مسیرساز
محسن هاشمی:

برای هویت بخشی به شهر، نیاز به معماری خاص تهران داریم

برای هویت بخشی به شهر، نیاز به معماری خاص تهران داریم

به گزارش مسیرساز رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: امیدوارم جامعه معماری تهران در دهه پنجم بتواند فضای معماری تهران را به سمت الگویی هویت بخش، اقتصادی وتوام با راحتی و رفاه برای شهروندان پیش ببرد.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران ظهر امروز هشتم اسفند با حضور در همایش تهران ۴ دهه معماری و طرح های شهری با اشاره به اینكه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم و روز مهندس را پشت سر گذاشتیم تصریح كرد: این برنامه به شكلی این مناسبت را پوشش می دهد و عملكرد مهندسی معماری را در ۴ دهه سپری شده از عمر نظام جمهوری اسلامی بررسی می كند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: امروز كه به تهران نگاه می نماییم، شاید نتوانیم یك مفهوم جامع و كانسپت مشخص برای شهرسازی و معماری تهران بكار ببریم. او تهران امروز را كلاژی از نمادهای مختلف معماری و شهرسازی با المان های معماری مدرن، سنتی و تلفیقی توصیف كرد و اضافه كرد: در تهران امروز بی هویت در شهر فراوان هستند و فضای بصری و هویت شهری را گرفتار نوعی آشفتگی كرده اند. محسن هاشمی اضافه كرد: اگر به المان های هویتی تهران را بخواهیم اشاره نماییم، برج آزادی با بیشتر از نیم قرن قدمت، یك المان تركیبی از معماری سنتی و مدرن به حساب می آید، اما برخی سازه های شهر یك نماد مدرن هستند كه گویا بدون تناسب فنی و بصری به شهر سنجاق شده اند. وی بابیان اینكه مال ها و مجتمع های تجاری بزرگ، هم فارغ از پهنه بندی و توزیعی از پیش برنامه ریزی شده در سراسر شهر بویژه مناطق شمالی و مركزی پراكنده شده اند اضافه كرد: سازه های بلندمرتبه هم در ابعاد مختلف و با تفاوت بسیار در حجم و ارتفاع خط آسمان تهران را پر نوسان كرده اند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران یكی از علل این آشفتگی در معماری را فقدان مكتب یا مكاتب موردتوافق معماران برای بازآفرینی تهران برشمرد و اضافه كرد: شاید مدیریت شهری درگذشته فضای معماری شهر را بعنوان یك مبحث واجد اهمیت در نظر نداشته است كه برای آن به نظریه نیازمند باشد. وی افزود: البته شاهد بودیم كه در سال های اخیر نمای ساختمان بعنوان یكی از مؤلفه های معماری در فرایند صدور پروانه ساختمان مورد نظارت و ممیزی قرار گرفت اما این ممیزی هم بعضاً فضایی كاریكاتوری پیدا می كرد. به قول هاشمی انتظار از جامعه معماری كشور این است كه در پنجمین دهه انقلاب، بر مبنای واقعیت های موجود و عملكرد گذشته، بتواند پارادایم معماری متناسب با تهران را عرضه كند، پارادایمی كه شامل مكاتب و طیف ها و سبك های معماری موردنیاز تهران باشد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران همینطور تاكید كرد: ما برای هویت بخشی به شهر، حتماً نیاز به معماری خاص تهران داریم و این معماری باید فراتر از سلیقه ها و نگاه های موضعی و موقتی باشد بلكه باید اقتضائات اكولوژیك، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهران را در نظر بگیرد. محسن هاشمی در ادامه سخنانش اضافه كرد: طرح تفصیلی بستری مناسب می باشد كه بتوان پاردایم معماری تهران را بر آن بنا كرد و با عنایت به پهنه بندی ها و شرایط اقتصادی و فنی مناطق مختلف، معماری متناسب كه دارایی كارایی و اثربخشی بومی باشد را در مناطق مختلف شاهد باشیم. وی ادامه داد: مفاهیمی نظیر زیست شبانه، پیوند با محیط زیست و طبیعت، تجارت، تفریح، خدمات و فرهنگ هم در چارچوب این پارادایم معماری جایگاه متناسب خویش را داشته باشد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان كرد: در جوامع توسعه یافته، كه الگوی طراحی شهری بر مبنای حمل ونقل عمومی شكل می گیرد و TOD نقش محوری را در فرایند طراحی ایجاد می كند، پیوند معماری شهری با حمل ونقل، كلید توسعه پایدار و سبز به حساب می آید و بایست ما در طراحی شهری و بارگذاری در پهنه های مختلف، نقش حمل ونقل عمومی بخصوص حمل ونقل غیر آلاینده انبوه بر ریلی را بعنوان پیشران توسعه شهری در نظر بگیریم تا بتوانیم فضای زیست مطلوبی را برای شهروندان فراهم نماییم. او در آخر سخنانش ابراز امیدواری كرد جامعه معماری تهران، در دهه پنجم بتواند با استفاده از تجربیات گذشته كه با هزینه گزاف و ایجاد نتایج بلند مدت و ماندگار برای شهر به دست آمده اند، فضای معماری تهران را به سمت الگویی هویت بخش، اقتصادی وتوام با راحتی و رفاه برای شهروندان پیش ببرد و به مدیریت شهری در جهت برنامه ریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را عرضه نماید.

1397/12/09
16:49:27
5.0 / 5
4276
تگهای خبر: خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی