مسیرساز
در جلسه امروز شورای شهر چه گذشت؛

ابهامات لحظه برخورد قطارهای مترو روشن شد

ابهامات لحظه برخورد قطارهای مترو روشن شد

به گزارش مسیرساز در جلسه امروز شورای شهر جزئیات حادثه برخورد قطارهای مترو بررسی و علل مختلف این حادثه از جانب مسئولین حوزه حمل و نقل عنوان شد.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، جلسه بامداد امروز شورای شهر با حضور اکثریت اعضا و با محوریت بررسی حادثه اخیر برخورد دو قطار مترو اجرا شد. در ابتدای این جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر نسبت به ضرورت آمادگی تهران در مقابل وقوع زمین لرزه سخن گفت و سپس اعضا به مطرح کردن تذکرات خود پرداختند. سپس مهدی اقراریان طی تذکری به شهردار تهران نسبت به ضرورت عرضه گزارش واریز واحدهای اجرایی به خزانه شهرداری، به شهردار تهران تذکر داد. سپس احمد علوی عضو شورای شهر در تذکری، علت ناکارآمدی خیلی از طرح های شهرداری و شورای شهر را بی توجهی به حقوق ذی نفعان در تدوین طرح ها و دانست و اظهار داشت: تا آن زمان که این مشکل در طرح ها رفع نشود شاهد بروز حوادث مختلف مانند آتشسوزی بازار گل هستیم. وی ادامه داد: متاسفانه ما در طرح ها حقوق ذی نفعان را در نظر نگرفته ایم و بیشتر به فکر خودمان بودیم.وجود ۱۲۹ ساختمان پر خطر در تهرانسپس مهدی پیرهادی طی تذکری از وجود ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در سطح شهر تهران که از پلاسکو هم خطرناک تر و بحران آفرین تر هستند اطلاع داد و گفت: اگر به اینها توجه نشود اساسا یک حادثه و بحران دیگری به وقوع خواهد پیوست و جلوی آنرا نمی توانیم بگیریم. وی ادامه داد: باآنکه شهرداری تهران متولی این مساله نیست اما این حقیقت در تهران وجود دارد، که در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان شناسایی شده پرخطر و ۲۳ هزار و ۱۸۹ ساختمان میان خطر داریم.پرونده پلاسکو هنوز باز استسپس ناصر امانی طی تذکری اظهار داشت: یکی از خصوصیت های تهران را ناپایداری و ناایمنی است. حوادثی که طی روزهای گذشته هم برای تهران رخ داد، نشان داد که تهران همچنان در معرض خطر است و ظاهراً مقرر است ساختمان های ناایمن بعد از آتشسوزی و حادثه پلمب شوند و اراده ای برای رسیدگی به آنها قبل از وقوع حادثه وجود ندارد. امانی بیان کرد: یکی از وظایف شهرداری اقدام برای جلوگیری از وقوع حادثه برای شهر است. وی با اعلان اینکه در یک دور باطل قرار داریم، گفت: حادثه پلاسکو سال ۹۵ رخ داد اما هنوز پرونده آن بسته نشده و هنوز مقصر اصلی و رای نهایی آن صادر نشده است.در لحظه برخورد قطارهای مترو چه اتفاقی رخ داد؟در ادامه این جلسه مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با حضور در صحن شورای شهر، با توضیح درباره حادثه اخیر برخورد دو قطار در خط ۵ مترو تهران اظهار داشت: قطار مقصر قبل از ورود به ایستگاه سرعت بدون مجوز داشته و راهور برای جلوگیری از ترمز اضطراری سیستم atp را قطع می کند و وارد ریل می شود تا مسافرگیری را انجام دهد. وی ادامه داد: سپس چراغ فرمان قرمز بوده و وی باید منتظر عبور قطار بعدی می مانده این در حالیست که بدون توجه به چراغ قرمز، وارد ایستگاه می شود. معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: حدود ۴۹۰ متر قبل از ورود قطار دوم به ایستگاه سیستم ترمز اضطراری وی فعال می شود و کاهش سرعت رخ می دهد و در ایستگاه حدود ۳۰ کیلومتر سرعت داشته که در نهایت دو قطار با هم برخود می کنند. قطار دیگری هم در حرکت بوده که خوشبختانه متوقف می شود و از حادثه بعدی جلوگیری می شود. شفیعی گفت: بر مبنای مجموع بررسی ها در کمیسیون سوانح، راهبر ۵ خطا را به صورت همزمان انجام داده و بنظر می رسد در زمان حادثه تمرکز کافی را نداشته است. این خطاها شامل سرعت غیرمجاز، دومی قطع سیستم ATP سوم عبور از چراغ قرمز، چهارم بی توجهی به سوزن و پنجم توقف بی جا است. وی بیان کرد: برخی اشکالات فنی و ضعف در سیستم سیگنالینگ هم همچون عوامل این حادثه است. ازجمله ضعف های این سیستم هم امکان قطع atp توسط راهبر است که منجر به برخورد قطارها شده است. معاون حمل و نقل شهرداری تهران عنوان کرد: برخی مشکلات فرآیندی در زمینه آموزش و کنترل راهبران هم وجود داشته و ضعف حفاظت فیزیکی خط ۵ و احتمال صدمه به تجهیزات هم وجود دارد. اشکال زمینه ای دیگر برای این حوادث هم فرسودگی موجود در سیستم ناوگان مترو، است. سیستم های سیگنالینگ مترو حدود ۲۰ سال قدمت دارد و ما حداقل های این سیستم را نداریم. بعلاوه حدود ۴۰ درصد قطارهای این خط احتیاج به اورهال دارند و برخی قطعات سال هاست که خریداری نشده و حتی انبارها برای برخی قطعات خالی است.