مسیرساز
در ستاد بازآفرینی كلانشهر تهران مطرح شد؛

لزوم تسریع دولت و شهرداری در نوسازی بافت های فرسوده

لزوم تسریع دولت و شهرداری در نوسازی بافت های فرسوده

مسیرساز: سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست شهردار تهران انجام شد و بر لزوم نوسازی بافت های فرسوده خصوصاً مدارس فرسوده تاکید گردید.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران و با حضور کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران و سایر اعضای ستاد به صورت ویدئوکنفرانس اجرا شد. در این نشست گزارشی از جلسات برگزار شده، مصوبات و اهم اقدامات انجام شده در کمیته های ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران در حوزه های خدمات، زیرساخت، حقوقی- ملکی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی از مهرماه سال ۱۳۹۷ تا حالا ارائه شد. کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران با اشاره به فعال شدن ساختار ستاد بازآفرینی تهران طی دو سال گذشته، اظهار داشت: در طول این مدت مجموعه متنوعی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهایی حاصل شده که مرهون تلاش ها و همکاریهای همه دستگاه های عضو ستاد است. وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی، تقدیر از دستگاه هایی است که همکاریهای بیشتر و سازنده تری در برنامه های ستاد داشته اند، اظهار نمود: در ارزیابی هایی که از طرف دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران انجام شد، اقدامات ۳ دستگاه و ۳ منطقه مؤثرتر و کارآمدتر تشخیص داده شد و تقدیرنامه هایی از جانب شهردار تهران به پاس قدردانی آماده شده است. علی اکبری ضمن مرور برنامه های مصوب اجرائی کمیته های ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران در سال ۱۴۰۰، به تشریح پیشنهادات و درخواست ها جهت تحقق برنامه های ستاد پرداخت و متذکر شد: طبق تبصره ۲ ماده ۵ بخشنامه اجرائی برنامه ملی بازآفرینی، سهم شهرداری ها و دولت در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری پیش بینی و قید شده است که شهرداری مکلف به تامین ۳۰ درصد و دولت مکلف به تامین ۷۰ درصد از منابع لازم برای تحقق این خدمات در بودجه های سالیانه و تخصیص آن به دستگاه های متولی است. وی اظهار داشت: در سالهای ۹۸ و ۹۹ هزینه ای در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از جانب شهرداری تهران برای تامین خدمات و ارتقای کیفیت زندگی در بافت های فرسوده پیش بینی شد و طبق برنامه های توسعه محله که برای اجرا در ۱۶۰ محله دارای بافت در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تدوین شده، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سهم دولت ۳۷۰ میلیارد تومان خواهد شد که انتظار می رود دولت محترم اعتبارات لازم را تخصیص دهد تا دستگاهها امکان تحقق و اجرای برنامه ها امسال و آینده را داشته باشند. علی اکبری با اشاره به ماده ۲۰ بخشنامه اجرائی بازآفرینی برای تخفیف و تقسیط حق و هزینه انشعابات آب، برق و گاز در بافت های فرسوده، تصریح کرد: متأسفانه با وجود گذشت ۲ سال از تصویب این بخشنامه در هیئت وزیران هنوز امکان اجرائی شدن آن محقق نشده و درخواست از سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه های نیرو و نفت این است که راهکاری را برای تحقق این مساله در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کنند تا متقاضیان ساخت و ساز در بافت های فرسوده بتوانند از این امکان استفاده کنند. دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران به تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران در خصوص پیش بینی و پرداخت مجموعه مشوق هایی برای مقاوم سازی املاک اشاره نمود و اظهار داشت: الان تسهیلات فقط برای تخریب و نوسازی اعطا می شود و درخواست از وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی این است که با توجه به این که طبق قانون امکان ارائه تسهیلات برای مقاوم سازی نیز فراهم شده، نسبتی از تسهیلات بعنوان تسهیلات مقاوم سازی به متقاضیان پرداخت گردد. علی اکبری در ادامه از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی درخواست نمود تا طبق قانون مرمت و احیای بناهای باارزش تاریخی مصوب سال ۹۸، سهمی را که برای تسهیلات در رابطه با مرمت پیش بینی شده است، برای مرمت ابینه تاریخی در نظر گیرد. وی با تاکید بر ضرورت کاهش هزینه های جانبی و بالاسری ساخت و ساز در بافت های فرسوده، عنوان کرد: یکی از این هزینه ها، هزینه های مربوط به خدمات مهندسی است که با گذشت یکسال از مصوبه اعمال تخفیف ۵۰ درصد برای تعرفه های مربوط به طراحی، نظارت، کنترل نقشه و صدور شناسنامه فنی در شورای نظام مهندسی استان، هنوز امکان اجرای آن محقق نشده است، پس از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درخواست گردید تا امکان اجرای این مصوبه را فراهم نمایند که این امر در جلسه به تصویب رسید. معرفی و حضور قضات و برگزاری جلسات هیأت های تعیین تکلیف برای رسیدگی به املاک فاقد سند در بافت های فرسوده، جابجایی خطوط ریلی و کاهش حریم خطوط راه آهن، فراهم کردن امکان انتشار اوراق مشارکت مالی- اسلامی بازآفرینی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، تصویب برنامه اقدام مشترک در اراضی شرکت بازآفرینی شهری ایران در محله سیروس و اولویت بندی و ساماندهی اقدامات در این محله همچون مباحث دیگری بود که در این نشست مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از دستگاه هایی که بیشترین همکاری را با ستاد داشتند، به مشکلات مربوط به املاک اوقافی اشاره و اشاره کرد: بیشتر املاک دارای سند اوقافی و یا فضاهای بی دفاع شهری در زمین های اوقافی در بافت های فرسوده قرار گرفته اند و وقتی ما می خواهیم به سمت بهسازی یا مقاوم سازی پیش برویم، اداره اوقاف بهره بردار، صاحب سرقفلی و یا ساکنین را موظف به نوسازی املاکشان می داند که می بایست مبادرت به نوسازی کنند و در بعضی موارد حتی اجازه استواری بخشی و مقاوم سازی را نیز نمی دهد. عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران متذکر شد: املاک اوقافی مانع بزرگی در توسعه نوسازی بافت فرسوده است و چنانچه تفاهم لازم برای برطرف نمودن و تعیین تکلیف این املاک صورت نگیرد، کارها روی زمین خواهد ماند. نژاد بهرام با اعلان اینکه بودجه استانی برای انجام بهسازی مکان هایی همچون مدارس بسیار محدود است و با تأخیر در اختیار مسئولان مربوطه قرار می گیرد، عنوان کرد: با توجه به این که حدود ۱۰۰۰ مدرسه فرسوده در شهر تهران وجود دارد که یک چهارم آن در بافت های فرسوده است و مسئله شتاب در نوسازی، مسئله ای جدی است که هم عزم دولت و هم عزم شهرداری تهران را می طلبد، لازم است در ارائه بودجه استانی هم از نظر میزان و هم از نظر تسریع در انجام کار اقدامات لازم صورت گیرد. عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به طرح جدید وزارت نیرو جهت خاموشی شهر تهران اشاره و از شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق درخواست نمود که این طرح در بافت های فرسوده به سبب تنگ و تاریک بودن کوچه ها و محدودیت های موجود، برای حفظ امنیت در محلات و معابر نفوذناپذیر بافت های فرسوده اجرائی نشود تا موضوع امنیت شهروندان در این بافت ها با چالش همراه نشود.


منبع:

1399/10/12
23:26:35
0.0 / 5
1051
تگهای خبر: تخریب , خدمات , دستگاه , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی