مسیرساز
مدیركل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی

بیش از ۸۵ درصد تجارت مان بوسیله دریاست

بیش از ۸۵ درصد تجارت مان بوسیله دریاست

به گزارش مسیرساز مدیركل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بیش از 85 درصد اقتصاد ما و تجارتمان با كشورهای دیگر به دریا وابسته است، بنا بر این است كه بر توسعه اقتصاد دریا محور تاكید می شود.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، علی اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی دربرنامه تلویزیونی درانتهای الوند شبکه دو سیما، اظهار نمود: ازآنجاکه حرفه دریانوردی، حرفه ای بین المللی شمرده می شود، از یک قرن گذشته سازمان های بین المللی و منطقه ای زیادی به وجود آمدند و یکسری استانداردها و شایستگی برای دریانوردان تدوین کردند. تمام این استانداردها در حوزه حقوق دریانوردان پیش بینی شده است، علاوه بر این استانداردهایی برای ایمنی کشتی ها تدوین کردیم که موجب می شود کسانی که بر روی کشتی ها کار می کنند از ایمنی لازم برخوردار باشند.
وی درخصوص تجارت دریایی و نقش آن در اقتصاد کشور اظهار داشت: طبق گزارش ها، چیزی در حدود ۸۰ درصد تجارت جهان ازنظر حجم و جابه جایی کالاها، بوسیله دریا و کشتی صورت می گیرد؛ بدین سبب کشتی رانی نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد. بیش از ۸۵ درصد اقتصاد ما و تجارتمان با کشورهای دیگر به دریا وابسته است، بنا بر این است که در سخنان مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و... بر توسعه اقتصاد دریامحور تاکید می شود. البته این مساله فقط به حمل و نقل دریایی منحصر نیست بلکه مواهب خدادادی و اکتشافات نیز وجود دارد. گردشگری دریایی و سفرهای دریایی داریم و البته بخش زیادی از امنیت ما بوسیله نیروهای نظامی ما در دریا تامین می شود. در دنیای امروزی و جغرافیای بین المللی کشورهایی که به دریا راه نداشته باشند، بخش عمده ای از قدرت خودرا از دست می دهند.
وی در مورد مشکلات دریانوردان اظهار داشت: حرفه دریانوردی علاوه بر تمام جذابیت هایی که دارد با محرومیت ها و محدودیت هایی مواجه می باشد. بعضی وقت ها ممکنست ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دل اقیانوس باشید و هیچ چیزی در اطراف خود نبینید. بستگی به مسافت بنادر، دریانوردان از ۱۰ تا ۳۰ روز در مسافرت دریایی هستند. البته این مساله بدین مدلول نیست که پس از یک ماه دریانورد پیاده شود و گاها افرادی را داریم که سه - چهار ماه در کشتی هستند. باوجود تمام محدودیت هایی که گفتم، بعضی کشورها قوانین را رعایت نکرده و اصول درست رفتار با دریانورد را اجرا نمی کنند. برای مثال لازم است که وقتی یک کشتی به بندری می رسد، آنان مدتی را در خشکی بگذرانند. حالا با شیوع ویروس کرونا وضع بدتر شده است. وقتی دریانوردان به بندری می رسند باید پیاده شده و دریانوردان دیگری به آنان ملحق شوند اما از دی ماه سال قبل با شیوع ویروس کرونا در چین این کار صورت نمی گیرد. البته این مشکل حالا برطرف شده است.
مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد قاچاق کالا بوسیله دریا اظهار داشت: دزدان دریایی امروز دارای اسلحه هستند، موشک بر روی شناورهای کوچک دارند و... بااین حال باتوجه به اقداماتی که در جهان صورت گرفته است دزدی دریایی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به بحرانی بین المللی تبدیل گشته بود، فعلاً فروکش کرده اما همچنان وجود دارد. البته باید بگویم کشورمان یکی از کشورهای موفق در مبارزه با دزدان دریایی بوده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون فیلیپین نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت خودرا به این کار مشغول کرده است و بدین سبب نگاهشان بیزینس محور است. باتوجه به جامعه جوان کشورمان می توانیم از حرفه دریانوردی بعنوان یک فرصت استفاده نمائیم.




منبع:

1399/04/05
20:50:21
5.0 / 5
2701
تگهای خبر: استاندارد , حمل و نقل , سفر , مرز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی