مسیرساز
در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران مطرح شد؛

ظرفیت تهویه طبیعی تهران مورد غفلت قرار گرفته است

ظرفیت تهویه طبیعی تهران مورد غفلت قرار گرفته است

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: ظرفیت تهویه طبیعی تهران بعنوان دارایی با ارزش و حائز اهمیت محیط زیستی، مغفول مانده است.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، یکی از بخش های رویداد آلودگی هوا و صدا که بامداد چهارشنبه از جانب شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و با همکاری اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد، میزگرد تخصصی بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران بود که در آن چالش های پیش رو در کاهش این معضل و اجرا نشدن قانون هوای پاک از جانب شرکت کنندگان در این میزگرد مورد بحث و تبادل قرار گرفت. رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه ۱۷ تا ۲۰ دستگاه متولی آلودگی هوا هستند ولی یک متولی و مسئول برای نظارت و رصد اقدامات وجود ندارد، اظهار داشت: ایران جزو ۱۰ کشور پرمصرف گاز و ۲۰ کشور پرمصرف برق در جهان است و در لیست کشورهای آلاینده و تولیدکننده گازهای گلخانه ای قرار دارد. سید آرش حسینی میلانی با تاکید بر اینکه ظرفیت تهویه طبیعی تهران بعنوان دارایی با ارزش و حائز اهمیت محیط زیستی، مغفول مانده است و تأثیرگذاری جریان هوا و کوه ها و روددره های این کلان شهر بر شرایط آب و هوایی و آلودگی هوای آن می بایست مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: توچال با حدود ۳۵۰۰ هکتار فضای سبز، تهویه طبیعی و ریه تنفسی پایتخت به حساب می آید و هر نوع تخریبی در آن، اثرات منفی و مخربی بر آینده شهر و شهروندان آن برجای خواهد داشت. بر طبق این گزارش، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این میزگرد با بیان اینکه استفاده از فیلتر دوده در خروجی اگزوز خودرو ها می تواند تا ۹۹ درصد آلودگی هوای آنها را کم کند، اظهار نمود: موتورسیکلت های کاربراتوری اغلب فرسوده اند و چند برابر خودرو ها آلایندگی دارند. حسین شهیدزاده با تاکید بر اینکه پیش از نوسانات اقتصادی، قیمت هر دستگاه موتورسیکلت انژکتوری ۱۲ میلیون تومان بود که ۸ و نیم میلیون تومان آن در چارچوب وام بدون بهره از جانب شهرداری تهران پرداخت می شد، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ هزار تومان، پرداختی بابت اسقاط هر دستگاه موتورسیکلت فرسوده بود و ۳ میلیون تومان باقی مانده هم قسط بندی می شد، خاطرنشان کرد: با تغییرات اقتصادی، قیمت موتورسیکلت انژکتوری به ۲۸ میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده، حداقل به ۶ میلیون تومان رسیده است. وی از تغییر روش محاسبه نوسازی موتورسیکلت های آلاینده اطلاع داد و تصریح کرد: با روش جدید، میزان وام را به حداقل ۷۵ درصد قیمت روز موتورسیکلت های انژکتوری افزایش داده خواهد شد و در مرحله نخست، موتورسیکلت هایی که وسیله امرار معاش مالکان آنها هستند، نوسازی می شوند. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این جلسه ضمن اشاره به اینکه قرار بود بارگذاری ها در پایتخت کنترل شود اما در طرح تفصیلی سال ۸۵ این مهم محقق نشد، اظهار نمود: ظرفیت اکولوژیک تهران، توان و محدوده مشخصی دارد و بارگذاری ها بیشتر از توان این کلان شهر است که دیگر تحمل جمعیت بیشتری را ندارد. شینا انصاری با اشاره به اینکه دستگاههای ذی مدخل در قانون هوای پاک باید در قالب این قانون حرکت کرده و به آیین نامه های آن عمل کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالهای اخیر، خارج از مصوبه ممنوعیت راه اندازی صنایع در اطراف تهران، ۷ شهرک صنعتی، ۵ منطقه ویژه اقتصادی و ۴۶ واحد خودرویی در شرق، جنوب و جنوب غرب پایتخت بارگذاری شده که بیشتر از ظرفیت این کلان شهر هستند و مسائل و مشکلات محیط زیستی فراوانی را بوجود آورده اند. میقات حبیبیان رئیس انجمن علمی هوای پاک و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم در این میزگرد با تاکید بر اینکه برای مقابله با آلودگی هوا باید حس تعلق و مسئولیت پذیری و سرمایه اجتماعی را ارتقا داد، تصریح کرد: به بخش هایی از قانون هوای پاک عمل نشده و بخش هایی از آن هم نیازمند تغییرات است و ازاین رو، بازبینی برنامه پایش و پیگیری قانون هوای پاک برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران الزامی است.

1399/11/03
22:31:45
0.0 / 5
994
تگهای خبر: تخریب , تولید , دستگاه , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی