مسیرساز
معاون راه آهن به مهر خبر داد

مهرآباد ایستگاه جدید راه آهن

مهرآباد ایستگاه جدید راه آهن

به گزارش مسیرساز در حالی ۶ سال از عمر راه اندازی قطار حومه ای می گذرد كه این طرح باآنكه فی نفسه می تواند از حجم ورود خودرو های آلاینده به كلانشهرها بكاهد، اما در اجرا عملا نتوانست این هدف را محقق كند.



به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، در حالیكه حمل و نقل حومه ای ریلی در دنیا به خصوص كشورهایی كه شهرهای اقماری كلانشهرها، بخش عمده ای از جمعیت شبانه شهرهای مادر را در خود جای می دهند، اما سهم حمل و نقل ریلی حومه ای كمتر از نیم درصد جمعیتی است كه روزانه از شهرهای اطراف به تهران می آیند.
بر اساس آمار موجود، روزانه بین ۶ تا ۸ میلیون نفر-سفر در كشور انجام می شود كه سهم تهران بین ۲.۴ تا ۲.۵ میلیون نفر-سفر از سفرهای حومه ای به پایتخت است. تنها روزانه كمتر از ۳۰ هزار نفر با قطارهای حومه ای به پایتخت می آیند كه معادل حدود یك و نیم درصد مجموع مسافران حومه ای به تهران است در حالیكه سهم قطارهای حومه ای توكیو از حمل و نقل مسافران حومه ای، ۵۷ و میانگین اروپا، ۲۴ درصد است.
تأسیس شركت قطارهای حومه ای كه در برنامه پنج ساله ششم به تصویب مجلس رسیده، به قول وزیر راه و شهرسازی اساسنامه آن در هیئت دولت مصوب شده؛ اما هنوز برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است.
در حال حاضر یكی از مهمترین عوامل آلاینده هوای تهران، حجم بالای خودرو های سواری است كه از شهرهای اقماری اطراف پایتخت وارد تهران می شوند؛ بر مبنای برخی آمارها، روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو از شهرهای حومه وارد پایتخت می شود. باآنكه بخش عمده ای از آنها تك سرنشینند، اما به علت نبود زیرساخت های مناسب در بخش حمل و نقل عمومی، افزایش تعداد آزادراه های اطراف پایتخت مانند اضافه شدن آزادراه همت-كرج به مجموعه بزرگراه ها و آزادراه های موجود میان استان های تهران و البرز، صرفا به افزایش تعداد خودرو می انجامد و نقشی در كاهش ترافیك جاده ای نخواهد داشت.
همچنین در حوزه حمل و نقل عمومی اتوبوسی هم كه بعد از مود ریلی می تواند جانشینی برای كاهش خودرو های شخصی ورودی به تهران باشد، علاوه بر آنكه بعضی از این اتوبوس ها به علت فرسودگی، خود عاملی در افزایش غلظت آلاینده ها هستند، از نظر سرتایم های حركت هم با فاصله بسیار زیاد مبادرت به جابه جایی مسافران می كنند كه در كم شدن تعداد مسافران حمل و نقل عمومی بی تاثیر نیست؛ از بی آر تی تهران كرج هم فعلا خبری نیست. ازاین رو تنها راه باقی مانده، افزایش ناوگان ریلی برای تشویق مسافران حومه ای به استفاده از قطار های حومه ای است.
یكی دیگر از اصلی ترین مشكلات مسافران قطارهای حومه ای تهران، توقف نهایی آنها در ایستگاه راه آهن تهران واقع در جنوب پایتخت است كه برای آن دسته از مسافرانی كه از غرب تهران خصوصا استان البرز وارد پایتخت می شوند، ولی در مناطق مركزی، غربی و شمالی پایتخت كارهای اداری، دانشجویی یا تجاری دارند، باید باردیگر چند ساعت دیگر را در حمل و نقل عمومی تهران صرف كنند. درنتیجه از میزان انگیزه مردم جهت استفاده از قطار حومه ای برای تردد به پایتخت كم می شود.
با این حال مهمترین نقطه قوت قطارهای حومه ای، یارانه ای بودن بلیت این قطارهاست كه ۶ سال است بدون تغییر باقی مانده و مسافران مثلا پرند-تهران با ۱۵۰۰ تومان و قم-تهران با ۴ هزار تومان می توانند خویش را به قلب پایتخت برسانند.
معاون مسافری راه آهن: ایستگاه جدید در فرودگاه مهرآباد راه اندازی می كنیم
میرحسن موسوی معاون مسافری شركت راه آهن در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش قطارهای حومه ای در كاهش آلودگی هوای كلانشهرها در نیمه دوم سال كه با پدیده وارونگی مواجه هستیم، تصریح كرد: در بحث آلودگی هوای كلانشهرها به خصوص پایتخت، یكی از مهمترین عوامل آلاینده، ورود خودرو های شخصی به تهران است.
وی اضافه كرد: اگر بتوانیم در راه گرمسار، پیشوا و ورامین به تهران از خطوط ۳ و ۴ بهره برده و با خرید ناوگان، تعداد سفرها را افزایش دهیم، در این صورت می توان به كاهش آلودگی هوای تهران امیدوار بود.
موسوی با اشاره به اینكه باید چند نقطه جدید در پایتخت بعنوان ایستگاه راه آهن در نظر گرفته شود، اظهار داشت: باید راه آهن در مسیرهای مذكور به خطوط مترو متصل شود، تا مسافران بتوانند به راحتی به صورت درب به درب سفر كنند تا نیازی به استفاده از خودروی شخصی نباشد.
وی افزود: تمام تلاش خویش را كرده ایم تا در مسیرهای هشتگرد، كرج و پرند تعداد سیر قطارهای حومه ای را افزایش دهیم اگر دولت و مجلس هم توجه ویژه ای به قطارهای حومه ای داشته و اعتبارات خاصی برای این سیستم حمل و نقلی در تهران اختصاص دهند تا پروژه های عمرانی و زیرساختی ریلی كه شروع شده، تكمیل شود، می توانیم به ۳ تا ۴ برابر شدن ظرفیت موجود امیدوار باشیم كه در این صورت اثرات بسیار زیادی در كاهش آلودگی پایتخت خواهد داشت.
به گفته معاون مسافری شركت راه آهن، خودرو های تك یا دو سرنشینی كه وارد تهران می شوند با همان خودرو در شهر تردد می كنند كه میزان آلودگی بیشتر می شود.
وی تاكید كرد: مقرر است خطی كه از كرج به تهران می رسد، یك خط هم به فرودگاه برسد؛ مطالعات آن تكمیل شده اما اجرای آن نیازمند تخصیص اعتبارات است.

1398/09/27
15:31:21
5.0 / 5
3595
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی