مسیرساز
گزارش مسیرساز؛

تلاش نافرجام برای کنترل ترافیک اول مهر در پایتخت

تلاش نافرجام برای کنترل ترافیک اول مهر در پایتخت

به گزارش مسیرساز، با وجود آنکه ستاد بازگشایی مدارس جلسات گوناگونی را برای چگونگی کنترل ترافیک اول مهر در تهران برگزار کرد اما ترافیک تهران کنترل نشد و معابر با تردد سنگین خودرو ها مواجه بودند.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ هر سال با شروع فصل پاییز و شروع سال تحصیلی ترافیک محورهای شهر تهران چند برابر می شود و حجم زیادی از خودرو های شخصی وارد معابر و خیابان های پایتخت می شوند. اما از حدود یک ماه پیش ستاد بازگشایی مدارس جلساتی برای مدیریت بحران ترافیک اول مهر برگزار و برنامه ریزی های گوناگونی را برای چگونگی روان کردن حجم تردد خودرو ها در سطح پایتخت تدوین کرد؛ برنامه هایی که البته مطابق با مشاهدات عینی نتوانستند گره کور ترافیک تهران در اول مهر را باز کنند. برای حل مشکل ترافیک اول مهر تصمیم بر این شد تا ساعت کاری ادارات شناور شود اما با وجود این که برای نخستین بار طرح شناور شدن ساعت کاری و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان به تصویب رسید اما باز هم مشکل ترافیک تهران حل نشده باقی ماند. علاوه بر شناور شدن ساعت کاری ادارات و حتی مدارس مدیریت شهری از ورود اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اطلاع داد تا این اتوبوس ها بتوانند کمی از بار ترافیک خیابان های تهران را بکاهند و حجم مسافران را در حمل و نقل عمومی را تقسیم کنند اما متأسفانه وعده ورود بیشتر از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی هم تا ابتدای مهرماه محقق نشد.
گره های ترافیکی تهران با وجود تمام پیشبینی ها بعد از دو سال از انتشار کرونا سال جاری مدارس به صورت حضوری کار خویش را آغاز کردند و پیشبینی می شد که ترافیک ابتدایی پاییز افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد اما با عنایت به این پیشبینی ها احتمالا به علت این که در هفته ابتدایی مهرماه تعطیلات زیادی را پیش رو داریم شاهد این بودیم که ترافیک در محدوده طرح ۱۰ درصد و در مجموع سطح شهر ۱۵ درصد افزایش داشت. مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران اظهار داشت: بر مبنای نقشه های ترافیکی تا ساعت ۸ بامداد امروز، ترافیک نسبت به سالهای گذشته در محدوده طرح ترافیک ۱۰ درصد بود اما در مجموع در سطح شهر ۱۵ درصد افزایش ترافیک داشته ایم. برآورد ما اینست که در هفته اول مهر که عمده مراکز آموزشی یادگیری از راه دور دارند و همینطور تعطیلات پیش رو، ترافیک حدود ۲۰ درصد افزایش یابد. اما عدم مدیریت ترافیک پایتخت و راه بندان شدید در نقاطی که حتی بعنوان گره های ترافیکی هم شناخته نمی شوند یکی از بزرگترین چالش هایی بود که بامداد امروز به وقوع پیوست. باید تا نهم مهرماه برای اظهارنظر در ارتباط با ترافیک منتظر ماند سرهنگ علی همه خانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی در خصوص این که وضعیت ترافیکی امروز پایتخت در روز بازگشایی مدارس چگونه، بوده است، اظهار داشت: وضعیت ترافیکی مهرماه سال جاری با عنایت به این که بازگشایی مدارس کامل اتفاق نیفتاده است در مقایسه با سالهای پیش از کرونا مناسب تر بوده است. وی ادامه داد: با عنایت به این که مدارس از دوم مهرماه با عنایت به تعطیلات پیش رو و عدم سختگیری مدارس برای حضور دانش آموزان در کلاس به صورت کامل بازگشایی نشده اند، شاهد ترافیک واقعی بازگشایی مدارس در تهران نبودیم. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران اظهار داشت: در نتیجه حالا زمان مناسبی برای اظهار نظر در ارتباط با ترافیک اول مهر نیست و باید تا نهم مهرماه که بازگشایی مدارس به صورت کامل رخ می دهد منتظر باشیم. همه خانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص این که آیا تغییر ساعت طرح ترافیک و شناور شدن ساعات ادارات می تواند تأثیری در کاهش ترافیک پایتخت داشته باشد یا خیر اظهار داشت: این تغییرات مؤثر است اما امروز زمان مناسبی برای اظهار نظر در این موارد نیست چونکه باید اجازه داد زمان بگذرد و شرایط واقعی کاری و تحصیلی در کشور اجرا شود تا بتوان نسبت به ترافیک اظهارنظر واقعی کرد. او در آخر اظهار داشت: اما در کل باید گفته شود دوم مهرماه سال جاری وضعیت ترافیکی مناسب تری نسبت به روز بازگشایی مدارس در سالهای گذشته از کرونا را در تهران تجربه کردیم.
وعده رسیدن اتوبوس های جدید به تهران محقق نشد مشاهدات میدانی نشان داده است که گره های ترافیکی و راه بندان خودرو ها در خیلی از محورهای مواصلاتی بسیار شدید بوده است و ستاد بازگشایی مدارس هم با وجود جلسات مختلف و برنامه ریزی های گوناگونی هم که کرده بود نتوانست از حجم ترافیک تهران بکاهد. هرچند که گفته شد شناور بودن ساعت اداری کارمندان می تواند منجر به کاهش ترافیک شود اما امروز شاهد این بودیم که حتی با وجود این که مدارس به صورت کامل بازگشایی نشده اند و برخی از خانواده ها هنوز در تعطیلات به سر می برند اما باز هم ترافیک بسیار گسترده تهران را در بر گرفته بود. علاوه بر موارد گفته شده عدم تحقق ورود خودرو های جدید اتوبوسرانی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی هم یکی از مهم ترین مواردی است که منجر به افزایش ترافیک سطح شهر تهران می شود. البته باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی ورود اتوبوس های جدید به پایتخت محقق می شود و آیا این اتوبوس ها می توانند بار ترافیکی پایتخت را کاهش دهند یا خیر؟


منبع:

1401/07/03
13:57:49
5.0 / 5
29
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی