنگی و هنری خصوصاً در عرصه تئاتر در حوزه تبلیغات شهری با مشکلات مختلفی مواجهند. این توقع از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد که باتوجه به هزینه های بالای تولید تئاتر و اقتصاد ضعیفی که این هنر دارد امکان تبلیغات شهری برای تئاتر برقرار شود. آیا برنامه ای برای حمایت در حوزه تبلیغات تئاتری در سطح شهر تهران از اجراها و کارهای گوناگون تئاتری دارید؟ شاید این مطالبه در جواب اقدامی باشد که در ۲ سال قبل در شهرداری تهران در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی رویدادهای هنری خصوصاً تئاتر انجام شده است. طی سالیان زیادی بصورت موردی برخی رویدادهای هنری از تبلیغات شهری برخوردار بودند. در سالیان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ علاوه بر حوزه هایی که به طور معمول پوشش داده می شدند نظیر جشنواره های فیلم و تئاتر، حوزه های موسیقی و تئاتر نیز از امکان تبلیغات شهری برخوردار شدند. اهالی تئاتر و موسیقی نیز بازخوردهای بسیار خوبی به این امکان نشان دادند. شهردار تهران در موضوع اطلاع رسانی کارهای هنری بطورکامل در کنار هنرمندان قرار گرفته و تاکید دارد که سویه شهرداری به سوی تبلیغ کارهای فرهنگی و هنری باشد. تقاضای هنرمندان تئاتر برای تبلیغات آثارشان در سطح شهر تهران حتما مورد توجه قرار می گیرد و تمام تلاش مان بر این است حداکثر توان مان را برای تبلیغ این کارها اختصاص دهیم. * دایره فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بسیار گسترده است اما هیچ وقت بودجه مناسبی در اختیار ندارد. همیشه این انتظار وجود داشت که سازمان از بودجه ای برخوردار باشد که بتواند به لحاظ مالی نیز از کارها و هنرمندان حمایت کند. وضعیت بودجه سازمان به چه شکل است و آیا شاهد افزایش بودجه خواهیم بود یا نه؟ مجموعه کارهای سازمان فرهنگی و هنری در سنوات مختلف تحت تأثیر وضعیت بودجه بوده است. در دوره ی جدید مدیریت شهری به سازمان فرهنگی و هنری توجه ویژه ای شده و بودجه مصوب سازمان طی ۳ سال اخیر با جهش روبه رو شده است. البته در تمام نهادها در عرصه فرهنگ با مظلومیت از حیث بودجه ای مواجه هستیم. تثبیت ردیف های بودجه ای، تثبیت زیرساخت های اداری، برنامه ریزی و بودجه ای سازمان بعد از سنوات طولانی در این دوره مدیریت شهرداری و شورای شهر تهران صورت گرفت.


منبع:

1404/02/01
10:02:50
5.0 / 5
97
تگهای خبر: استاندارد , تولید , خدمات , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است : ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۴

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی

مسیرساز، راهنمای جامع شما در دنیای حمل و نقل و جاده‌سازی ، آخرین تحولات و اخبار