فرسودگی مترو جدی استسپس مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با توضیح درباره این حادثه اظهار داشت: فرسودگی تجهیزات ما بسیار جدی است و بعنوان مثال چرخ های قطارها به صورت جدی فرسوده است. وی ادامه داد: نسبت به نیروی پلیس کمبود داریم و ۴۰ ایستگاه در زمینه حفاظت کمبود دارد. از طرف دیگر مراکز فرمان ما یکپارچه نیست و ۲۰ سال است که مرکز فرمان ما احتیاج به اورهال دارد. بحث حریق در مترو بمراتب مهم تر و نگران کننده تر از بازار گل است و باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد. شایسته بیان کرد: چارچوب شرکت مترو احتیاج به بازنگری دارد. زیر ساخت و توسعه مگر چقدر کار دارد؟. ما احتیاج به توسعه و افزایش کیفیت مترو در شهر تهران داریم و باید منابع را از هر جایی حفظ و دراین زمینه مصرف نماییم. حدود ۱۰۰ عدد از پله برقی های مترو احتیاج به تعویض دارد. بعلاوه اجرای تعهد دولت برای حمل و نقل ضروری می باشد. شایسته بیان کرد: البته هم اکنون با روش دیگری درحال حرکت به سمت استفاده از ظرفیت های داخلی برای توسعه مترو هستیم. از طرف دیگر ما ۸ هزار پرسنل داریم اما در جای مورد نیاز نیروی متخصص کافی نداریم. یکی از برنامه های ما تعمیر قطعات راهبردی و نیازهای عاجل است که باید تا هم اکنون تأمین می شد. البته شهردار تهران دراین زمینه فرمان داده اند اما ناهماهنگی های داخلی برای تأمین منابع وجود دارد. وی ادامه داد: بحث روشنایی امری جدی است این در حالیست که متروی ما تاریک و بی روح است و باوجود توسعه تهران، در حوزه فرهنگی و زیبایی عقب هستیم. از اسفند و فروردین ماه در صورت عدم وقوع مشکلی، دوران تحول و پیشرفت را رقم می زنیم و بحث های در رابطه با فناوری را رقم خواهیم زد. وی عنوان کرد: امیدوارم با تولیدات بومی، در دوران تحول دوم مترو را توسعه بخشیم. بعلاوه یکی از بحث های جدی قطارها، بحث پایانه ها است و در صورت افزایش قطارها هم باید پایانه ها را افزایش دهیم. بعد از توضیحات مسئولین حوزه حمل و نقل درباره این حادثه، اعضای شورا نظرات خویش را نسبت به توضیحات آنها مطرح نمودند.آغاز تحقیق و تفحص از حادثه متروپرویز سروری نایب رییس شورای شهر از آغاز تحقیق و تفحص برای این حادثه اطلاع داد و اظهار داشت: ما انباری پر از قطعات را تحویل دوستان دوره قبل دادیم این در حالیست که گزارشات امروز درباره وضعیت انبارها نگران کننده است و باید ترک فعل دوستان گذشته پیگیری شود. شهرداری باید به سرعت اولویت بندی کرده و موضوعات در رابطه با جان شهروندان را در اولویت قرار دهد. وی اشاره کرد: برای جلسه آینده تحقیق و تفحصی در مبحث مترو انجام خواهیم داد. سپس نرجس سلیمانی عضو شورای شهر با طرح پرسشی از شایسته، با اشاره به توافق اخیر شرکت بهره برداری مترو تهران و اسنپ اظهار داشت: با چه امتیازی این توافق انجام شده و جزئیات آن چگونه است. در ادامه مهدی پیرهادی اظهار داشت: از شهردار تهران می خواهم با توجه به بودجه مصوب اصلاحی شهرداری و مدت باقی مانده تا آخر سال و باتوجه به مصوبات شورای شهر در زمینه توسعه حمل و نقل شهری، نسبت به توسعه و تجهیز ناوگان عمومی اقدام نماید.مترو دربار شاهی نیستدر ادامه مهدی چمران اظهار داشت: از دوستان مترو می خواهم این سیستم تشریفاتی در مترو را حذف نمایند. اینجا یک شرکت مترو است نه دربار شاهی و نیازی به این همه تشریفات در مترو وجود ندارد و باید این مساله اصلاح گردد. در ادامه شایسته در پاسخ به اعضای شورای شهر اظهار داشت: ما با مطرح کردن مشکلات قصد ایجاد بی اعتمادی نداریم اما این حقیقت وضعیت موجود است. از ۱۶۰۰ راهبر مترو حدود نیمی از افراد معاینات پزشکی را انجام نداده اند. در سیستم جذب راهبری مسائلی داریم و تعداد راهبران از دو نفر به یک نفر کم شده است. وی ادامه داد: هم اکنون یک دوربین در انبارهای ما وجود ندارد این در حالیست که حتی در سوپر مارکت ها هم دوربین وجود دارد. هم اکنون ۵۰ رام قطار عاجل نیاز داریم و ۵۰ قطار دیگر در مرحله دوم و ۷۰۰ واگن هم نیاز داریم. در نهایت هم به سبب طولانی شدن روند بررسی حادثه برخورد قطارهای مترو، اعضای شورای شهر فرصت بررسی دیگر دستورات جلسه را پیدا نکردند و جلسه شورای شهر به انتها رسید.

1400/10/05
20:33:21
5.0 / 5
652
تگهای خبر: بازار , تولید , حمل و نقل , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی