معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر عنوان كرد
باید بنادر مناسب و به روز داشته باشیم
به گزارش مسیرساز، معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: برای توسعه دریامحور به توسعه بنادر مناسب و به روز باید به تأمین ناوگان دریایی در قسمت تجاری و نظامی دقت نماییم.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه دریا محور را برای مبادرت به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند که بعضی از این محورها شامل سیاستگذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی، توسعه فعالیتهای اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران، تسهیل و توسعه سرمایه گذاری و مشارکت داخلی و خارجی، افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با تشکیل و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و... است.
در این راستا سید علی استیری_معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی - در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دسترسی به دریا خصوصا آب های آزاد برای هر کشوری موهبت الهی است، اظهار داشت: توسعه دریا محور برای کشوری که چند هزار کیلومتر ساحل در شمال و جنوب دارد یک مزیت است و ما از این جهت پتانسیل های خوبی در کشور داریم.
وی ضمن اشاره به این که در توسعه دریامحور باید به چند محور توجه بیشتری شود، اظهار داشت: از نظر پتانسیل طول سواحل در شرایط خوبی هستیم و پتانسیل های بالقوه بسیاری داریم که باید بالفعل شود.
این کارشناس حوزه دریایی افزود: محور دیگر توسعه بنادر است و در این خصوص هم نیازمند بنادر مناسب و به روز هستیم.
استیری خاطرنشان کرد: محور سوم تأمین ناوگان دریایی در قسمت تجاری و نظامی است تا بتواند قدرت منطقه ای و محافظت از ناوگان تجاری را برای کشور فراهم آورد.
وی در ادامه اظهار داشت: بنادر خوبی همچون بندرامام، بندرشهیدرجایی داریم و بندر چابهار هم در دست توسعه است و به تازگی هم صحبت از بندر جاسک است. معتقدیم سرمایه گذاری های خوبی در این بخش شده ولی باید کم و نقصان ها تکمیل شود تا بتوان از آن بهره برداری نمود.
معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به این که در قسمت توسعه ترانزیت از نظر پتانسیل سخت افزاری کمبودی نداریم، اظهار داشت: این یعنی زیرساخت های سخت افزاری مناسب هستند اما آن برنامه های نرم افزاری و مدیریتی که بتواند پتانسیل بالقوه را بالفعل کند، شکل نگرفت.
وی در پاسخ به این که چه موانعی بر سر راه توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی وجود دارد؟ اظهار داشت: برای ترانزیت صرف داشتن زیرساخت های سخت افزاری مانند بنادر مناسب، راه آهن، جاده و... کافی نیست و باید شرکتهای بین المللی و فورواردر(فورواردر شخص یا شرکتی است که بعنوان واسطه بین صاحب بار (مشتری) و شرکت حمل و نقل دریایی (ناوبر) فعالیت می کند. فورواردر مسئول ترتیبات لازم برای حمل و نقل بار از مبدأ به مقصد است، همچون بسته بندی، بارگیری، تخلیه، انبارداری و امور در ارتباط با ترانزیت. همینطور فورواردر مسئول دریافت مجوزها، تأمین اسناد لازم و رفع هرگونه مشکلات گمرکی هم است.) حضور داشته باشند که مسئولیت مبدا تا مقصد حمل و نقل کالا را بر عهده بگیرند اما متاسفانه این مورد در کشور ما شکل نگرفته و قدم اول اینست که شرکت ها وارد کار شوند و مسئولیت بپذیرند.
منبع: masirsaz.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب