مسیرساز
محسن هاشمی تشریح كرد

دلیل توقف ساخت و ساز در پلاسكو

دلیل توقف ساخت و ساز در پلاسكو

به گزارش مسیرساز رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اختلاف بنیاد و شهرداری درباب پلاسكو اضافه تراكمی است كه بنیاد مستضعفان می خواهد بوسیله آن هزینه های ساخت را كم كند.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، محسن هاشمی در حاشیه جلسه روز یك شنبه شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات جلسه امروز شورای شهر اظهار داشت: جلسه امروز با گزارش علی اعطا سخنگوی شورای شهر در باره سوء تفاهم حذف نام شهدا از تابلوی معابر بود و این مساله برای مردم تهران و كشور بسیار مهمست و بر همین مبنا هیئت نظارت تشكیل شد و اعلام كردیم گزارش مبسوطی تهیه شود.

وی ادامه داد: این گزارش امروز قرائت شد و در اختیار همه مسئولان و مطبوعات قرار می گیرد و آنچه از این گزارش حاصل شده این است كه از بیشتر از ۱۶ هزار تابلوی معابر، ۲ دهم درصد حذف كلمه شهید به سبب تخریب انجام شده كه دلیل آن باید بررسی شود و ۲ درصد هم اشتباه پیمانكار طی ۱۰ سال قبل بوده است كه در شورای پنجم آمار آن قلیل است و باید رسانه ملی نسبت به تخریب شورای پنجم بی تفاوت نباشد و واقعیت ها را اعلام نماید. رئیس شورای شهر تهران در ادامه به حضور سردار یزدی فرمانده سپاه قدس محمد رسول الله(ص) در شورای شهر امروز اشاره نمود و اظهار داشت: ایشان سخنان مبسوطی ارائه كردند، همین طور در جلسه امروز طرح دو فوریتی برای رسیدگی به حادثه دیدگان اتفاقات اخیر به تصویب رسید كه اعضای شورای شهر با ۲۰ امضا آنرا به هیات رئیسه داده بودند. هاشمی اظهار داشت: بر طبق این طرح دو فوریتی تصویب گردید كه اگر كسی در اتفاقات اخیر گرفتار خسارتی شده باشد، لطمه آن احیا و مشكل سبب نگرانی مردم تهران نشود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه درباب اقدامی كه باید درباب كاهش آلودگی هوا صورت گیرد، اظهار داشت: همه اقدامات همچون اجرای طرح ترافیك و طرح زوج و فرد موجب از بین رفتن آلودگی هوا نمی گردد و تنها می توانند جلوی رشد آنرا بگیرند، خصوصاً اگر وقتی باد نباشد موثر خواهد شد و در صورتیكه آلودگی قوی باشد، با این تصمیمات مشكل برطرف نمی گردد و وارونگی دما، هوای آلوده را در تهران نگه می دارد.

وی افزود: یكی از موضوعات مورد بحث دراین زمینه گرمایش در تهران است كه از سوخت گاز و گازوئیل استفاده می شود و به سبب قیمت پایین آن مصرف سوخت بالاست و عادت كرده ایم در تهران بخاری و اسپیلت روشن نماییم و پنجره ها باز باشد، حتی در شورای شهر نیز به وفور این اتفاق رخ می دهد.

هاشمی بیان داشت: نخستین منشا آلودگی هوای تهران مصرف سوخت های فسیلی است و همانطور كه مقام معظم رهبری بارها اعلام كرده؛ در مصرف سوخت های فسیلی مسرفیم.

وی افزود: خودرومحوری دلیل دیگر آلودگی هوای پایتخت است كه نقش ۵۰ درصدی در مقابله با مصرف سوخت گرمایشی دارد. آلودگی هوا به سبب خودرومحوری باید از بین برود كه با حمل و نقل عمومی راحت، امن و سریع می توانیم به این مسئله دست یابیم، بطوریكه تنها مردم به سبب نداشتن پول از حمل و نقل عمومی استفاده نكنند.

بگفته هاشمی دلیل آلودگی ناشی از سوخت گرمایشی فسیلی و خودرومحوری مسئولان هستند و باید این مساله را مدیریت كنند. هر چقدر به حمل و نقل عمومی دقت كنیم در مقابله با آلودگی هوا موفق تریم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این كه در بعضی از كشورها ازجمله كشورهای پیشرفته مالیات های كلان به سوخت تعلق می گیرد، اظهار داشت: بایدم صرف سوخت كم شود. از طرفی درآمد حاصل از این مساله باید سریعا وارد توسعه حمل و نقل عمومی خصوصاً از نوع انبوه بر و ریل محور پیش رود.

رئیس شورای شهر اظهار داشت: پكن در حال افزایش خطوط متروی خود به ۲۱ مورد است و ما نیز باید به این سو پیش رویم. البته در مورد توسعه حمل و نقل عمومی ۱۰ درصد قوانین هم اجرا نشده، چونكه ناهماهنگی ها سبب بی نتیجه ماندن بوده است و نیازمند هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، نفت و سایر دستگاه ها هستیم.

رئیس شورای شهر تهران در مورد سوالی در خصوص توقف ساخت پلاسكو اظهار داشت: پلاسكو مالك بنیاد مستضعفان است و سرقفلی آن واگذار شده، حادثه یا حریق سبب ضرر به بنیاد شد و الان باید مالك باردیگر آنرا بسازد و تحویل دهد كه به سبب بالا بودن هزینه ها به دنبال اختصاص تراكم هستند كه به صورتی هزینه ساخت را تامین كنند و این مسئله سبب اختلاف با شهرداری شده است.
وی ادامه داد آقای مقیمی استاندار وقت تهران در آن زمان دخالت كردند كه كار شروع شود اما با تعویض شهردار، حناچی كه از معاونت شهرسازی آمده حداقل این مساله را خوب بلد است. رئیس شورای شهر در پاسخ به سوالی در مورد اختصاص مكانی برای اعتراضات مردمی اظهار داشت: تجمع های اعتراضی سوژه پیچیده ای است. در كشورهای توسعه یافته اصولا مردم به یك نقطه برای تجمع نمی روند. در بعضی از كشورها گوشه ای از پارك را برای تجمع های محدود ارائه می دهند و حتی افراد در حد یكی دو مورد می توانند روی یك پیت حلبی بنشینند و فحش دهند، ولی اجازه تجمع در «هات پارك كرنر» نیست و تنها برای تعداد افراد اندك است.

وی ادامه داد در بعضی از كشورها نیز نامه و دلیل و تعداد تجمع كنندگان را به مسئولان كشور می دهند، شعارهایشان را می گویند و مجوز تجمع می گیرند كه مسئول تجمع هم مشخص است و باید پاسخگوی آن باشد. زمانی كه در ایران نبودم، روز قدس و ۲۲ بهمن را در تجمع ها شركت می كردم. حتی شعارهای تند و نامه ها می نوشتیم، ولی از قبل فرم پر می كردیم و ساعت و زمان تجمع را اعلام می كردیم.

رئیس شورای شهر با بیان این كه هم اكنون در كشور ما نیز قانون در مورد تجمع وجود دارد اظهار داشت: هر دسته ای كه می خواهند تجمع داشته باشند باید نامه ای به شورای امنیت بنویسند و مسئله بررسی شود كه البته این بند از قانون به درستی اجرا نمی گردد. اینكه برخی بگویند نقطه ای را بگذارید كه تجمع فقط همان جا صورت گیرد در هیچ كشوری نیست و باید اجازه اعتراض را وزارت كشور عرضه نماید، حتی برای شعارهای به اصطلاح خفن؛ چونكه این مساله هم به نفع نظام است و هم سبب می شود اعتراضات از زیر پوست شهر بیرون بیاید.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت لایحه زیست شبانه در پایتخت، به شوخی اظهار داشت: یك زیست شبانه و یك زیست نصفه شبانه داریم كه من با زیست شبانه تا ساعت ۱۰ شب موافق هستم و با زیست نیمه شبانه مخالفم.


منبع:

1398/09/11
23:01:55
5.0 / 5
16
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی