مسیرساز
در گفتگو با رئیس سازمان مدیریت بحران تهران مطرح شد؛

آمادگی تهران برای زلزله چه میزان است؟

آمادگی تهران برای زلزله چه میزان است؟

به گزارش مسیرساز رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بحران در سالگرد زلزله پایتخت راهكارهای میان مدت و بلندمدت برای آمادگی زلرله احتمالی در پایتخت را شرح داد.


گروه جامعه: یك سال از وقوع زلزله در تهران می گذرد، زلزله ای كه نشان داد تهران آمادگی در مقابل زلزله ندارد، به تعبیر رییس شورای شهر تهران این زلزله گویا هشداری برای شهر تهران بود، چونكه كه شدت آن نه به اندازه ای است كه نادیده گرفته شود و نه به حدی كه خسارات و تلفات سنگینی را در تهران تولید كند.بر اثر این زمین لرزه كه بیشتر درغرب استان تهران احساس شد، در خطوط تلفن برخی مناطق تهران و كرج اختلال بوجود آمد و مردم سراسیمه و وحشت زده به خیابان ها هجوم بردند و بسیاری این شب حدودا سرد را تا بامداد در خودروهای خود سپری كردند. از طرفی هجوم به جایگاه های عرضه سوخت، توقف كنار بزرگراه ها، پارك دوبل در خیابان ها و رانندگی پرخطر در سراسر شهرهای تهران و البرز دیده شد و فردای روز زلزله، تهران یكی از آلوده ترین روزهای خود در سال ۹۶ را تجربه نمود. از آن زمان تا به امروز مسئولان بحران پایتخت برای زلزله احتمالی چه كرده اند. احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگو با مهر پاسخ این پرسش را می دهد:
پس از زلزله تهران در سال قبل چه فعالیت هایی از سوی مدیریت بحران تهران انجام شد؟ -شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران از ۱۴ كارگروه با محوریت فعالیت های حوزه خدمات اضطراری و مدیریت شهری تشكیل شده و حدود ۸۰ سازمان و نهاد در چارچوب این ۱۴ كارگروه عضو این شورا هستند و وظایف این ساختارِ پیش بینی شده در واقع تولید هماهنگی و توسعه همكاری میان سازمان ها و فرماندهی و مدیریت واحد اقدامات در زمان بحران است. بر همین مبنا بخشی از اقدامات كه در لحظات اولیه وقوع و بلافاصله بعد از وقوع زلزله ملارد، اقدامات لازم شامل بررسی و ارزیابی حادثه اولیه از مدیران استان البرز، فراخوان روسا و دبیران كارگروه ها، ارزیابی حادثه از ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه، دریافت اطلاعات از مراكز علمی مربوطه و هماهنگی با صدا و سیما و رسانه ها برای آگاه سازی و پخش پیام های آموزشی انجام شد.
ساختمان ستاد مدیریت بحران تجهیزات و امكانات خوبی برای فرماندهی حادثه دارد، تمامی تصاویر دوربین های شهری به این مركز منتقل می شد و آن شب همه مسئولان همچون رییس مدیریت بحران كشور در این ساختمان حضور بهم رساندند و عملیات به خوبی هدایت شد. ساختمان ستاد مدیریت بحران تجهیزات و امكانات خوبی برای فرماندهی حادثه دارد و برپایه استانداردهای جهانی تولید شده و سرمایه مدیریت بحران پایتخت است، تمامی تصاویر دوربین های شهری به این مركز منتقل می شد و آن شب همه مسئولان همچون رییس مدیریت بحران كشور در این ساختمان حضور بهم رساندند و عملیات به خوبی هدایت شد. همه گزارش های اقدامات خویش را دور یك میز عرضه دادند و تصمیم ها طی فرآیندی جمعی و با در نظر گرفتن تمامی جوانب اتخاذ شد. در همان جلسه اول تصمیمات كلیدی مصوب شد و پرسنل شهرداری، اورژانس، بیمارستان ها، هلال احمر، پلیس و غیره به حالت آماده باش كامل درآمدند و حتی مقرر شد امكان اسكان مردم در پارك ها و پایگاه های مدیریت بحران فراهم گردد. در مورد تامین سریع بنزین جایگاه ها اقدام شد و با حضور تیم خبری شبكه پنج و شبكه خبر سیما، رادیو تهران و خبرنگاران مرتب اخبار ستاد مصوبات و سفارش ها در چارچوب گفت وگو با مسئولان به صورت زنده پخش و منتشر می شد؛ به صورتی كه اغلب مردم آن شب تا بامداد با استفاده از شبكه خبر و رادیو و رسانه ها در جریان اخبار قرار گرفتند و تمرین خوبی برای اطلاع رسانی شد، حجم گزارش های مخابره و انتشار یافته واقعا زیاد و قابل توجه بود و آگاهی عمومی خوبی به مردم منتقل شد كه قابل تقدیر و نشانه آمادگی خوبی در این حوزه می باشد. مشكل ترافیك با سفارش هایی كه به مردم داده شد و هماهنگی خوب نیروی انتظامی برطرف شد و تانكرهای سوخت رسان توانستند بنزین مورد نیاز را سریع به جایگاه ها برسانند. تصمیم در مورد تعطیلی روز پنجشنبه و اینكه مردم با حفظ آمادگی و هوشیاری در مكان های امن بمانند از مصوبات مهم جلسه نخست ستاد بود كه با هماهنگی وزارت كشور و استانداری تهران اتخاذ شد.همچنین هماهنگی های خوبی با سپاه، بسیج و قرارگاه ثارالله و نیروی انتظامی برای تامین امنیت و نظم عمومی شهر به عمل آمد؛ نیروهای اورژانس در آمادگی كامل به نیازهای مردم پاسخ دادند و پرسنل شیفت و غیرشیفت آتش نشانی با ارسال پیامك، هدایت های لازم را فرا گرفتند و آماده باش كامل انجام شد.
در مناطق شهری و به صورت خُردتر وضع به چه صورت است؟از سوی دیگر ستادهای مدیریت بحران در همه مناطق ۲۲ گانه تهران و هم سازمان های مسوول فعال شد و تحت هدایت كارگروه ها و شورای مدیریت بحران قرارگرفت، به صورتی كه مرتب گزارش ها مخابره و تصمیمات لازم در لحظه در محل ستاد مدیریت بحران شهر تهران اتخاذ می شد، آمادگی ۱۰۰ درصدی نیروها در تمام سازمان ها سبب تمرین خوبی شد و نقاط قوت و ضعف شناسایی شد، رئیس شورای شهر با حضور در جلسه از نزدیك در جریان فعالیت شورای هماهنگی قرار گرفتند و به صورت مستقیم با اعضا صحبت كردند. شركت آب و فاضلاب استان تهران هم بعنوان عضو كلیدی و مسوول كارگروه شریان های حیاتی در وضعیت آماده باش كامل قرار گرفت و وضعیت مخازن آب به صورت مستمر پایش و گزارش آن مخابره می شد. در كارگروه امداد و نجات به مدیریت جمعیت هلال احمر استان تهران هم مراحل آماده باش و فراخوان نیروها و حضور مدیران ارشد در محل ستاد مدیریت بحران به خوبی انجام و گزارش تیم ارزیاب به ملارد و شهریار به سرعت عرضه شد، تیم های امدادی در مناطق شعب استان مستقر شدند و سایر تمهیدات لازم اتخاذ شد. با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران در اولین جلسه ستاد، مسائل در رابطه با كارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و ضمن بررسی احتمالات ممكن، هماهنگی های لازم در این حوزه بعمل آمد.همچنین با استفاده از كارگروه سلامت در بلایای طبیعی، تمامی دانشگاه های علوم پزشكی و پایگاه های اورژانس در استان های تهران، البرز، قزوین، قم، مركزی و گیلان به حال آماده باش كامل در آمدند و رییس اورژانس كشور به صورت مرتب در جلسات شورای هماهنگی حضور یافت و با استفاده از گزارش های دریافتی، بلافاصله اعضای شورا در جریان اخبار این حوزه قرار گرفتند.این زلزله نشان داد كه مبحث مخاطره زمین لرزه و لزوم آمادگی در این حوزه تا چه حد ضروری می باشد و در عین حال مزایای عمل كردن برپایه دانش روز مدیریت بحران را اثبات كرد.بر اساس آمارهای موجود، حوادث و سوانح طبیعی و انسان ساز امروزه به یكی از تهدیدات جدی بشر بخصوص در سكونت گاه های شهری به شمار می آید در قرن گذشته بر اثر وقوع ۱۰۰۰ زلزله در ۷۰ كشور جهان بیشتر از یك میلیون و پانصد هزار نفر جان باختند. بررسی ها نشان گر آن است كه ایران یكی از ۱۰ كشور سانحه خیز به لحاظ وقوع سوانح طبیعی است. از ۴۲ حادثه طبیعی كه در جهان به وقوع پیوسته ۳۲ مورد آن در ایران سابقه وقوع دارد. در مورد شهر تهران هم باید گفت تهران جز ۵ كلان شهر در معرض تهدید زلزله در جهان به شمار می آید و متاسفانه رشد سریع و نامتوازن پایتخت بخصوص طی نیم قرن گذشته حاصل بروز خیلی از مشكلات مدیریت شهری در شرایط كنونی است. به بیان دیگر حالا تهران با معضل گستردگی بافت فرسوده و ناپایدار مواجه می باشد و در كنار آن بخش بزرگی از معابر و شریان های حیاتی بخصوص در مناطق مركزی شهر با مشكل كمی عرض و فرسودگی مواجه می باشد و به اصطلاح ریزدانه های فرسوده باید طی فرآیندی تدریجی و متناسب با بنیه و توان اقتصادی شهری، نوسازی و بافت های جدید و مقاوم جایگزین بافت های فرسوده شود و به صورت حتم ساده انگاری است كه گمان نماییم این اتفاق می تواند ظرف زمانی كوتاه تحقق یابد. شهر برای نوسازی و مقاوم سازی نیاز به ایجاد زیر ساختهای اقتصادی و فنی و بازده زمانی مناسب دارد و نهایتا اجرای طرح های مشاركتی با بیان سیاست های تشویقی امكان پذیر است. دشت تهران بر مبنای مطالعات زمین شناسی در حلقه گسل های فعال قرار گرفته است كه عمده آنها عبارتند از گسل مشاء با طول حدود ۲۰۰ كیلومتر، گسل شمال تهران ۹۰ كیلومتر و گسل های جنوب و شمال ری هم از شاخص ترین گسل ها در دشت های جنوبی تهران هستند و حدود ۲۰ كیلومتر طول دارند. البته علاوه بر زلزله در تهران امكان وقوع سیل و طوفان هم وجود دارد كه برای این ۲ مخاطره و در عین حال سایر مخاطرات كم تر محتمل هم باید برنامه ریزی و اقداماتی صورت گیرد.پایگاه های مدیریت بحران شهر تهران هم اكنون چه وضعیتی دارند؟ ۱۰۱ پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران با سه كاربری ویژه، معین و پشتیبانی مدیریت بحران ناحیه به منظور مهیا كردن بستر عملیاتی مناسب برای تحقق اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله در بحران های مختلف بخصوص بحران های طبیعی بزرگ نظیر زلزله، در مناطق ۲۲گانه شهر تهران راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار می گیرند. پایگاه ویژه پایگاهی است كه صرفا با كاركردهای اختصاصی مدیریت بحران در سطح منطقه راه اندازی شده و ستاد مدیریت بحران در آن فعال و امورات در رابطه با ستاد مدیریت بحران منطقه در آن مورد پیگیری قرار می گیرد. بر مبنای برنامه پنج ساله دوم در هر یك از مناطق شهرداری تهران باید یك پایگاه با شرایط فوق راه اندازی، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد كه هم اكنون ۲۲ پایگاه در مناطق ۲۲گانه شهر تهران با كاربری «ویژه مدیریت بحران» راه اندازی شده كه ۱۹ پایگاه صرفاً با محوریت مدیریت بحران به كارگیری می شوند.بخش دیگری از پایگاه های مدیریت بحران تهران شامل پایگاه های معین می گردد. بنا به نقش مهم و بی بدیل استان های معین بعنوان اصلی ترین واحدهای كمكی در امر امداد رسانی در زمان بحران، برای هر یك از استان های مذكور پایگاهی برای دپوی تجهیزات و محلی برای استقرار گروه های اعزامی در نظر گرفته شده است. در این ارتباط چهار پایگاه در مبادی ورودی شهر تهران راه اندازی شده است كه هر ۴ پایگاه با كاركرد صرف مدیریت بحران در حال بهره برداری هستند.پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران در نواحی تهران هم بخش دیگری از پایگاه های مدیریت بحران را می سازند. این پایگاه ها برای استقرار ستادهای مدیریت بحران ناحیه، تیم های واكنش اضطراری سازمان های امدادی، ذخیره سازی تجهیزات امدادرسانی و نصب سامانه های شتاب نگاری، شناسایی نقاط صدمه پذیر و بحران زا، تهیه و به روزآوری اطلاعات محدوده، برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی، راهبری تشكیل گروه های مدیریت بحران اماكن، سازماندهی گروه های داوطلب واكنش اضطراری و موارد مشابه ابلاغی از جانب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نظر گرفته شده است و تابحال ۷۵ پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ناحیه در نواحی شهر تهران راه اندازی شده است.
۱۰۱ پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران با سه كاربری ویژه، معین و پشتیبانی مدیریت بحران ناحیه به منظور مهیا كردن بستر عملیاتی مناسب برای تحقق اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله در بحران های مختلف بخصوص بحران های طبیعی بزرگ نظیر زلزله، در مناطق ۲۲گانه شهر تهران راه اندازی شده استشورای اسلامی شهر تهران (دور چهارم) در دویست و پنجاه و دومین جلسه رسمی - علنی - فوق العاده كه به تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۵ برگزار گردید ماده واحده ای به شماره ۲۱۹۲ با مبحث اجبار شهرداری تهران به در اختیار قرار دادن پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به تصویب رسانید. در همین راستا پیروی تذكرات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بازپس گیری این پایگاه ها، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران كارگروهی با هدف چگونگی انتقال پایگاههای پشتیبانی مدیریت بحران به این سازمان با عضویت معاون امور مناطق شهرداری تهران، معاون اموراجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشكیل داد كه در اولین جلسه كارگروه كه در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد مقرر شد برنامه واگذاری این پایگاه ها تهیه شود.بر اساس بند الف ماده ۶۳ برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می بایست، دستورالعمل بهره برداری و نگهداری از پایگاه های پشتیبانی، ویژه و معین مدیریت بحران را تدوین می نمود كه دستورالعمل مذكور تدوین و در اولین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در سال ۱۳۹۶ مصوب و جهت اجرا به كلیه معاونتها، سازمان ها و مناطق شهرداری تهران طی نامه شماره ۶۲۰۱۳۵ مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ابلاغ شد. مطابق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران می بایست یكصد و پنجاه پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ساخته شود. پایگاه های مدیریت بحران در مناطق ۲۲ گانه تك منظوره و فقط برای مدیریت بحران در سطح مناطق و نواحی تولید شده اند.
اگر امسال هم زلزله ای در شهر تهران رخ دهد، میزان آمادگی ما چقدر است؟ نكته كلیدی در بحث مدیریت بحران و كاهش خطرپذیری در مقابل حوادث و سوانح این است كه بر مبنای دانش روز مقوله و مباحث كاهش خطرپذیری و شیوه های متنوع پیشگیری در مقابل حوادث در اولویت قرار بگیرد. در واقع یك بحث مدیریت بحران این است كه بیشتر به زمان حادثه و فعالیت ها و یا اقدامات مربوط به مقابله و پاسخگویی به حادثه باز می گردد و مقوله ی دیگر مبحث مدیریت ریسك است كه مجموعه ای از اقدامات برای كاهش خطرپذیری و پیشگیری در مقابل حوادث و سوانح است. به بیان دیگر از آنجائیكه خطر را نمی گردد حذف نمود خطر بالقوه از توان ثابتی برخوردار می باشد. بعنوان مثال نمی توان خطر زلزله را در تهران به صفر رساند چون در اختیار ما نیست. گسل ها وجود دارند، زمین ساختی وجود دارد و به صورت طبیعی دشت تهران با خطر زمین لرزه ی ۷ ریشتر به بالا مواجه می باشد و هیچ راهی برای كم كردن این خطر و یا از بین بردن آن وجود ندارد. اما در مقابل با اقدامات و شیوه های متنوع می توان میزان ریسك و یا خطرپذیری در دشت تهران را برای ساكنان پایتخت كاهش داد. البته باید توجه داشت كه ریسك هم هیچ وقت به صفر نمی رسد یعنی حتی با بكار بستن اقدامات پیشگیرانه در مقابل حوادث و سوانح باز هم مقداری ریسك باقی می ماند.
به عنوان مثال اگر ما در بحث ساخت و ساز مقاوم، حذف بافت فرسوده، اجرای سیستم های اخطار سریع، اجرای شریان های حیاتی مطمئن و طرح های مشابه دیگر موفق عمل نماییم، همچون خیلی از شهرهای كشورهای پیشرفته در مقابل حادثه طبیعی مانند زلزله با ریسك كم تری مواجه هستیم. یعنی زلزله بعنوان امر طبیعی ریسك اتفاق می افتد اما صدمه به ساختمان ها و تاسیسات شهری ناچیز خواهد بود و در نتیجه میزان تلفات هم كاسته می شود. با اجرای مدیریت ریسك به میزان قابل توجهی هزینه های مدیریت هم كاسته می شود چون كه هزینه های آمادگی و تولید توان پاسخگویی در ارتباط مستقیم با كاهش ریسك قرار دارد. به میزانی كه یك جامعه با بكار بستن طرح های پیشگیرانه سطح صدمه پذیری خویش را در مقابل حادثه همچون زلزله یا هرحادثه محتمل دیگر كم كند نسبت به ایجاد ساختارهای آمادگی و پاسخگویی نیاز كمتری خواهد داشت.به میزانی كه یك جامعه با بكار بستن طرح های پیشگیرانه سطح صدمه پذیری خویش را در مقابل حادثه همچون زلزله یا هر حادثه محتمل دیگر كم كند نسبت به ایجاد ساختارهای آمادگی و پاسخگویی نیاز كمتری خواهد داشت.


یعنی صرفا باید برابر ریسك باقی مانده سرمایه گذاری و پیش بینی نمود. ریسكی كه میزان آن با اقدامات پیشگیرانه به حدی كم شده است كه هزینه ها و توان تولید مقابله و پاسخگویی برای آن معقول و شدنی است. این نكته قابل توجهی است كه نباید از آن غفلت ورزید. تا زمانیكه تهران با حجم وسیعی از ریسك زلزله مواجه می باشد و درصد بالایی از ابنیه شهر در زمره بافت فرسوده به حساب می آید و با مشكلاتی چون فرسودگی شریان های حیاتی، كم بود مراكز درمانی و معابر كم كشش مواجه هستیم تولید ظرفیت واقعی برای پاسخگویی و آمادگی از چنان حجم بالایی برخوردار می باشد یعنی نمی توان بدون اعمال طرح های مدیریت ریسك صرفا به طرح های مدیریت بحران و مقابله امیداور بود. نكته اینجاست كه طرح های كاهش ریسك كه عمده آن نوسازی بافت های فرسوده است زمانبر، پرهزینه و مستمر است و یك شبه و یك ساله دست یافتنی نیست. ضمن آنكه از ابعاد پیچیده ای برخوردار می باشد مثل آنكه باید به تامین منابع مادی آن توجه داشت و یا باید آیین نامه ها و دستورالعمل های علمی با قابلیت اجرا برای آن تهیه شود و در عین حال قانون گذار سیاست های تشویقی و ترغیبی و الزامی برای آن پیش بینی نماید. اما این راهی است كه باید به هر حال بر مبنای الگوهای جهانی و دانش روز طی شود و گریزی از آن نیست.بعد از وقوع زلزله ملارد راهكارهای متعددی برای واكنش در مقابل زلزله های احتمالی پیش بینی شده كه الان در حال اجراست. همینطور در جهت اجرای بند هفتم مصوبات جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مورخ ۹۶/۱۰/۰۲ با بهره گیری از اطلاعات موجود و هم بر مبنای نیازهای اعلامی در مصوبه هیئت دولت سال ۱۳۸۹، مقرر شد از مجموعه این ارزیابی ها و بررسی ها، صدمه شناسی واقع بینانه ای از وضعیت جاری مدیریت بحران شهر تهران صورت پذیرد تا مشخص شود چه چالش ها و موانعی در این فرآیند وجود دارد و چه راهكارهایی باید بكار گرفته شود تا این موانع برطرف و شرایط ایده آل فراهم گردد.مهم ترین راهكارهای كوتاه مدت در این زمینه چیست؟ انجام مطالعات مربوط به طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران، تدوین برنامه آموزش و اطلاع رسانی عمومی زلزله توسط سازمان صدا و سیما با همكاری سایر اعضاء كارگروه ها با رویكرد آگاهی بخشی مستمر و موثر به شهروندان، راه اندازی و فعالسازی سامانه اخطار سریع زلزله شهر تهران، راه اندازی شبكه راه های اضطراری در سطح شهر تهران و تهیه طرح ها و دستورالعمل های مربوطه همچون طرح های فنی، كنترل انتظامی و غیره، تهیه لایحه قانونی در مورد استفاده از فضاهای باز اختصاصی سازمان ها ادارات و موسسات بخش دولتی و خصوصی در زمان وقوع زلزله و شرایط اضطراری، راه اندازی مركز عملیات اضطراری مشترك شهر تهران EOC با حضور نمایندگان ثابت دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در محل مرفوك سازمان؛ توسعه پد های هوایی استاندارد در سطح شهر تهران؛ اختصاص بخشی از بوستان ولایت به مركز امداد رسانی هوایی اورژانس تهران و هم تخلیه اضطراری مجروحین؛ توسعه، تجهیز ظرفیت سازی ونگهداری پایگاههای پشتیبانی مدیریت بحران متناسب با تراكم جمعیت و توزیع و پراكنش منطقی آن در سطح شهر؛ تشكیل تیم های حرفه ای جستجو و نجات شهری بر مبنای دستورالعمل بین المللی اینساراگ؛ تدوین و عرضه طرح تامین امنیت ویژه تهران بعد از وقوع زلزله و تصویب آن در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران؛ طراحی شهرك اسكان اضطراری؛ شناسایی، تولید و تجهیز فضاهای لازم برای اسكان اضطراری. طراحی و تولید اپلیكیشن تلفن همراه مدیریت بحران شهر تهران؛ برگزاری مانورهای دوره ای هم می تواند سبب كاربردی تر شدن و اثربخشی بیشتر از پیش آموزش های عرضه شده، شود.
همچنین توسعه سامانه اخطار سریع زلزله شهر تهران، تولید سامانه اخطار عمومی با استفاده از نصب بلندگوهای اطلاع رسانی در سطح شهر؛ طراحی، ایجاد، توسعه زیرساخت ارتباطات پایدار در زمان بحران؛ طراحی، تولید و تامین تجهیزات مدیریت یكپارچه مركز فرماندهی، اطلاع رسانی و اخطار عمومی؛ درنظر گرفتن قوانین مرتبط برای مقابله با مسائل امنیتی در زمان بحران؛ توسعه و به روز رسانی بانك جامع اطلاعات مكان محور مدیریت بحران، اجرا و عملیاتی نمودن سامانه اطلاعات سوانح تحت شبكه شهر تهران، تولید سامانه مكانی پشتیبان تصمیم گیری مدیریت بحران؛ تجهیز پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران به سیستم ارتباط تصویری با مركز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران و تهیه و تجهیز ۲۳ مركز فرماندهی سیار؛ ارتقاء فرهنگ ایمنی و آموزش شهروندان تهرانی؛ ایجادیك مركز آموزش مهارتی مجهز با ظرفیت آموزشی چند هزار نفر در سال فقط برای بحث آوار هم اكنون یك مركز نیمه تمام در اصفهان وجود دارد؛ توانمندسازی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران برای انجام واكنش اضطراری؛ توسعه غیرمتمركز توان و امكانات آتش نشانی در سطح محلات؛ پشتیبانی سایر دستگاه ها همچون بسیج، سپاه، ارتش و...از نیروی انتظامی در حوادث بزرگ نظیر زلزله. تخصیص بودجه جهت بروز آوری ناوگان فرسوده لجستیك هوایی و ریلی برای ورود نیروهای امدادی استانهای معین به تهران؛ استفاده موثر از ظرفیت رسانه ملی جهت عرضه آموزش های همگانی؛ استفاده از ظرفیت آموزش های نوین(آموزش های مجازی)، اعطای احكام به مدیران سازمان های تخصصی در رابطه با مدیریت بحران منوط به گذراندن دوره های در رابطه با تشویق مقاوم سازی ساختمان های خصوصی؛ اجبار شهروندان به تهیه چادر مسافرتی وتدارك پتو و مواد غذایی و آب برای ۳ روز جهت كاهش نیازهای اولیه در ۷۲ ساعت اول و استفاده از فناوری و دستاوردهای نو در حوزه برق، آب، گاز و مخابرات هم بخشی از راهكاری های میان مدت پیشگیری و آمادگی در مقابل بحران های احتمالی است كه در حال انجام می باشد.

1397/09/30
14:08:08
5.0 / 5
80
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی