مسیرساز
عضو شورای شهر تهران تاكید كرد؛

مهم ترین مشكل سد راه ایمن سازی بازار تهران

مهم ترین مشكل سد راه ایمن سازی بازار تهران

به گزارش مسیرساز عضو شورای شهر تهران، نسخه شفابخش برای حل مشكلات منطقه ۱۲ را تهیه طرح تفصیلی ویژه دانست و اظهار داشت: مهم ترین مشكل بر سر راه ایمن سازی بازار تهران، قانون سرقفلی است.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، محمد سالاری، در جلسه ای با شهردار، معاونین و دبیران کارگروه های تخصصی شورایاری منطقه ۱۲، اضافه کرد: یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های منطقه ۱۲ بعنوان قلب تهران، تخلیه سکونت گاه ها، شب مردگی و بوجود آمدن فضاهای ناامن شهری و بروز صدمه های اجتماعی است، بنابراین برای کمک به کاهش این معضل و در امتداد افزایش کیفیت زندگی، اجرای پروژه های محله محور از دوره چهارم شورا در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت که اجرای این پروژه ها در این دوره شتاب خیلی خوبی گرفته است. وی با اشاره به مشکلات مطرح شده در این نشست، اظهار داشت: مهم ترین مشکل منطقه۱۲ و مناطق مرکزی شهر تهران، مبحث تاب آوری، گستردگی بافت های فرسوده و ناپایدار و ناایمن بودن ساختمان ها است که عموما یا فرسوده می باشند و یا استانداردهای ایمنی ساختمان شامل اعلام و اطفای حریق و مقررات ملی ساختمان در مورد آنها رعایت نشده است که متاسفانه بخش زیادی از این ساختمان ها، مراکز عمومی، بزرگ مقیاس و جاذب سفر هستند. عضو شورای شهر تهران با تاکید بر وضعیت بسیار بحرانی بازار تهران گفت: شهرداری منطقه ۱۲ در دوره پنجم مدیریت شهری مجموعه اقداماتی را به صورت موضوعی و موضعی با همکاری سایر سازمان ها در مورد ایمن سازی بازار انجام داده اما ایمن سازی کامل و جامع بازار تهران نیازمند عزم ملی همه حوزه های تصمیم گیری کشور است. سالاری، مهم ترین مشکل بر سر راه ایمن سازی بازار تهران را قانون سرقفلی دانست و اظهار داشت: عموما واحدهای کسب و پیشه و تجاری که در بازار تهران و محدوده منطقه ۱۲ هستند، به صورت سرقفلی واگذار شده اند و صاحبان سرقفلی نگران هستند که پس از تخلیه واحدها و ایمن سازی توسط مالک یا شهرداری یا سایر ارکان تصمیم گیر، مبحث مالکیت آنان زیر سوال رود. ما در جلساتی که با استاندار تهران و سایر سازمان ها داشتیم این دغدغه را مطرح کردیم و لازم است که قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد ایمن سازی بازار، پاساژها و اماکن مشابه که بحث مالکیت سرقفلی مانعی برای ایمن سازی شده است، تجدیدنظر جدی کنند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مورد دومین جلسه خود در منطقه ۱۲ به منظور بررسی پرونده های شهرسازی مراجعین به شهرداری منطقه گفت: تعداد قابل توجهی از شهروندان در این نشست حاضر شدند و مشکلات خویش را مطرح نمودند. همچون موضوعاتی که از جانب شهروندان عنوان شد، مسئله تأمین پارکینگ بود. وی افزود: املاک واقع در محلات منطقه ۱۲ اکثرا تمام مولفه های فرسودگی شامل ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری را توامان دارند و از سوی دیگر این بافت های فرسوده، درهم تنیده و عجین شده با بافت تاریخی هستند و این امر سبب شده تا مقاوم سازی، نوسازی و احیای بافت های فرسوده با مشکل مواجه شود، چونکه بر مبنای ضوابط میراثی امکان تعریض معابر که نفوذناپذیر هم هستند، ممکن نیست، همینطور بر مبنای ضوابط طرح تفصیلی، تأمین پارکینگ الزامی است که این دو ضابطه در این منطقه با هم تناقض دارند. سالاری افزود: چگونه امکان دارد یک ملک ریزدانه واقع در معبر نفوذناپذیر را ملزم به تأمین پارکینگ نماییم و توقع نوسازی و احیای بافت های فرسوده را هم داشته باشیم. ما باید در مدیریت شهری، این مسئله را در سطح کمیسیون ماده ۵ مطرح نماییم که با یک نسخه واحد طرح تفصیلی نمی توان برای ۲۲ منطقه تصمیم گیری کرد و بطور قطع مناطقی مانند منطقه ۱۲ و برخی مناطق مرکزی تهران باید طرح تفصیلی مختص به خویش را داشته باشند. وی با اعلان اینکه نظریات جدید حوزه شهرسازی مبحث اجبار تأمین پارکینگ در مناطق مرکزی شهرها را رد می کند، اظهار داشت: دولت و مدیریت شهری باید مدهای متنوع حمل و نقلی و امکانات مختلف حمل و نقل عمومی را در این مناطق ایجاد کنند تا مردم برای تردد در مناطق مرکزی از خودروی شخصی استفاده نکنند. سالاری اضافه کرد: امیدواریم با عزم آقای حناچی و آقای گلپایگانی در هفته های آینده مبحث تغییر ضوابط تأمین پارکینگ برای مناطق مرکزی شهر را بتوانیم رقم بزنیم. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با اشاره به رجوع مجموعه ای از شهروندان منطقه که از اقشار محروم و کم درآمد و ساکن خانه های ریزدانه و در معرض فروریزش هستند، افزود: کارشناسان اعلام نموده اند که امکان ریزش خانه های این افراد بر اثر هر بارندگی وجود دارد و مسئله این است که بخشی از این افراد سند مالکیت ۶ دانگ ندارند و یا سند آنها به صورت قولنامه ای و یا بنچاق است و از سویی امکانات و هزینه لازم برای نوسازی یا بازسازی را ندارند، بنابراین ما در این نشست تصمیم گرفتیم، بازدیدی را با معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرکل حراست، مدیر کل بازرسی شهرداری و دادستانی تهران در حوزه شهرداری ها از این املاک داشته باشیم تا یک تصمیم آنی مبتنی بر حقوق عمومی برای رفع مشکل این افراد اتخاذ شود. سالاری با اشاره به مشکلات مطرح شده از جانب توسعه گران و احیاء کنندگان بناهای تاریخی منطقه، اظهار داشت: عموما ساختمان هایی که دارای ارزش تاریخی و میراثی هستند، مشکلاتی همچون انحصار وراثت و یا نقص و عدم بروزرسانی اسناد مالکیت دارند که بر مبنای قوانین موجود در شهرداری، دریافت پروانه را با مشکل مواجه می کند. از طرفی هم طی فرایندهای بروکراتیک و طولانی امکان دارد منجر به از دست رفتن این بناها شود که در این خصوص با اداره حقوقی منطقه مشورت کردیم و نظر ایشان بر این بود که در این خصوص دادستانی تهران می تواند مبتنی بر حقوق عمومی و صیانت از بناهای تاریخی به شهرداری ها اجازه صدور مجوز برای احیا و مرمت را بدهد. البته توسعه گر هم باید تعهدات لازم را در این خصوص بدهد. وی، یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از جانب شهروندان را افزایش عوارض صدور پروانه برای افرادیکه در گذشته فرم اعلام عوارض را به صورت علی الحساب دریافت کرده اند عنوان نمود و اضافه کرد: این افراد در گدشته مبالغی را بعنوان عوارض پرداخت کرده اند اما به سبب طولانی شدن فرایند صدور پروانه، قوانین جدیدی حاکم شده و عوارض بالا رفته است و این مسئله سبب شده که عوارض آنها بر مبنای نرخ مصوب روز محاسبه شود که اجحاف در حق این شهروندان است. خوشبختانه در همین جلسه مدیرکل تدوین ضوابط شهرداری تهران حضور داشتند و تصمیم گرفتیم که عوارض آنها با همان نرخ گذشته محاسبه شود و ما به ازای آن افرادی که عوارض پرداخت نکرده اند، مطابق نرخ روز عوارض پرداخت کنند. این تصمیم مهمی بود که می تواند مشکل تعداد زیادی از شهروندان را حل کند. سالاری در انتها نسخه شفا بخش برای منطقه ۱۲ را تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه دانست و اظهار داشت: تصمیم گیری با یک رویکرد و یک مبانی واحد بر مبنای طرح تفصیلی یکپارچه برای کل شهر، یک اشتباه راهبردی بود و همانطور که ما به سبب موقعیت خاص منطقه ۲۲ به منظور صیانت از فضاهای سبز و باغات و مناطق تفرجگاهی طرح تفصیلی ویژه ای برای آن تهیه کردیم، باید برای منطقه ۱۲ هم که قلب تهران و یک منطقه تاریخی و میراثی است، طرح تفصیلی ویژه ای نوشته شود.
وی ادامه داد: حالا زمینه این اقدام فراهم شده و اعضای شورای شهر، شهرداری تهران و اعضای کمیسیون ماده ۵ و هم شخص شهردار تهران به این مساله اعتقاد دارند و امیدواریم که به زودی این مساله به سرانجام برسد.


منبع:

1399/08/03
11:30:24
5.0 / 5
267
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی