مسیرساز
یك ماه پس از گرانی بلیت

كدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه در خصوص بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی كردند؟

كدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه در خصوص بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی كردند؟

مهرماه بود كه انجمن شركتهای هواپیمایی ایران نرخ نامه ی جدید بلیت هواپیما را منتشر نمود كه بر مبنای آن به بهانه ی كرونا و گرانی نرخ ارز، از اول آبان قیمت كف هر دقیقه پرواز از ۳ هزار به ۸ هزار تومان افزایش پیدا می كرد و در نتیجه آن قیمت بلیت بین ۱۵۵ تا۳۰۰درصد گران گردید.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، انتشار این نرخ نامه، واکنش های بسیاری را در سطح مردم و مجلس به دنبال داشت تا در نهایت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۱۹ مهر ۱۳۹۹ اظهار داشت: افزایش قیمت اعلام شده از جانب انجمن شرکتهای هواپیمایی معتبر نیست و قیمت های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.
مجلس هم با پیگیری مبحث جلسات گوناگونی برگزار کرد که آخرین جلسه آن در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی، انجمن صنفی آژانس های گردشگری و سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان برگزار گردید.
در آن زمان به نقل از مجتبی یوسفی نماینده اهواز و عضو کمیسیون عمران اعلام شد: مقرر شد به علت عدم دریافت مجوز رسمی از جانب ایرلاین ها برای افزایش قیمت، نرخ نامه به قیمت پیش از گرانی آبان ماه برگردد تا بعد از آن، جلسه کارشناسی در سازمان هواپیمایی با حضور مدیران ایرلاین ها و مسؤلان مربوطه برگزار شود، در نهایت شورای نرخ گذاری سازمان هواپیمایی باید نرخ رسمی پروازهای هوایی را اعلام نماید. عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: این مساله باید مورد توجه قرار گیرد که ایرلاین ها تا حصول نتیجه مربوطه، حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را نخواهند داشت و در صورت بروز تخلف، سازمان هواپیمایی مکلف است که با شرکتهای متخلف برخورد جدی کند.
نگاهی به فعالیتهای شرکتهای هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی
بر اساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۷ حمل و نقل هوایی کشور (با گذشت ۸ ماه هنوز سالنامه ۱۳۹۸ منتشر نشده یا در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگزاری نشده است) به غیر از آشیانه جمهوری اسلامی، ۲۲ شرکت هواپیمایی در کشور فعالیت می کنند: اترک، ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، آسمان، پویا ایر، تابان، زاگرس، سپاهان، قشم، کاسپین، کیش ایر، ماهان، معراج، کارون، دنا، ساها، سپهران، وارش، سهندآسیا، فارس قشم، هواپیمایی تهران، آشیانه جمهوری اسلامی. همینطور با نگاهی به برخی گزارش ها حداقل ۱۸ شرکت هواپیمایی هم وجود دارند که فعالیت نمی کنند که از میان آنها می توان به سفیران، ارم، آریا، صافات، هسا، اطلس ایر و سهند آسیا اشاره نمود.
براساس فصل ششم سالنامه آماری سال ۱۳۹۷، ناوگان هوایی این شرکت ها ۳۱۲ هواپیما از انواع مختلف بوئینگ، ایرباس، فوکر، ATR، آنتونف و... دارند.
کدام یک از شرکتهای هواپیمایی به دستور وزیر راه بی توجهی کردند؟
انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران اردیبهشت ۱۳۹۹ ابتدا دستورالعملی از سازمان هواپیمایی کشوری گرفت که برپایه آن شرکتهای هواپیمایی و آژانس ها را ملزم به رعایت کف قیمت فروش می کرد. بعد از آن، انجمن از آغاز آبان ماه نرخ نامه جدید را اجرایی و با استفاده از اهرم قطع دسترسی فروش، آژانس ها و سایت ها را مجبور به فروش بلیط با نرخ های جدید کرد.
بررسی سایت های فروش آنلاین نشان داده است بلیت تهران – مشهد که مهر ماه با حداقل قیمت حدود ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسید، در هفته ای که گذشت با حداقل قیمت ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. برپایه یک جستجوی ساده مشخص است تنها در راه تهران مشهد شرکتهای هواپیمایی: کاسپین، ایران ایر، تابان، ایران ایر تور، وارش، آتا، ماهان، کاسپین، معراج، آسمان، ساها و زاگرس، بلیت را با نرخ های جدید و بدون توجه به دستور وزیر راه به فروش می رسانند.

در ۸ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ شرکت هواپیمایی ساها که طبق گزارش سازمان هواپیمایی ۲ فروند هواپیمای بویئنگ ۷۳۷ دارد، ارزان ترین بلیط را فروردین ماه با قیمت ۱۰۳ هزار تومان می فروخت که این قیمت در آبان ماه به ۴، ۹۴۶، ۰۰۰ ریال رسیده است.
جدول تغییرات حداقل قیمت بلیت هواپیما در راه تهران – مشهد در سال ۸ماهه ۱۳۹۹


نکته ی دیگر این که ایرلاین ها نه تنها قیمت را پایین نیاوردند بلکه به دستور دیگر کاپیتان زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص لغو اجرای کف قیمت هم بی توجه بوده اند و حداقل شرکتهای ایران ایر، ایران ایر تور، آتا، آسمان، زاگرس، ساها، قشم ایر، کاسپین، ماهان و وارش همه کف قیمت ۴، ۹۴۶، ۰۰۰ ریال را اجرا کرده اند.
پیش از این امان اله حسین پور، رئیس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی با درخواست پاسخگویی وزیر راه نوشت: شرکتهای هواپیمایی از آغاز آبان ماه در اغلب مسیرهای داخلی برخلاف دستور جنابعالی «مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها»، قیمت خدمات خویش را تحت عنوان مجعول کف قیمت، بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش داده اند، ضمن آنکه مبتنی بر گزارش های مستند واصله برخی شرکتهای هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی را در جهت اجبار به فروش با نرخ غیرقانونی، به صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی ما بین می نمایند. بر این اساس مبتنی است، جنابعالی نسبت به این تخلف محرز شرکتهای هواپیمایی پاسخگو بوده و این رویه ناصحیح و ناصواب عدم تمکین به دستورات مراجع رسمی متوقف گردد.
رییس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در رساله اش تاکیده کرده: مجلس شورای اسلامی با جدیت این مورد را در دستور کار ویژه خود قرار داده و برای احقاق «حقوق عامه» از همه ظرفیت های قانونی موجود در قوای سه گانه بهره خواهند گرفت.
قیمت ها بالاخره کاهش یافت
نهایتا روز گذشته معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش قیمت بلیت هواپیما که طی روزهای گذشته از جانب ایرلاین ها افزایش یافته بود اطلاع داد و اظهار داشت: به آنها اخطار داده بودیم که اگر حداقل قیمت های موجود را رعایت نکنند با آنها برخورد می نماییم.
ابولقاسم جلالی - معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری – پیش از این در اینباره به ایسنا گفته بود که ایرلاین ها با حذف کردن چندین کلاس نرخی با قیمت پایین نرخ پروازهای داخلی را طی روزهای گذشته افزایش داده بودند و در واقع مرتکب تخلف شدند. براین اساس به ایرلاین ها اخطار دادیم و اعلام کردیم که اگر این رویه ادامه پیدا کند با آنها برخورد می نماییم، چون که این کار مصداق تبانی و تخلف است. البته بعد از ارسال نامه رسمی به ایرلاین ها بعضی از آنها کلاس های نرخی خویش را باردیگر برگرداندند و منتظریم بقیه هم این کار را انجام دهند. حالا به نظر می آید ایرلاین ها این کار را انجام داده اند و قیمت بلیت هواپیما را به حالت سابق بازگردانده اند، چیزی که جلالی به آن اشاره نموده است. وی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: روز چهارشنیه با نمایندگان شرکتهای هواپیمایی جلساتی برگزار کردیم و مقرر شد تا آنها همه کلاس های نرخی را باز کنند و مردم بتوانند با هر قیمتی بلیت هواپیما را خریداری کنند و بر همین مبنا هم ایرلاین ها این کار را انجام دادند.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال نرخ پرواز تهران-مشهد را که تا حدود 496 هزار تومان افزایش داده بودند هم اکنون در سایت های مختلف تا حدود 250 هزار تومان تا 300 هزار تومان کاهش داده اند. معاون هوانوردی و بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: همه دستگاه های نظارتی هم در جلسه امروز حضور داشتند و مقرر شد تا به صورت دائم و مستمر بر بازار بلیت هواپیما نظارت شده و با شرکتهای هواپیمایی متخلف برخورد شود.




منبع:

1399/08/22
20:07:13
5.0 / 5
469
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی