مسیرساز
اسلامی:

بورس سیمان، گروگان گرفتن مردم است

بورس سیمان، گروگان گرفتن مردم است

مسیرساز: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ورود سیمان و فولاد به بورس یک نوع گروگان گرفتن مردم است که با این قضیه مخالفم و اعضای دولت هم با من هم نظر هستند.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره گرانی های اخیر سیمان و فولاد اظهار نمود: متاسفانه در کشور ما ازهر مشکلی که پیش می آید برخی افراد سوءاستفاده می کنند. این قطعی برق که به دلیل کمک به زندگی مردم صورت گرفت همزمان شد با اقدامی که دولت هیچ نقشی در آن ایفا نکرده بود. سیمان را در بورس بردند که من مخالف این مورد هستم.
وی اضافه کرد: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تأمین می شده است. وقتی وارد بورس می شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند. روز گذشته هم این مسئله را در دولت مطرح کردم و همه اعضای دولت با من هم نظر هستند که این کار نباید صورت می گرفت و باید همان روش قبلی باشد. ما هیچ زمانی در کشور مشکل سیمان نداشتیم. اما در یک ماه گذشته قیمت آن چهار برابر شده است. باید اجازه دهند همان فرایند شبکه ای که وجود داشت و راحت سیمان را توزیع می کرد ادامه پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی همینطور درباره آخرین وضعیت مالیات بر خانه های خالی اظهار داشت: برنامه این است که واحدهای خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند. هدف این است کسانی که مسکن را احتکار کرده و سبب التهابات بازار شده اند را کنترل نماییم تا سرمایه ها در بخشهای مولد به کار گرفته شود. مسکن هم برای مصرف کننده مورد استفاده قرار گیرد.
اسلامی با اشاره به اینکه تا کنون ۱.۳ میلیون واحد خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده ایم اضافه کرد: من فکر می کنم این ۱.۳ میلیون حداقل ۶۰ درصد از خانه های خالی است. بیشتر از این هم امکان دارد باشد و ما هم اکنون داریم ۲۵ میلیون خانوار که صاحب خانه هستند را شناسایی می نماییم. از روزهای آینده وزارت راه و شهرسازی برای افراد پیامک ارسال می کند و وضعیت خانه را با مالک چک می کند که البته این گزینه دوم ما است. گزینه اول این بود که هرکسی در هرجا ساکن است در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کند. از این طریق ۳ میلیون نفر خودشان را معرفی کردند.

بعضی اشخاص ۱۰۰۰ واحد خالی دارند
وی افزود: هم اکنون گزینه ما این است که برای مالک پیامک می فرستیم و اعلام می نماییم شما این خانه را دارید، آیا تایید می کنید یا تایید نمی کنید. این رفت و برگشت کمک می نماید که آن ۱.۳ میلیون واحد به یک عدد دیگری برسد و بتوانیم به سازمان مالیات امور مالیاتی معرفی نماییم. البته در این ۱.۳ میلیون تردیدی نیست. اینها اشخاص حقوقی یا حقیقی هستند که هزار یا ۶۰۰ یا ۴۰۰ واحد خالی دارند. اشخاص حقوقی باید دو برابر اشخاص حقیقی آنها مالیات بپردازند. سازمان امور مالیاتی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر وقت ندارد و بایدهرچه سریعتر مالیات را اعمال نماید.
اسلامی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم بیان نمود: نکته حائز اهمیت این است که اقتصاد ما یک اقتصاد پویا و مولد باشد و دلالی و سوداگری خاتمه پیدا کند. مالیات بر عایدی سرمایه هم الان در مجلس است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ چون که سم مهلک برای بازار مسکن این است که پول های سمی به منظور سوداگری وارد این بازار شود.

رئیسی گفت مسکن ملی را به یک میلیون واحد برسانید
وزیر راه و شهرسازی همینطور ضمن اشاره به جلسه ویژه الزامات ساخت مسکن با حضور رئیسی ـ رئیس جمهور منتخب ـ اظهار داشت: الان ۵۳۴ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده که امروز آقای رئیسی گفتند پرشتاب این برنامه را پیگیری کنید و به یک میلیون واحد برسانید.

مسکن ملی اندیشه تا سه ماه آینده تحویل می شود
وی خاطرنشان کرد: برای ۵۳۴ هزار واحدی که هم اکنون در دست ساخت است متقاضی وجود دارد. یک بخش این برنامه بدین صورت است که خود مردم زمین گرفته اند و دارند می سازند. بخشی هم توسط انبوه سازان راه اندازی می شود. پروژه ۵۳۴ هزار واحد در ۱۰ هزار در دست اجرا است. بخشهایی که زودتر شروع شده گاها تحویل شده است. بخشهایی که دیرتر شروع شده هم در مراحل مختلف ساخت است. پروژه تهرانسر درحال ساخت به سقفهای آخر رسیده و در پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه کارها پیگیری می شود. در شهر جدید اندیشه تا سه ماه آینده نخستین واحدها آماده تحویل می شود.
به گفته اسلامی، تاکید آقای رئیسی این بود که اولا بخش خصوصی انبوه سازی که به کار گرفته می شود الزامات کیفیت و مطلوب ساختن را لحاظ کند و تعهدات بموقع صورت گیرد. ثانیا دولت فضا را باز کند که بخش خصوصی بیاید و سهم بیشتری بر عهده بگیرد. طبیعی است که این ساخت وسازها تماما توسط بخش خصوصی انجام می شود و بخش دولتی نداریم. با انبوه سازان تهران که در جلسه حضور داشتند صحبت شد و اعلام آمادگی کردند که بیشتر بتوانند نقش ایفا کنند.

احداث ساختمانهای ۱۲ طبقه در شش ماه از راه صنعتی سازی
وزیر راه و شهرسازی همینطور ضمن اشاره به رونمایی از طرح صنعتی سازی مسکن در روز گذشته اظهار داشت: صنعتی سازی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند این است که تمام کار ساختمان و تاسیسات برق و مکانیک در کارخانه صورت گیرد در مکان زمین پروزه فقط نصب شود. از سال قبل درمورد این تکنولوژی مذاکره کردیم و امیر حاتمی اهتمامی در این خصوص داشت که این صورت گرفت و کارخانه راه اندازی شد.
اسلامی تصریح کرد: ما بعنوان نخستین کیس در شهر جدید ایوانکی که نزدیک همان کارخانه است یک زون را هماهنگ کردیم تا در اختیارشان قرار گیرد و تکنولوژی ساخت را پیاده کنند. قبلا مطابق قانون و آئین نامه مصوبه دولت در ساماندهی زمین و مسکن می توانسیتم زمین را حداکثر ۵ سال قسطی واگذار نماییم که این را به ۱۰ سال رسانیدم. اگر یک انبوه ساز بیاید ما زمین با اقساط ۱۰ ساله می دهیم که صنعتی سازی انجام دهد. دکتر قالیباف هم چند بار بر گسترش این تکنوژی و مردمی کردن آن تاکید داشت که فکر می کنم یک جریان پویا و موثری برای تحول در صنعت ساختمان کشور ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون میانگین زمان اتمام یک پروژه ۱۲ طبقه ۲۴ و بیشتر است اظهار داشت: از راه صنعتی سازی این زمان به یک پنجم می رسد. ما منتظریم که تفاهمنامه را به امضا برسانیم. مجریان معتقدند هزینه ساخت از راه صنعتی به ۸۰ درصد هزینه با شیوه سنتی می رسد که البته این تخمین است و باید بعد از راه اندازی محاسبه شود.

تونل البرز بزرگترین تونل جاده ای خاورمیانه به صورت ۶.۵ کیلومتر
وزیر راه و شهرسازی همینطور در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن اشاره به ساخت تونل البرز بعنوان بزرگترین تونل جاده ای کشور و خاورمیانه اظهار داشت: این تونل در منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال راه اندازی شده است. وقتی منطقه یک آزادراه را افتتاح می کردیم به آقای روحانی گفتم شما هم اکنون به ما فرمان بدهید این پیمانکاران را به منطقه ۲ بفرستیم. اگر اعتبارات را تزریق نماییم باند رفت را می توانیم به بهره برداری برسانیم که تا چالوس برود. این باند ۲۲ کیلومتر است، ۵۹ تونل و ۲۹ پل دارد که پلهای بزرگ چند صد متری است.
اسلامی افزود: یک قطعه از منطقه ۲ را که حدود ۹ کیلومتر می شود در ایام آینده آماده بهره برداری است و باند رفت از تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر است که بزگرترین تونل کشور و غرب آسیا به حساب می آید. الان قطعه یک به لحاظ ترافیکی دو سه ساعت مسیر شمال را کوتاه کرده است. تونل البرز هم که پس از پل سرهنگ تا پل زنگونه است مسیر را میانبر می زند که کمک می نماید زمان رفتن مردم به شمال ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کوتاه شود. کار بسیار بزرگی است و مهندسی طاقت فرسایی شده است.
وی تصریح کرد: پروژه تهران ـ شمال ۲۰ سال طول کشید و تونل البرز ۲ سال طول کشید که همیشه ۳۰۰۰ نفر روی پروژه کار کردند. یک سال و دو ماه کار فشرده انجام شد و توانستیم با تأمین اعتبارات، پروژه را به افتتاح برسانیم. فاز ۳ را مذاکره کردیم که هنوز به توافق نرسیده ایم. این مسیر هم ۴۴ کیلومتر است که نسبت به منطقه یک و دو بخش ساده تری است و پیچیدگی های آن دو منطقه را ندارد.

معدل راه اندازی ریل را به چهار برابر سابق رساندیم
وزیر راه و شهرسازی همینطور درباره اقدامات دولت در بخش راه اندازی ریل اظهار داشت: درحال حاضر۱۷۰۰ کیلومتر خط راه آهن درحال ساخت داریم که ۷۰۰ کیلومتر توسط رئیس جمهور به بهره برداری می رسد، بقیه هم درحال تکمیل است. یک رکورد داشتیم که در طول یک سال ۶۰۰ کیلومتر ریل گذاری کردیم. معدل راه اندازی ریل در کشور حداکثر ۱۵۰ کیلومتر در سال بوده که ما هم اکنون این رقم را به ۶۰۰ کیلومتر رسانده ایم.
اسلامی خاطرنشان کرد: از مهم ترین پروژه هایی که در دست اجرا داریم زاهدان به چابهار است که ریل گذاری بخش مربوط تا خاش تمام شده است. دیگری بحث یزد به اقلید به طول ۲۷۱ کیلومتر است و یک مبانبر است که جنوب شرق را به شمال کشور متصل می کند. پروژه دیگر تکمیل خط میانه به تبریز است که تا بستان آبان تکمیل شده و مابقی را انجام می دهیم. اتصال راه آهن از همدانبه سنندج، اصفهان به شهرکرد، رشت به بندر کاسپین، خط دوم ریلی قزوین به زنجان، بافق به زرین شهر به طول ۳۱۰ کیلومتر هم همچون خطوط درحال افتتاح یا درحال تکمیل است که امسال یا حداکثر سال آینده به اتمام می رسد.



1400/05/05
23:26:09
5.0 / 5
929
تگهای خبر: احداث , بازار , ترافیك , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی