مسیرساز
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

اتوبوس دانشجویان فاقد معاینه فنی بوده است

اتوبوس دانشجویان فاقد معاینه فنی بوده است

مسیرساز: مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی شهر تهران اظهار داشت: اتوبوس حادثه دیده حامل دانشجویان دانشگاه آزاد برگه معاینه فنی نداشت و باید سال ۹۱ از رده خارج می شد.



سید نواب حسینی منش در گفت وگو با خبرنگار مهر با ابراز تأسف از حادثه روز گذشته واژگونی اتوبوسی كه سبب فوت ۹ دانشجو شد، گفت: شاید این بحث ها در چنین وضعیتی مناسب نباشد اما این اتوبوس دارای برگه معاینه فنی نبود و باید سال ۹۱ از رده خارج می شد.
وی با اشاره به اینكه پارسال استاندار وقت بخشنامه ای به همه دستگاه ها، ادارات و وزارتخانه ها ابلاغ نمود كه سرویس ها و خودروهای مصرفی باید دارای برگه معاینه فنی باشند، در غیر این صورت نباید صورت وضعیت پیمانكاران را تائید كرد، اظهار داشت: با توجه به این تأكیدات همچنان نهادهایی در مقابل نظارت بر اجرای این بخشنامه مقاومت می كردند.
حسینی منش با اشاره به اینكه در بررسی های اولیه از اتوبوس واژگون شده مشخص شد سال تولید این اتوبوس مربوط به سال ۸۱ است، اضافه كرد: برمبنای سن فرسودگی، این اتوبوس كه مربوط به اسلامشهر است باید سال ۹۱ از رده خارج می شد در حالیكه مشغول فعالیت در سه بخش سرویس دانشگاه آزاد میگردد.
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی شهر تهران افزود: متأسفانه ما تنها در زمان حوادث به برخی موضوعات توجه می نماییم و زمان های دیگر، درگیر مسائل دیگر می شویم كه سرانجام این بی توجهی، رقم خوردن حادثه ای به این بزرگی و ناگواری است. شاید تاكید بر گرفتن یك معاینه فنی ساده در زمان های معمولی به چشم نیاید و تنها بعنوان جلوگیری از آلایندگی، مورد توجه قرار گیرد اما در این حادثه مشخص شد داشتن معاینه فنی از لحاظ ایمنی باز مؤثر است.
وی با تاكید بر اینكه هنوز مشخص نشده دلیل اصلی این حادثه چه بوده است، اشاره كرد: این اتوبوس معاینه فنی نداشته و باید این قبیل اتوبوس ها كه مورد استفاده تعداد زیادی دانشجو است، از لحاظ ایمنی مورد تائید قرار گیرد.
حسینی منش در پاسخ به این پرسش كه چرا با وجود احتمال چنین حوادثی، هنوز بعضی از دستگاه ها در مقابل گرفتن برگه معاینه فنی مقاومت می كنند؟ اظهار داشت: متأسفانه ما به جز دانشگاه ها، درباب نهادهای نظامی باز چنین مشكلی را داریم و اجازه ورود به ما برای كنترل خودروهایشان را نمی دهند. این در شرایطی است كه به جز بخشنامه پارسال استانداری، شهردار تهران باز مجدداً این بخشنامه را ابلاغ كرده و نهادهای نظامی درخواست كرده اند فضا را برای نظارت بر خودروهایشان فراهم آورند. این در شرایطی است كه این اتفاق باید داوطلبانه رخ دهد اما می بینیم تا زمانی كه ما این محدودیت های نظارتی را رسانه ای نكرده بودیم، دو كارخانه خودروسازی بزرگ اجازه نظارت به سرویس های كاركنانشان را به ما ندادند و همچنان بعضی از دانشگاه ها، همچون دانشگاه آزاد، پادگان ها و... این اجازه را نمی دهند و هماهنگی ها برای این اتفاق سخت و طاقت فرسا است.
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی شهر تهران افزود: اگر مجبور به استفاده از خودروهای فرسوده برای سرویس ادارات و دانشگاه ها هستیم، حتماً برگه معاینه فنی را بگیریم و دستكم از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا امكان ندارد تابلوهای هشداردهنده ای بر روی خودروهایی كه در مقابل اجرای معاینه فنی مقاومت می كنند، نصب شود یا اعلام های هشداردهنده ای در این خصوص صورت گیرد تا شهروندان و دانشجویان داوطلبانه از این خودروها استفاده نكنند، اظهار داشت: چرا ما باید همیشه فشار را بر روی مردم و مصرف كننده احداث كنیم؟ این در شرایطی است كه باید نهاد سرویس دهنده، مسئولیت خودرا قبول كند. اگر به این بخش از دانشگاه رفته باشید، می بینید به سبب شیب تندی كه دارد، حتی اگر گاری باز بگذارند، ترجیح دانشجویان و بازگشت كنندگان آن است كه از این وسیله استفاده گردد درحالی كه در این شیب تند نه گاردریل و نه سرعت گیر وجود دارد. سال های گذشته این سرویس را شركت واحد به دانشجویان می داد كه گفته میگردد پیمانكار دیگری كه با هزینه كمتر این كار را انجام می داده، این مسئولیت را قبول كرده كه نتیجه آن باز در این حادثه تلخ مشخص شد؛ متأسفانه داغ جوانان، داغی نیست كه به راحتی فراموش شود.

1397/10/05
18:29:33
5.0 / 5
84
تگهای خبر: احداث , تولید , شركت , شهردار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی